Grevagården 12-13 mars

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
E

Egonson

Någon som vet vart man kan hitta resultaten från avelsvärderingarna på Grevagården 12-13 mars??
Tacksam för svar :bow:

Sv: Grevagården 12-13 mars

Tack. Ska kolla upp den sidan.

Nehepp, de hade inte uppdaterat :cool:

Jag vet vilka nordsvenska hingstar som gick in :)
och deras exteriörpoäng om det är det du är ute efter.

Eftersom jag redan fått några svar via PM så kommer nordsvenskarnas resultat här. :)

3-åringar
1:a. Lukas 9-10-8-8-7=42p
2:a. Rekyl 9-8-7-8-8=40p
3:a. Elveligutten 8-9-7-8-8=40p
4:a. Gutta 8-8-7-9-8=40p
5:a. Lönset Rino 8-8-8-8-8=40p
6:a. Martino 8-7-7-8-10=40p

4-åringar
1:a. Frö 9-9-8-9-8=43p, godkänt körprov - prem. AB
2:a. Moklompen 9-8-8-9-7=41p, godkänt körprov - prem. AB
3:a. Certino 8-8-8-9-8=41p, godkänt körprov - prem. AB
4:a. Radar 9-8-8-8-7=40p, godkänt körprov - prem. AB
5:a. Malte 8-8-8-8-8=40p, godkänt körprov - prem. AB

Äldre hingstar
Zultan 1949 9-9-9-9-9=45p, godkänt körprov - prem. AB
Heirums Nils 9-9-8-9-8=43p, godkänt körprov - prem. AB
Gorm 1892 höjd till A-bokstav

Håll till godo :D

//Jennie

Carmona skrev:
3-åringar
5:a. Lönset Rino 8-8-8-8-8=40p godkänt körprov med poängen 878108

4-åringar
1:a. Frö 9-9-8-9-8=43p, godkänt körprov med poängen 45585 - prem. AB
2:a. Moklompen 9-8-8-9-7=41p, godkänt körprov med poängen 89778 - prem. AB
3:a. Certino 8-8-8-9-8=41p, godkänt körprov med poängen 75775- prem. AB
4:a. Radar 9-8-8-8-7=40p, godkänt körprov med poängen 98887 - prem. AB
5:a. Malte 8-8-8-8-8=40p, godkänt körprov med poängen 98777 - prem. AB

Äldre hingstar
Zultan 1949 9-9-9-9-9=45p, godkänt körprov med poängen 87888 - prem. AB
Heirums Nils 9-9-8-9-8=43p, godkänt körprov med poängen 89899 - prem. AB
Jag fyller på med poängen i körprovet, jag tycker det säger en del om temperamentet på hästarna. Notera speciellt treåringen som redan gjort sitt körprov! Det är fullt möjligt att göra körprovet redan som treåring och i Norge är det ett måste. Elveligutten hade deltagit i DM i skogskörning så han har också avlagt sitt körprov.

Intressant är också att för diplomston och klass I-ston krävs att de avlägger ett godkänt körbarhetsintyg för att de ska erhålla AB men för hingstarna går gränsen vid 25 poäng. Alltså erhåller inte alla de godkända 4-åringarna körbarhetsintyg men de har gjort ett godkänt körprov. Gränsen för körbarhetsintyget går vid 35 poäng.

Har du resultatet från Bollerup också? I så fall kan du väl skriva ut det också!

Aah, perfekt att du hade körprovsresultaten också. :)
Jag hade inte fått med det för alla hingstarna därför skrev jag inte ut det.

Tyvärr lyssnade jag inte så noga när de läste upp resultaten från Bollerup heller. Men jag har minne av att de gick in allihop :confused: .

Catharina kanske vet...

Var du också på Grevagården? Jag lyssnade inte heller så noga men jag hörde att det blev två nya och att Isidor inte visades. I så fall skulle både Stjernson och Tugg blivit godkända.

Då måste jag bara kommentera Stjernson! Om man pratar om att vi har inavel i nordsvensken, hur kan man då använda Skjerdingsson till en Stjernar-märr? Stjernar och Skjerdingsson har samma far, Skjerdingstadsvarten. Blir det mindre inavel för att man använder norskt blod? Är det brist på hingstar i Skåne? Är det någon som förstår hur man tänker?

Japp, jag var där. På Grevagården alltså.
Blev bestämt i sista sekund att jag skulle åka. Men det var ju kul och intressant, även om det var svinkallt. Jag hade blivit varm om fötterna igen först ungefär när vi passerade Jönköping på väg hem :D .

Jag uppfattade det som om Tugg och Stjärnson godkändes. Men man kanske inte ska säga för mycket innan man vet säkert. Jag lyssnade som sagt inte så noga när de talade om resultatet.

Det är väl knappast brist på hingstar här nere. Här står ju rätt många nu. Härifrån min del är det nära både till Halland och Småland också. Och Stjärnson är ju faktiskt uppfödd här hemma i byn såg jag. Men inte vet jag hur de tänkt...

Catharina hade lyssnat ordentligt... :)

Så resultatet från Bollerup är som följer:

Stjärnson 22-02-5044
Exteriör: 8-8-8-9-7=40p B

Tugg 22-02-5037
Exteriör: 9-9-7-9-8=42p B

Abbe 22-01-5036
Exteriör: 8-8-8-8-8=40p AB
Bruksprov: 44p

Fabian 22-01-5059
Exteriör: 7-9-8-8-8=40p AB
Bruksprov: 36p

Hej va också på grevagården med skolan som hade med sig Frö! en roligt helg med många fina hästar! vad hade ni för favoritter?? / Anna

Mina favoriter var Rekyl och Zultan, som hade växt till sig sen förra gången jag såg honom.
Frö var förståss också fin ;) och Heirums Nils :)

Atle skrev:
Jag fyller på med poängen i körprovet, jag tycker det säger en del om temperamentet på hästarna. Notera speciellt treåringen som redan gjort sitt körprov! Det är fullt möjligt att göra körprovet redan som treåring och i Norge är det ett måste. Elveligutten hade deltagit i DM i skogskörning så han har också avlagt sitt körprov.

Intressant är också att för diplomston och klass I-ston krävs att de avlägger ett godkänt körbarhetsintyg för att de ska erhålla AB men för hingstarna går gränsen vid 25 poäng. Alltså erhåller inte alla de godkända 4-åringarna körbarhetsintyg men de har gjort ett godkänt körprov. Gränsen för körbarhetsintyget går vid 35 poäng.
Någon som vet hur det gick för Rom sonen i Bollerrup? Nu menar jag ardenner

åke skrev:
Någon som vet hur det gick för Rom sonen i Bollerrup? Nu menar jag ardenner
Rom sonen? Läser... Revill, Paul Munter, Junid, Libero Uit De Linde, Linus, Palör, Paul Munter igen, Botik, Monty K, Michael De Stoqueu, Buster och Akrovill. Ser ingen Rom någonstans i antavlan på ardennrarna.

Jag tyckte om Gusten men han var tydligen inte riktigt rätt i sitt frambensställ. Han gjorde ett bra körprov i alla fall!

Annars är jag förtjust i rörliga hästar och där höjde sig Martino och Zultan över mängden.

Varför gick inte körprovet bättre för Frö? Det måste ni väl ha funderat på på vägen hem. Jag kan inte tro att han var dåligt förberedd. Det kan annars vara en anledning.

Atle skrev:
Rom sonen? Läser... Revill, Paul Munter, Junid, Libero Uit De Linde, Linus, Palör, Paul Munter igen, Botik, Monty K, Michael De Stoqueu, Buster och Akrovill. Ser ingen Rom någonstans i antavlan på ardennrarna.
Uppfödarna är B.r. Karlsson. Nybro. Är inte säker om han är 3el.4. år. Hoppas att det var till någon hjälp.

åke skrev:
Uppfödarna är B.r. Karlsson. Nybro.
Läser bland uppfödarna...Kristianstad, Ystad, Ljung, Danmark, Ystad igen, Strängnäs, Smedstorp, Moheda, Danmark igen, Belgien, Hamneda, Smedstorp igen. Inga Br Karlsson, Nybro, inte på Grevagården heller.

Är inte Rom en ganska gammal hingst, någonstans i samma årgång som Rolle och Rotem?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 459
Senast: Strandad
·
Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 942
Senast: Dentaku
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 667
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 640
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka