Greenguard?

Sv: Greenguard?

Vad menar du att du skulle få problem med? Och varför har du sådan på din häst?

Jag skulle hellre ha hästen i en hage med mindre bete, har ogärna grimma på i hagen pga risken att fastna.

Jag har använt den på mitt sto, och jag har uppskattat den till 100 % eftersom det har inneburit att hon har kunnat gå med sin flock utan att behöva ha specialhage mm. Ja du kan fortsätta använda den, men var beredd på att det finns folk som skär sönder remmarna eftersom de tycker synd om hästen.:crazy:

Och visst finns risken för att hästen ev kan fastna med grimman, jag löste det med at ha en grimma som brast i spännet om det skulle hända. Men jämför man med risken för fång och eller ledbesvär så är den risken större än att de fastnar och speciellt om de går upp i vikt väldigt lätt.

Senast ändrad:

Jag tycker detta är en superbra uppfinning.. ist för att ha hästen i en gräslös hage under sommaren och de kanske få gå själva så kan de nu ist få gå med sin flocka de kan få gå ute dygnet runt i stooor hage..

Finns grimmor som är supertunna i nacken och att skulle hästen fastna så behöver de bara rycka superlite så lossnar det.
Kan jag själv rycka sönder grimman men mina krafter ska nog en hästnacke kunna de med;)

Jag ska köpa en sån till Jorunn sen så kan jag ha henen på sommarbete som jag vill ha..Vill kunna unna henen att få gå ute dygnet runt på sommaren utan att hon efter 3 veckor ska behöva rulla fram.
Dom får i sig gräs med hjälp av den men ist för 60 kilo om dygnet kanske de får i sig 8

Ja fast man får vakta lite, för blir betet för kort måste man man kanske stödfodra eller låta hästen gå utan munkorg. Jag valde det tidigare på min madame, eftersom det här med att låta henne gå utan ibland och sen måste den på gjorde henne frustrerad, då var det bättre att låta den vara på och ta av den när betet var lagom för att gå utan.

Det är väldigt viktigt att hästen får i sig en TS som täcker magens behov, gräs innehåller bara 25-30% TS per kg de tuggar i sig. Så för att inte deras magar ska krascha behöver de äta i varje fall 15 kg per dygn om de bara går på gräs.

Ja du kan fortsätta använda den, men var beredd på att det finns folk som skär sönder remmarna eftersom de tycker synd om hästen.:crazy:

Att människor inte bara kan låta bli andras grejer :cool:. Kul sen ifall någon funtad jäkel gör något sådant och det går helt fel för hästen.

KL

Hur funkar det med vatten? Och saltsten? De kan vel inte slicka på stenen?

Funderar på att införskaffa en till min shettis.

Jag använde greenguard på min förra häst. Den gjorde att han blev tjock, men inte så fet som han ahde blivit utan. Blir gräset för kort så tog jag av den och vips blev han jätte tjockpå bara några dagar.

Hellre den än en häst med fång eller som får stå ensam.

KL

Hur funkar det med vatten? Och saltsten? De kan vel inte slicka på stenen?

Funderar på att införskaffa en till min shettis.

Vatten kan de dricka, saltsten vet jag faktiskt inte. Jag har aldrig sett min förra häst slicka på saltstenen varken med munkorg eller inte.

Vatten kan de dricka, saltsten vet jag faktiskt inte. Jag har aldrig sett min förra häst slicka på saltstenen varken med munkorg eller inte.

Nja då blir det nog ingen sådan till min herre. Tycker det är viktigt att de kan få i sig salt när de svettas. Alla mina hästar slickar på sina saltstenar.

Kan du inte fodra med lite extra salt på några hackade morötter då?

Jag har greenguard på min islänning och vågar inte tänka på hur hon skulle se ut utan. Jag föredrar också att hästen få vara så natulig som det går. Dsv röra sig fritt med sin flock på stora ytor.

Kan du inte fodra med lite extra salt på några hackade morötter då?

Jag har greenguard på min islänning och vågar inte tänka på hur hon skulle se ut utan. Jag föredrar också att hästen få vara så natulig som det går. Dsv röra sig fritt med sin flock på stora ytor.

Får säga att jag nog har en extremt kräsen shettis. Möjligtvis jag kan få ner lite extra salt med betfor. Men får knappt ner mineralerna i honom=/. Så tror tyvärr ej det räcker! Har tidigare gett extra salt i maten, men då äter han ej det sista i krubban, dvs miner och salt.

Jag gav lite foder i hink, där fick hon salt så var den saken ur världen. Vatten är inget problem, de kan dricka som de vill med munkorgen på.

Jag gav lite foder i hink, där fick hon salt så var den saken ur världen. Vatten är inget problem, de kan dricka som de vill med munkorgen på.

Som jag skrev innan. Han brukar inte äta upp maten om han får miner eller salt i den. Och då får jag ge väldigt stor mängd.....Så det blir nog ingen "korg" för hans del i sommar.

Ja självklart får amn ju stödfodra trode ajg inte skulel behöva skriva nått sånt självklart om man nu väljer att ha munkorg:)

Man kan ju ha munnkorgen nattetid så de får äta dagtid bara eller tvärtom får man ju göra som man vill.

Eller om amn nu inte vill ha munnkorg kan man låta andra häsatr beta av betet och när det nästan är slut får de häsatr som inte ska äta så mkt gå där och så får dom gå så.. alltså ärva nerbetade hagar..
Inte så pass nerbetat att det inte klarar sig men som jag gjorde i somrast släppte ut Jorunn i en hage med gräs på 90 cm behöver amn ju inte om man nu inte vill ha en fet häst.

Då kan man ju låta häsatr gå där och beta ner till 2 dm ist=)

Eller låta hästen få sen sommarbete att de går aug till 1 oktober då näringen inte är lika hög som i maj!

Finns massa knep att ta till med om man inte vill ha fet sommarhäst.. finns magert bete.
Man behöver ju inte släppa på nygösslat direkt:D

Hästar som biter på täcken perfekt att ha sån pådessa häsatr. så slipper hästen gå själv eller ägaren betala flera 1000 varje måand till nya täcken!

Munnkorgen är super=)

Ja självklart får amn ju stödfodra trode ajg inte skulel behöva skriva nått sånt självklart om man nu väljer att ha munkorg:)

Man kan ju ha munnkorgen nattetid så de får äta dagtid bara eller tvärtom får man ju göra som man vill.

Eller om amn nu inte vill ha munnkorg kan man låta andra häsatr beta av betet och när det nästan är slut får de häsatr som inte ska äta så mkt gå där och så får dom gå så.. alltså ärva nerbetade hagar..
Inte så pass nerbetat att det inte klarar sig men som jag gjorde i somrast släppte ut Jorunn i en hage med gräs på 90 cm behöver amn ju inte om man nu inte vill ha en fet häst.

Då kan man ju låta häsatr gå där och beta ner till 2 dm ist=)

Eller låta hästen få sen sommarbete att de går aug till 1 oktober då näringen inte är lika hög som i maj!

Finns massa knep att ta till med om man inte vill ha fet sommarhäst.. finns magert bete.
Man behöver ju inte släppa på nygösslat direkt:D

Hästar som biter på täcken perfekt att ha sån pådessa häsatr. så slipper hästen gå själv eller ägaren betala flera 1000 varje måand till nya täcken!

Munnkorgen är super=)

funkar inte riktigt om man bara har 2 hästar=) Då vill man gärna att dem ska få gå ihop. Att släppa en på somarbete tidigt å den andra sent e ju lönlöst. Men det var en bra ide ang täckerna!

Alltså nu tror jag att du missförstod mig, de klarar sig galant med munkorg om betet är tjockt och lagom bethöjd. Då krävs ingen stödutfodring. När betet sjunker och blir kortare kan det krävas stödfodring för att tillgodose intaget av TS. Min personliga åsikt efter flera somrar med en munkorg är att hästen blir oerhört frustrerad om man tar bort den och sen monterar på den igen. Då är det bättre att låta den vara på, och sen som sagt ge extra grovfoder på sidan om.

Om man ska vara petig så äter hästen lugnare nattetid och mera frenetiskt under dagen, varför en munkorg fyller en större funktion dagtid än nattetid.

Liknande trådar

Tjatter Så hur var ditt år? Vad var bäst, sämst? Dvs vad är dina tankar om året som gått? Själv nådde jag lågvattenmärket med mitt mående i...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 476
Senast: Qelina
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 548
Utrustning Är det nån här som har provat det? http://www.hooks.se/product.aspx?productid=300404&deptid=109&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC...
Svar
2
· Visningar
1 381
Senast: Neia
·
Utrustning Jag har kikat lite på denna: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=320719&deptid=26&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC sadel...
Svar
2
· Visningar
2 658

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka