Greyhound viltspårchampion

Kamomilla

Trådstartare
Läste det i Hundsport som kom idag!

Tydligen så spårar de även med sina whippet.

Tyckte det var kul att se att även en icke jakthundsras kan göra det, så nu väcktes min nyfikenhet. :angel: :angel: :angel:

Var finns det information att få tag angående viltspår?

Vad krävs för att tävla?

Skulle vara kul att kolla om det är något för vovvan och mig att prova på, bara för att. :idea: :idea:
 
Sv: Greyhound viltspårchampion

Min erfarenhet av greyhounds är att de är de sämsta spårare som överhuvudtaget finns. När min ena satte efter en räv stannade hon helt förvirrad när räven försvann utom syne in i skogen. Greyhound är extrema sighthounds.
PL
 
Sv: Greyhound viltspårchampion

men peter, helt omöjligt kan det väl inte vara o lära en hund o spåra, oavsett ras? *bara en tanke*
jag menar, alla hundar har ju nos.. vissa lär ju bli bättre än andra men iallafall??
 
Sv: Greyhound viltspårchampion

Är inte vinthundar ursprungligen jakthundar?

Man har gått viltspår med en gris och även det gick bra.
 
Sv: Greyhound viltspårchampion

Alla är inte lika dåliga som min men vinthundar är under hundratals år avlade för att jaga vad de ser o inte följa spår.
PL
 
Sv: Greyhound viltspårchampion

jo ja det vet jag. :) det är ju samma sak med irländsk varghund.
(om vi jämför storlek.. )
men iallafall, om man tränar jätte mycket, borde man inte kunna lära alla hundar att spåra? även om de är framavlade fär sällskap, ex lhasa apso? :rofl:
 
Sv: Greyhound viltspårchampion

Jag tror att de flesta sällskapshundar(tveksamt med kortnosarna) är lättare att lära spåra än extrema sighthounds.
PL
 
Sv: Greyhound viltspårchampion

men jag vet en som har en greyhound som "sällskapshund", den spårar jättebra! Och syskonen till den har tydligen tävlat (racing) med framgång så det borde inte vara några problem, bara man ger dom en chans.



F.ö. är det ju inte så svårt att få titeln viltspårchampion, eller jo, lätt ska man ju INTE kalla det.
Men det är vad jag fattat det som ett godkänt anlagsprov, tre 1:or i öppet spår + utställning med kvalitet minst 2.

Sedan hur många "minst tvåor på utställning" man måste ha kommer jag inte ihåg.
Tror jag fattat det rätt då?


Jag vet att det finns kinesiska nakenhundar med den titeln och det ska min med få nån dag om vi (läs jag) orkar träna spår nån gång. Har gjort det en gång.

Då var det ett rakt spår på 30-40 meter med bloddroppe i vartannat steg. Vi människor som var med irrade bort oss för snitslarna var inte korrekt uppsatta. Men när jag släppte hunden så sökte han upp rådjursklöven i alla fall!
Vi människor visste inte var den var!

Ganska bra för att vara första gången! :bump:
 
Sv: Greyhound viltspårchampion

Jag är helt inne på din linje. Min greyhound (gått löp) måste vara den sämsta spåraren i världen. :rofl:
Nu har vi visserligen bara försökt oss på personspår men det var lönlöst. Han förstod över huvud taget inte vitsen. Pinka på träd är mycket trevligare.
Samma sak om han ser nåt att jaga. Så fort det är ur synfält så är det borta, finns inte en tanke på att slå på näsan.

Så jag måste säga att jag är impad över att få en greyhound till viltspårschampion. :D
 
Sv: Greyhound viltspårchampion

Nosen räcker säkert för att följa ett färskt människorspår eller ett blodspår, det kan vilken hundnos som helst göra. men som du säger, det måste finnas ett intresse, eller lukten måste trigga rätt beteende.
PL
 
Sv: Greyhound viltspårchampion

Klart att det går, lär man bara hunden att söka sig till marken istället för luften så....
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 394
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 746
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 414
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 664
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp