Grekland i juli med barn

R

Raderad medlem 19815

Jag skulle gärna åka till Grekland med ett av mina barn i sommar. Jag vet inte vem det blir i så fall. Stora kommer att vara 6 år och lilla nästan 4. Vi har semester i juli och det jag undrar är om det är lämpligt att åka då? Innan någon invänder; ja, jag vet att det bor barn i Grekland året om utan att dö, men vi kommer att vara på semester och vill kunna ha det njutbart, kunna vara ute och bada och leka och göra lite utflykter, inte hålla oss inne i luftkonditionerat rum mellan 11 och 16.

Har någon här åkt med små barn den här tiden, är det värt det eller helt enkelt för varmt?

De flesta svenskar åker ju faktiskt i juli, och jättemånga reser med barn. Jag har varit i Grekland i början av juli och i mitten av augusti och visst är det varmt. Men inget som mycket bad och lika mycket glass inte kan lösa, bedömer jag. Dessutom blåser det ofta i juli.

(Förlåt för att jag svarar utan att ha barnerfarenhet men som du vet har jag Greklandstourettes. Dessutom blev jag så GLAD när jag såg att du ville resa igen, jag vet ju att det inte är okomplicerat).

De flesta svenskar åker ju faktiskt i juli, och jättemånga reser med barn. Jag har varit i Grekland i början av juli och i mitten av augusti och visst är det varmt. Men inget som mycket bad och lika mycket glass inte kan lösa, bedömer jag. Dessutom blåser det ofta i juli.

Tack! Det låter toppen.

Lånar tråden lite. Vi bokade resa igår till Rhodos. Vi åker 18/8 och det verkar som det är ganska varmt då? Kollade inte det innan eftersom jag är nästan helt oberörd av värme, men det lär ju inte dottern vara, inte min sambo heller haha. Är det alldeles galet varmt då?

Iaf det vi bokade var ca 3-4k billigare än veckan innan och veckan efter. Stod inte varför (bokade via TUI) så nu tänker jag att det är för att det är något fel, typ att man inte reser dit i augusti eller något. Eller är det för att skolorna börjat då? Alltsomallt kostade resan ca 20 så ingen superbillig (eller extremdyr heller då) ändå.

Lånar tråden lite. Vi bokade resa igår till Rhodos. Vi åker 18/8 och det verkar som det är ganska varmt då? Kollade inte det innan eftersom jag är nästan helt oberörd av värme, men det lär ju inte dottern vara, inte min sambo heller haha. Är det alldeles galet varmt då?

Iaf det vi bokade var ca 3-4k billigare än veckan innan och veckan efter. Stod inte varför (bokade via TUI) så nu tänker jag att det är för att det är något fel, typ att man inte reser dit i augusti eller något. Eller är det för att skolorna börjat då? Alltsomallt kostade resan ca 20 så ingen superbillig (eller extremdyr heller då) ändå.
Det är typ varmast på hela året då. Men på Rhodos blåser det nästan alltid, det gör att det känns lite mer uthärdligt.

Runt 18-22 augusti är det alltid mycket billigare. Har nog med skolstart att göra. Sedan går priserna upp igen, september är en andra högsäsong på de grekiska öarna.

Jag skulle gärna åka till Grekland med ett av mina barn i sommar. Jag vet inte vem det blir i så fall. Stora kommer att vara 6 år och lilla nästan 4. Vi har semester i juli och det jag undrar är om det är lämpligt att åka då? Innan någon invänder; ja, jag vet att det bor barn i Grekland året om utan att dö, men vi kommer att vara på semester och vill kunna ha det njutbart, kunna vara ute och bada och leka och göra lite utflykter, inte hålla oss inne i luftkonditionerat rum mellan 11 och 16.

Har någon här åkt med små barn den här tiden, är det värt det eller helt enkelt för varmt?

Jag skulle åka med den äldre, låter toppen!

Vi har åkt till grekland 4 år i rad med dottern (hon är nu 7) och alltid i juli/augusti.
Varmt, absolut, men det har aldrig varit några probem för dottern.
Valt stränder med parasoller, och det blir så mkt bad som svalkar, och glass!
Dessutom har det ofta fläktat rätt skönt på de ställen vi varit på :)

@voltis vad roligt att höra! Jag är väldigt sugen på Skiathos, mycket kort transfer och stränderna ser fina ut.

@voltis vad roligt att höra! Jag är väldigt sugen på Skiathos, mycket kort transfer och stränderna ser fina ut.
Jag har aldrig varit där - men Skiathos föreslog jag för 5-6-åringarna förra året när de skulle till Grekland, just på grund av korta transfern (sexåringen blir åksjuk) och sandstränderna.

(De valde Karpathos, de gör aldrig som jag säger. :D)

Jag har aldrig varit där - men Skiathos föreslog jag för 5-6-åringarna förra året när de skulle till Grekland, just på grund av korta transfern (sexåringen blir åksjuk) och sandstränderna.

Jag blir åksjuk, så ska kolla Skiathos. Sand gillar jag inte, men man måste ju tänka på BARNEN.

Hehe. Karpathos är ju också bra ur den synvinkeln, kort transfer (om man inte bor i Lefkos) och fina stränder, i alla fall i Amoopi.

Jag blir åksjuk, så ska kolla Skiathos. Sand gillar jag inte, men man måste ju tänka på BARNEN.

Ja, man måste ju det (man kan ju även lämna dem hemma). Annars hade jag velat åka till Amorgos - klippbaden där verkar magiska!

Jag åker utomlands till Zakynthos i Juli, yngsta släktingen som följer är 3 år, jag mer orolig för hur min gamla farmor ska klara värmen. :)

Jag förstår det. Samtidigt kan man kanske parkera farmor på en taverna med en iskaffe eller på rummet med en god bok utan att hon river stället. Svårare med en treåring.

Ja visst är det så, men meningen med semester är ju att njuta som en familj så varken treåringen eller farmorn kommer lämnas på en taverna när resten åker på utflykter. Jag tror första gången barnet åkte utomlands var det ca ett år, inga problem då heller med värmeslag eller liknande

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
853
Senast: MML
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 966
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 251
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat