Grevagården 12-13 mars

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
Sv: Grevagården 12-13 mars

Atle skrev:
Läser bland uppfödarna...Kristianstad, Ystad, Ljung, Danmark, Ystad igen, Strängnäs, Smedstorp, Moheda, Danmark igen, Belgien, Hamneda, Smedstorp igen. Inga Br Karlsson, Nybro, inte på Grevagården heller.

Är inte Rom en ganska gammal hingst, någonstans i samma årgång som Rolle och Rotem?
Jodå, GANSKA gammal....... Jag tror att han är 24år. Vi köper alla våra ardenner hoss dom. Gillar deras extriör. Dom är lite mer långlinjerade.

Är det någon som har resultaten för ardennerhingstarna på grevagården ? Är speciellt nyfiken på de två efter Jubend som skulle visas där.

Kilroy skrev:
Är det någon som har resultaten för ardennerhingstarna på grevagården ? Är speciellt nyfiken på de två efter Jubend som skulle visas där.
Jag var tyvärr inte där.. Vi får hoppas att Atle tittar in här sen

Hhmmm...

Är Frö's bruksprov verkligen godkänt? :confused: :confused: :confused:
Han har ju en 4:a som första siffra i poängraden och det är ju inte godkänt enl. reglerna. Det tillåts ju bara vid ryggningen.

Carmona skrev:
Hhmmm...

Är Frö's bruksprov verkligen godkänt? :confused: :confused: :confused:
Han har ju en 4:a som första siffra i poängraden och det är ju inte godkänt enl. reglerna. Det tillåts ju bara vid ryggningen.
Jag tycker med att det verkar mysko. Kan ingen skriva ut vad man gör i varje del moment. Jag glömmer av det hela tiden. Kul att 3åringen va den enda med10p. Vad är det högsta någon hingst har fått på körprovet? Någon som vet? Jag menar av ardenner och nordisar nu? Atle, har du något svar?????

Har för mig att Reveny hade ett av det bästa bruksproven för ardenner

Klipper lite från reglerna för bruksprovet...

Följande moment skall bedömas:

1. Anspänning och frånspänning (en medhjälpare får anlitas)
  2. Igångsättning samt dragteknik och dragvilja vid körning
  3. Halter
  4. Ryggning (baksele rekommenderas)
  5. Temperament, samarbetsvilja och lydnad

Domaren värdesätter respektive bedömningsmoment med poäng mellan 1-10. Totala poängen läggs ihop och divideras med 5. Erhållen genomsnittspoäng skall (för godkännande) bli lägst 5, delpoäng under 4 godkänns endast i ryggningsmomentet.

Resten av bruksprovsreglerna finns på min hemsida http://nordsvensk.rules.it

För nordsvenskarna är där ett par hingstar som fått 45p eller högre på bruksprovet. Det är följande:

Belltino 1918, 10-9-10-9-9 = 47p
Bergakung 1883, 10-10-8-9-10 = 47p
Bristol 1902, 8-10-10-9-9 = 46p
Egon 1910, 9-9-8-9-10 = 45p
Ellabron 1934, 10-8-9-9-10 = 46p

Det finns nog fler, men jag har inte tid att kolla mer just nu...

Även Vind 1942 har mer än 45p på bruksprovet med sina 10-9-9-10-9 = 47p

Känner att jag måste rätta mig själv...
Efter att ha öppnat ögonen (så här ungefär :eek: ) när jag läste bruksprovsreglerna så såg jag att Frö's bruksprov visst är godkänt.

Alltså...

Totala poängen läggs ihop och divideras med 5. Erhållen genomsnittspoäng skall (för godkännande) bli lägst 5, delpoäng under 4 godkänns endast i ryggningsmomentet.

När Granat gjorde sitt bruksprov 1984 sattes inte poäng på det sättet som görs i dag.

Jag var inte på Grevagården på söndagen men hörde med en kompis hur det gick. Om jag minns rätt var det Dominant som gick etta, Paular gick tvåa, Jeneralen gick trea, Piraten fyra och Sarek godkändes med en extrapoäng för härstamningen. Senare har jag hört från annat håll att också Julius blev godkänd.

ja hans körprov gick ju inte toppen bra direkt.. ja det blev godkänt det var ändrat till lägsta siffra 4 fick vi reda på! vi va med lite osäkra nämligen! nä dåligt förbered var han väl inte men d va ju mycket hingstar runt omkring å allt sånt, det är ju inte alls som att köra hemma!
På söndagen fick en shire hingst 49 på sitt bruksprov när han kördes...=)

Malte hade jag som favorit med!

Carmona skrev:
Eftersom jag redan fått några svar via PM så kommer nordsvenskarnas resultat här. :)

3-åringar
1:a. Lukas 9-10-8-8-7=42p
2:a. Rekyl 9-8-7-8-8=40p
3:a. Elveligutten 8-9-7-8-8=40p
4:a. Gutta 8-8-7-9-8=40p
5:a. Lönset Rino 8-8-8-8-8=40p
6:a. Martino 8-7-7-8-10=40p

4-åringar
1:a. Frö 9-9-8-9-8=43p, godkänt körprov - prem. AB
2:a. Moklompen 9-8-8-9-7=41p, godkänt körprov - prem. AB
3:a. Certino 8-8-8-9-8=41p, godkänt körprov - prem. AB
4:a. Radar 9-8-8-8-7=40p, godkänt körprov - prem. AB
5:a. Malte 8-8-8-8-8=40p, godkänt körprov - prem. AB

Äldre hingstar
Zultan 1949 9-9-9-9-9=45p, godkänt körprov - prem. AB
Heirums Nils 9-9-8-9-8=43p, godkänt körprov - prem. AB
Gorm 1892 höjd till A-bokstav

Håll till godo :D

//Jennie

Gutta :love:
Var och hälsade på honom i hagen somras. Han är supersocial, nästan lite väl social ;)
Han är uppfödd av han som skor min nordis ju :D

Finns det nån med bilder från grevagården den 12-13 mars

Är det någon som var på grevagården den 12-13 mars som tog några bilder, skulle gärna vilja se dom =)

Carmona skrev:
Stjärnson 22-02-5044
Exteriör: 8-8-8-9-7=40p B
Stjärnson hade kraftigt förbenade hovbrosk vid röntgen. Nu när föreningen betalar röntgen om man gör det i tid, varför inte göra det då så slipper man stå för det själv och kanske få ett sån´t här tråkigt besked?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 459
Senast: Strandad
·
Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 943
Senast: Dentaku
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 667
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 640
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka