Gren i boxen

Sv: Gren i boxen

Trädslaget ASP har en självavmaskande effekt på hästar... Så det kan ju vara fiffigt att ta för att hjälpa till att hålla parasitnivån nere... Ska inte ERSÄTTA avmaskning naturligtvis men kan ju hjälpa till på traven så att säga!!

Men finns det några bevis för det?

Det står så i diverse foderlitteratur i alla fall (och här i mina trakter är det allmänt vedertaget) och som du ser tidigare i tråden är det inte bara jag som har fått denna information...

Men finns det några bevis för det?

Jag är ingen expert på hur det fungerar, men det kan ju tänkas att det höjer imunförsvaret och därmed gör hästen mer motståndskraftig mot parasitangrepp.. liksom det sägs att vitlök har en självavmaskande effektMen det är ju inte så att du inte behöver göra träckprov för att ´"kolla masken" eller avmaska, vilket du nu gör..

Så då kanske det inte spelar så stor roll utan är en "positiv bieffekt" ;) Skickar man in träckprov så kanske man ser en skillnad i maskantal..?

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 570
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?