Graviditetspenning

Magnum

Trådstartare
Ni som ansökt som graviditetspenning?
Vad har ni för arbete, och fick ni ansökan beviljad?

Nyfiket-var tycker man gränsen går för tyngd och antal lyft för att det ska räknas som tungt arbete?
Har fyllt i ansökan dag, men inte skickat än. :)

Jag har en tjänst inom vården och fick två månader gravidpenning beviljad utan några problem.

Nu hade jag iofs pluggat men skulle egentligen jobbat under sommaren men det blev perfekt tajmat och jag fick en lång semester :)

Jobbar inom bevakning på känsliga platser med skyldighet att agera vid händelse av brott, larm, utrymning osv. Sökte mest för att min chef tyckte att det var opassande att jobba där som höggravid och jag själv var rätt sliten. Tur det då jag fick fogsmärtor och inte ens klarat av det dagliga jobbet utan incidenter :p hade fått sjukskriva mig i stället utan gravpenning.

Jobbar som personlig assistent,och vi jobbar en och en under våra pass,så jag fick den beviljad utan problem. Sista månaden fick dom dessutom lov att sätta in en extra för det var en del saker som inte funkade för mig,inte för att jag hade ont/krämpor,utan för att magen helt enkelt var i vägen. Det är mycket bilkörning,sitta på huk, få på lyftselar under brukaren i sängen osv.

Sonen föddes i v 36,så jag hann vara hemma ca 1 månad,blir det fler barn så ska jag se till att använda semester tiden innan gravpeng går in.

Första gången "säljare" i en mataffär. Gjorde allt ifrån att lyfta fulla banankartonger till att sitta i kassan. Fick 50% gp beviljat... I praktiken var det inte möjligt eftersom vi endast var två som jobbade och det inte går att lämna allt tungt arbete till den andra, jag hade dessutom ont av att både sitta och stå i kassan så (foglossningar).

Andra gången var jag personlig assistent med tunga lyft, skjutsa rullstol och gå mycket och fick 100% beviljat pga. foglossningar.

Ni som ansökt som graviditetspenning?
Vad har ni för arbete, och fick ni ansökan beviljad?

Nyfiket-var tycker man gränsen går för tyngd och antal lyft för att det ska räknas som tungt arbete?
Har fyllt i ansökan dag, men inte skickat än. :)
Jobbar på en dialysmottagning. Fick till slut beviljat efter flera telefonsamtal nellan chef och fk samt en överklagan från mig då jag fick avslag första vändan. Vi har en del lyft osv men inte i samma utsträckning som på en vårdavdelning. Två personer fick ett år tidigare beviljat utan krusiduller men det verkar vara nya tider nu och det är tråkigt då vår arbetssituation har blivit betydligt tyngre under detta år med fler patienter i sämre skick.

Arbetar som intensivvårdssjuksköterska,lyfter väl en 50-150kg ( beroende på patient)5-20 ggr/dag kanske. Jobbar oftast med en undersköterska. I jobbet ingår även att man snabbt kan ta sig till larm på avdelningarna. Så hos oss brukar det inte vara några problem, de flesta måste vara hemma sista månaden bara för att man knappt får plats hos patienten :P

Jag är kyrkvaktmästare och fick två månader beviljat utan problem. Den aktuella tidpunkten skulle jag rensat bort all vinterdekoration på kyrkogården, samt planterat ungefär 2000 penséer, samt begravt människor. Inget som är supertungt, men många, många lyft/knäböj/krypa på backen varje dag. Jag tror jag skrev gravstämpen samt jordsäckar som tyngsta lyft, ungefär 20 kg, men att sådant kunde förekomma hundra gånger om dagen...
Jag var redan halvtidssjukskriven så de förstod kanske att jag hade blivit heltidssjukskriven annars ;)

Jag är undersköterska/skötare beroende på arbetsplats.
Så i mitt ingår hemstöd för personer med psykiska funktionshinder, allt från att motivera dem till att städa till att stötta vid myndighetskontakt, och äldreboende med inriktning psykiatri. FK ringde upp för att förhöra sig om alla mina uppgifter, fick gå igenom alla mina arbetsuppgifter. Innan hon lade på så sa hon att det blir godkänt utan någon tvekan. Hon tyckte bara att det var konstigt att man kunde vara fast anställd och ha 6 arbetsplatser.

Var heltidssjukskriven för min foglossning när jag ansökte om graviditetspeng. Jag var garanterad fortsatt sjukskriven om graviditetspengen inte gick igenom. Men läkaren rekommenderade graviditetspeng då jag skulle komma upp i de 180 dagarna vid sjukskrivning tiden ut. 180dagars regeln gäller tydligen även gravida med graviditetsbesvär.

Saxat från FK
Från dag 91 till 180 har du bara rätt till sjukpenning om det inte finns något jobb alls du kan göra hos din arbetsgivare. Därefter har du bara rätt till sjukpenning om du inte klarar av något jobb på arbetsmarknaden.

Jag jobbar på restaurang och står upp hela dagarna. Enda möjligheten att sitta ner är på raster.

Tydligen har de sju som varit gravida före mig fått ansökningen nekad men jag är nog en av de få som jobbar heltid och även jobbar med att öppna restaurangen vilket innebär att ta fram tunga kartonger med råvaror som ska användas under dagen. Även starta diverse apparater vars elsladdar ska in i eluttag som sitter på ställen där solen aldrig skiner...
Mina kollegor som fått avslag har oftast jobbat tider mitt på dagen eller på kvällen när det är många andra på plats som kan hjälpa till med lyft men för mig var det jag och min kollega på 155 cm á 45 kg. Hon orkar inte riktigt lyfta kartonger med kött som väger 15 kg och jag ville inte göra det för att jag är rädd om min kropp lite extra nu som gravid.

Så om graviditetspenningen inte går igenom så är det sjukskrivning som gäller?

Jag har också ansökt om graviditetspenning. Jag pluggar iofs för tillfället men tar examen om några veckor och ska egentligen gå tillbaka till mitt gamla jobb (tungt lagerarbete). Jag kan inte jobba där med 2 månader kvar till förlossning men eftersom jag inte hunnit gå tillbaka till tjänsten efter tjänstledigheten så är jag osäker på om jag har rätt till penning eller inte och då måste jag se mig om efter andra försörjningsalternativ ;).

Jag jobbar som arbetsledare på en stormarknad och är bitvis ensam med mina arbetsuppgifter, har fyllt i ansökan idag och har ingen aning om den blir beviljad. Andra före mig har fått men antar att det i sig inte garanterar något.

Jag själv jobbar som kock (lunchrestaurang), står och går minst 8 timmar om dagen(dagtid), hinner bara sitta när det är rast. Ibland ens det.
Kan inte byta arbetsuppgifter, eller snarare det är ingen idé, eftersom de andra tjänsterna inte är mycket lättare eller enklare sas. Be om hjälp betyder att andra måste lägga sitt åt sidan vilket det inte finns utrymme för.
Nu lyfter jag ju varierat med tyngd och antal sådana, roade mej med att göra ett överslag och femtio lyft blir det plättlätt per dag och alla är minst femkilos. Tio+ är inte ovanligt. Då är det en dag utan varumottagning..
Varumottagning betyder minst 600 kilo totalt och kollina i sej allt upp till 10+ kilo. Allt är ju inte heller jättetympligt.

Har ingen vän eller bekant inom samma bransch så jag vet inte hur man ställer sej för mej.

Har nu haft julledigt och känner tydligt att det ÄR tungt, men även stressen påverkar. Ont i magen, sammandragningar och ländryggont har lagt sej med ledighet och vila, men nu har jag ju börjat jobba igen vilket känns..
I övrigt har jag inga krämpor 'bara av att vara eller andra vardagliga sysslor men jobbet är tungt och bär en hel del ansvar.

Arbetsgivaren ska ju fylla i en blankett om det går att omplacera, gjorde ni det tillsammans eller gjorde arbg det själv? Har fyllt i 'min' men ska lämna omplaceringsblanketten till min chef i veckan nu.

Så om graviditetspenningen inte går igenom så är det sjukskrivning som gäller?

Jag har också ansökt om graviditetspenning. Jag pluggar iofs för tillfället men tar examen om några veckor och ska egentligen gå tillbaka till mitt gamla jobb (tungt lagerarbete). Jag kan inte jobba där med 2 månader kvar till förlossning men eftersom jag inte hunnit gå tillbaka till tjänsten efter tjänstledigheten så är jag osäker på om jag har rätt till penning eller inte och då måste jag se mig om efter andra försörjningsalternativ ;).

Nja, så lätt blir man inte sjukskriven när man är gravid. Vissa läkare vägrar sjukskriva gravida, och det förekommer fall där försäkringskassan inte godkänner beroende på "krämpor". Tex när jag kräktes konstant så tyckte första läkare att jag skulle arbeta iaf. Jag (eller mest sambon) fick stå på sig om sjukskrivning, och då fick jag 2 veckors sjukskrivning i taget. Ett evigt springande hos läkaren då det extrema kräkningarna minskade runt vecka 12-14. När jag blev sjukskriven för min foglossning så tryckte läkaren överallt för att känna hur fogarna kändes. Ett långt besök med många undersökningar om hur mina fogar reagerade i olika positioner. Efter besöket kunde jag knappt köra hem bilen för jag hade så ont.

Däremot kan man ta föräldrapenning 60 dagar innan BF.
Att få graviditetspenning innebär att chefen först kollat om man kan få lättare arbetsuppgifter eller mindre riskfyllda. Graviditetspenning gäller bara från 60 dagar innan BF till 11 dagar innan BF. 10 dagar innan BF gäller föräldrapenning om man vill ha en inkomst.

Nja, så lätt blir man inte sjukskriven när man är gravid. Vissa läkare vägrar sjukskriva gravida, och det förekommer fall där försäkringskassan inte godkänner beroende på "krämpor". Tex när jag kräktes konstant så tyckte första läkare att jag skulle arbeta iaf. Jag (eller mest sambon) fick stå på sig om sjukskrivning, och då fick jag 2 veckors sjukskrivning i taget. Ett evigt springande hos läkaren då det extrema kräkningarna minskade runt vecka 12-14. När jag blev sjukskriven för min foglossning så tryckte läkaren överallt för att känna hur fogarna kändes. Ett långt besök med många undersökningar om hur mina fogar reagerade i olika positioner. Efter besöket kunde jag knappt köra hem bilen för jag hade så ont.

Att få graviditetspenning innebär att chefen först kollat om man kan få lättare arbetsuppgifter eller mindre riskfyllda. Graviditetspenning gäller bara från 60 dagar innan BF till 11 dagar innan BF. 10 dagar innan BF gäller föräldrapenning om man vill ha en inkomst.
Nä, det är klart. Förstår att det skiljer sig från fall till fall. Låter hemskt att du knappt fick bli sjukskriven pga kräkningar. Tänker mest hur jag själv ska gå vidare om inte graviditetspenningen går igenom, har verkligen ingen aning om vilka ersättningar man har rätt till eller vilka försörjningsvägar man kan ta :confused:. Men då vet jag att jag kan ta av föräldrapenningen om det kniper :) :up:

Nä, det är klart. Förstår att det skiljer sig från fall till fall. Låter hemskt att du knappt fick bli sjukskriven pga kräkningar. Tänker mest hur jag själv ska gå vidare om inte graviditetspenningen går igenom, har verkligen ingen aning om vilka ersättningar man har rätt till eller vilka försörjningsvägar man kan ta :confused:. Men då vet jag att jag kan ta av föräldrapenningen om det kniper :) :up:

Ja, det är ett mysterium att vara gravid. Så mycket pappersarbete och planering.
Läsa några kurser på CSN tex?
Man hinner plugga med nyfödd, om man har tur och de sover mycket vill säga ;)

Ja, det är ett mysterium att vara gravid. Så mycket pappersarbete och planering.
Läsa några kurser på CSN tex?
Man hinner plugga med nyfödd, om man har tur och de sover mycket vill säga ;)
Ja, det skulle jag kunna göra på distans. Avslutar iofs en 4,5 årig utbildning om några veckor så hade varit skönt att ta en liten paus men kan ju alltid se om det finns något intressant :).

Jobbar som lärare med människor med mycket trauma så jag fick inte lov att jobba för min chef... Hade graviditetsersättning sista 1.5 månaderna.

Usch så trist. Jag fick sjukskrivning utan problem (smärtsamma sammandragningar pga stress i vecka 32), heltid och 3 veckor i taget (blev själv förvånad, var inställd på att det skulle bli krångel). Har stillasittande kontorsjobb så inte en chans på graviditetspeng men läkaren tyckte det var självklart att sjukskriva mig. Det verkar vara väldigt olika från fall till fall helt oavsett vad man egentligen har för besvär.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 946
Senast: cewe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
739
Senast: Soapbubble
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 048
Övr. Barn Vi sitter här hemma och planerar resten av föräldraledigheten, och inser… vi har inte skyddat min mans SGI. Har varit alldeles för...
Svar
10
· Visningar
1 511
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025