Green River xx i ridponnyaveln

lilith

Trådstartare
Ni som har avkommor efter Green River eller vet något mer om honom, vilka typer av ston passar han till? Hur har hans avkommor blivit? Vet ni något om fertilitet etc? Fördelar och nackdelar? Hur har avkommorna blivit i storlek?

Sv: Green River xx i ridponnyaveln

Jag har en treårig ridponnyvalack efter Green River. Han blir nog kring 145 cm, mamman är C-ponny. Min avkomma är orädd med bra skritt och galopp och OK trav.

Green River fungerar inte så bra på transportsperma, därför semineras stona på hans hemmastation med god dräktighet.

Tack för svaret! Din avkomma, hur är han i typ jämfört med sin mamma? Och när det gäller gångarter/hoppförmåga? Hur ser han ut i benstället?

Han är mer fullblodstypad och mindre ponny än sin mamma. Han är korrekt i benstället. Vad gäller gångarterna är mamma och son ungefär likvärdiga. Hoppa kan han absolut, jag kan dock inte garantera att det kommer från Green River då både mamma, mormor och morfar samtliga var minst Msv-hoppare.

Green River fungerar inte så bra på transportsperma, därför semineras stona på hans hemmastation med god dräktighet.

Enligt ASRPs hemsida så står han på naturlig i Kristianstad i år.

Mvh Cissi

*KL*

Puttar upp lite...
Är det inga fler som har några erfarenheter av Green River-avkommor??

Kompisen har en 3-åring e: Green River u: russto (129cm)

Modellmässigt lite lättare i modellen än sin mamma, slutar nog på runt 135 cm
Hoppar bra och har varit hur okomplicerad som helst att rida in.

En trevlig ponny helt enkelt

Till alla

Jag skulle mer än gärna använda honom, jag har ett tyskt ridponnysto med bästa stam (mycket welsh i henne), goda gångarter, hoppar jättebra, stadig i temperamentet, är en C-ponny. Hon fick för 2 år sedan ett fint klass I föl e Notre Petit (som nuddar D-ponnygränsen, 137 cm som två-åring). Jag har inget emot skimlar. Mina tyska vänner/uppfödare som jag köpt av är lyriska över Green River xx och rekommenderar honom, som jag förstått det är det svårt att även i Tyskland hitta lämpliga fullblod för ridponnyaveln, GR har ju dessutom bevisat sin nedärvning genom bl a en (godkänd i Tyskland? Rivaldo P) son som tyvärr senare blev kastrerad ...

- men tyvärr ser vi oss nödsakade att dra ner på aveln då ungponnyerna samlas och alla ska ha sin tid och utbildning så det blir inga betäckningar i år.

Nu vet jag inte så mycket om hans avkommor (ganska unga ännu) o deras resultat och ska egentligen inte yttra mig – men enligt tyskarna verkar det som att lämpliga fullblod kan göra en del nytta i ridponnyaveln.

Vad jag dock vet är att goda hingstar för att visa sin kvalitet måste tillföras goda ston. Annars kan det bli pannkaka.

Vad jag då skulle syfta till med att använda GR vore en D- hopp eller ev fälttävlansponny med goda gångarter, lätt i typen och kvick i huvudet, orädd men hanterbar (stoet är en klippa med barn). Ingen nybörjar- eller ridskoleponny alltså.

GR verkar inte ha blivit så mycket använd vilket man kanske i efterhand kommer att beklaga.

PS Jag har inget intresse i denna hingst så det är ej annons/reklam utan ett personligt tyckande.

Ni som har avkommor efter Green River eller vet något mer om honom, vilka typer av ston passar han till? Hur har hans avkommor blivit? Vet ni något om fertilitet etc? Fördelar och nackdelar? Hur har avkommorna blivit i storlek?
Green River är säkert en alldeles förtjusande hingst, men stammen väcker lite frågor, hans far, Diaghlyphard väcker heta känslor inom fullblodsvärlden, antingen älskar man honom eller hatar man honom, lite ala D-Day inom halvblodsaveln. Men och ett stort men är att hans fädernelinjer är känt för sitt mkt dåliga temperament, och en halvbror (samma far) användes en kort tid i sverige, men togs ur avel då hans avkommor visade extremt dåligt temperament och var mkt skarpa, visserligen är temperamentet av mindre intresse bara hästen springer fort, men i detta fallet gick avkommorna över gränsen. Hur en hingst (Green River) kan bli godkänd för avel av barnponnies övergår mitt förnuft, för nog borde berörda personer ha lite vetskap om fadern/farfaderns rykte.
Det är mkt möjligt att G R inte nedärver samma temperament som övriga i den linjen, men bara vetskapen om vad som finns bakom gör att jag nog skulle säga nej till att använda den hingsten.

Jag håller med dig om Lyphard, absolut! Sen är väl inte Buckpasser och Grey Dawn helt fel. Diaghlyphard har ju en framgångsrik fälttävlansavkomma, men vad det gäller den så ska man nog titta på vem som är mamma... Det stoet har ju lämnat kanonavkommor med flera olika hingstar...

Han gjorde ju väldigt bra ridprov under testryttare, det hade väl vart svårt att inte godkänna honom pga faderns rykte?

Jag vet faktiskt inte hur han har förärvt sig, på ASRPs sida finns 26 avkommor födda mellan 2000 och 2005. Två med hopp- och/eller dressyrdiplom.

Personligen så har han väl aldrig tilltalat mig heller... Fast fullblod är nog så viktigt både i avel av tävlingsponnyer och -hästar!

Mvh Cissi

Vet ni något om fertilitet etc?

Mellan 1995-2006 såg siffrorna ut så här för Green River xx:

Nat: 100 % (2/2).
AI: 60 % (21/35).
TAI: 33 % (9/27).

Som tidigare nämnts slutade han användas på TAI när det blev tydligt att det inte fungerade särskilt bra, däremot hur han är på naturligt är ju svårt att sia om. Lycka till oavsett!

*KL*

Tack för alla svar!

Vad jag har förstått så har han ju använts förvånansvärt lite i ridponnyaveln. Å andra sidan kanske tyska ridponnyhingstar med konsoliderade stammar ses som ett säkrare kort.

På sätt och vis kan jag kanske förstå tvekan ang hans faders temperament. Men det är också skillnad på ett fullblod i full träning och "en normal häst". Alla hästar klarar inte de psykiska påfrestningarna att gå löp. Har själv haft hand om fullblod som kommit från banan och varit "knäppa", men de har lugnat ner sig och blivit mycket trevliga i temperamentet när varvat ner och fått annat foder och hantering.

Om GR själv har gott temperament, vilket han verkar ha, och man använder honom på ponnyston med gott temperament, och hanterar avkommorna på ett "vettigt" (naturligt) sätt, tror jag inte att man behöver vara så rädd för temperamentet. Finns det någon som har sett avkommor efter GR med dåligt temperament?

Mitt mål är att få fram ponnyer som passar för både dressyr och hoppning med ffa bra ridbarhet. Är GR's avkommor mer generellt hopp/fälttävlan, eller är det pga att han mest betäckt ston med den inriktningen?

Intressant att se siffrorna för dräktighetsprocenten också!

Hej jag e liten sen att skriva :d men jag har iaf en 7åring vallack e: green river mamman va en dansk korsningsponny c-ponny.

Han har bra skritt, travar som en gud och hoppar ännu bättre :love: de som brister är psyket :( han är lite för lat och o fokuserad men har ridit la hoppnig och la dressyr med hyfsat resultat samt startat * fälttävlan

Liknande trådar

Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 929
Senast: Lea88
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 060
Senast: Sasse
·
Avel Skulle vi inte kunna ha en tråd där vi länkar alla sidor vi vet där man kan hitta tävlingsresultat/bedömningsresultat/tidigare avkommor...
2
Svar
20
· Visningar
5 310
Senast: Gabby_Ossi
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 282
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vaginal vs kejsarsnitt
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Remisser 1177

Hund, Katt, Andra Djur