Green River xx RP 127 och Minotauros RP 114

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Angel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 741

Angel

Trådstartare
Jag skulle vilja veta lite mer om dessa hingstar. Psyke, bilder, resultat osv. Har varit inne och kollat på bådas hemsidor men har inte sett någon av hingstarna live så jag undrar vad ni tycker om dom.

Sv: Green River xx RP 127 och Minotauros RP 114

Jag har tyvärr inte sett någon av dem live, men väntar ett föl i år efter Green River. Förhoppningsvis få jag en elegant ponny med goda gångarter & som lämpar sig för galopp.

Har sett en kanonavkomma e. Minotaurus! Visad som 1-åring med 41 p. , Chagall heter den u. welshkorsning. Rör sej hur bra som helst!

Har sett Green River live :love: och han var verkligen ljuvlig rörelsemässigt. Var även lugn inne i stallet, välmusklad över hela ryggen, bra och lång hals med vackert huvud och mkt trevligt uttryck i ögonen.

Har sett Green River live. Dock endast när han gick på galoppen. Mkt trevlig och sympatisk hingst.

Någon som vet hur GR hoppar? Har inte kunnat läsa om det någon stans........Funderar på att använda honom till welsh sto för jag tror det skulle bli en väldigt fín fölis om man använde xx.......

Senast ändrad:

Minotaurus har jag sett på tävling (mot de andra mkt större hästarna...). Han är en flygande köttbulle! Ser ut att älska hoppningen, har en enorm spänst. Påminner om Zoogin, fast halvblod då :angel: .
Har inte sett han på nära håll så att jag kan bedöma exteriör och temperament.

Hej, min kompis mamma äger Green river.
Å nu så ska jag sälja min b ponny å har nu hittat en c ponny efter minotauros rp 144 som dt nog blir..:smirk:

Är din B ponny möjligtvis ett gulbrunt russ?

Det jag vet om Minotauros psyke är inte speciellt positivt.

Såg Green River då han godkändes. Mycket vacker. Vet inte ngt om temperamentet.
Minotauros har jag sett live. Han är ett litet halvblod(156) som med stor framgång tävlat i hoppning, kan man inte ha missat! Snygg med bra gångarter, de gånger jag sett honom har han visat mycket bra temperament. Han används av syndikat Linarco där du kan se föl efter honom (deras hemsida)

Jag har bara hört positva saker om hans psyke. På vilket sätt tycker du att hans psyke inte är speciellt positivt?

mvh annamik

Jag har bara hört positva saker om hans psyke. På vilket sätt tycker du att hans psyke inte är speciellt positivt?

mvh annamik

Om jag berättar det här i tråden så outar jag en annan person som kanske inte vill att jag gör det. Kan ta det via PM för de som är intresserade. Låt oss säga att jag har det från säker källa.

har skött Green River en kort period, väldigt fin men visst är han hingstig men då var det ju också under avelssäsongen så dem tömdes ju varje vecka.

Hingstar typ Minotarus, Green river är utvalda speciellt för ridonnyavel, för att de har låg mankhöjd och visat prestation...inte för sina "ponnyegenskaper".

Tillverkar man ponnyer som till hälften genetiskt är hästar så blir dom inte till 100% ponnyer...utan förstås får man med antingen ett löpande fullblods egenskaper eller ett prestationsavlat halvblods..och det är långt ifrån ponnytemperament.

Korsningar ponny häst ger fördelar prestationsmässigt, men förstås även mindre sk. ponnykaraktär..

Så när man skall utifrån alla häst/ponnykorsningar vill hitta RIDPONNYHINGSTAR som når kraven att vara PONNYER till temperament men ha mycket av hästens prestations egenskaper så är dom inte helt enkla att få fram.--många många förstakorsningar blir inte vad man tänkt sig som lämpliga för barn att rida.

De man lyckas få fram --en ponny som har prestationsegenskaper som en häst men med bibehållet ponnytemprament blir då i sin tur lite lämpligare för de som vill avla ponner med ponnytemperament men ändå med lite prestationsegenskaper från Fullblod/halvblod.

Om ni förstår mig både ha och inte ha hästens egenskaper,, det här är ju en av de anledningar till att man håller på med ridponnyavel.

Så det är en avvägning när man har ett litet ponnysto som man vill "förstora", korsa med en ren häst--för och nackdelar eller använda en ridponny (halvhäst) som är utvald bland mängder av korsningar som de mest lyckade halvhästarna.

peråke

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 970
Senast: Edla
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 079
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 403
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka