Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jobbar på en dialysmottagning. Fick till slut beviljat efter flera telefonsamtal nellan chef och fk samt en överklagan från mig då jag fick avslag första vändan. Vi har en del lyft osv men inte i samma utsträckning som på en vårdavdelning. Två personer fick ett år tidigare beviljat utan krusiduller men det verkar vara nya tider nu och det är tråkigt då vår arbetssituation har blivit betydligt tyngre under detta år med fler patienter i sämre skick.Ni som ansökt som graviditetspenning?
Vad har ni för arbete, och fick ni ansökan beviljad?
Nyfiket-var tycker man gränsen går för tyngd och antal lyft för att det ska räknas som tungt arbete?
Har fyllt i ansökan dag, men inte skickat än.
Så om graviditetspenningen inte går igenom så är det sjukskrivning som gäller?
Jag har också ansökt om graviditetspenning. Jag pluggar iofs för tillfället men tar examen om några veckor och ska egentligen gå tillbaka till mitt gamla jobb (tungt lagerarbete). Jag kan inte jobba där med 2 månader kvar till förlossning men eftersom jag inte hunnit gå tillbaka till tjänsten efter tjänstledigheten så är jag osäker på om jag har rätt till penning eller inte och då måste jag se mig om efter andra försörjningsalternativ .
Nä, det är klart. Förstår att det skiljer sig från fall till fall. Låter hemskt att du knappt fick bli sjukskriven pga kräkningar. Tänker mest hur jag själv ska gå vidare om inte graviditetspenningen går igenom, har verkligen ingen aning om vilka ersättningar man har rätt till eller vilka försörjningsvägar man kan ta . Men då vet jag att jag kan ta av föräldrapenningen om det kniperNja, så lätt blir man inte sjukskriven när man är gravid. Vissa läkare vägrar sjukskriva gravida, och det förekommer fall där försäkringskassan inte godkänner beroende på "krämpor". Tex när jag kräktes konstant så tyckte första läkare att jag skulle arbeta iaf. Jag (eller mest sambon) fick stå på sig om sjukskrivning, och då fick jag 2 veckors sjukskrivning i taget. Ett evigt springande hos läkaren då det extrema kräkningarna minskade runt vecka 12-14. När jag blev sjukskriven för min foglossning så tryckte läkaren överallt för att känna hur fogarna kändes. Ett långt besök med många undersökningar om hur mina fogar reagerade i olika positioner. Efter besöket kunde jag knappt köra hem bilen för jag hade så ont.
Däremot kan man ta föräldrapenning 60 dagar innan BF.
Att få graviditetspenning innebär att chefen först kollat om man kan få lättare arbetsuppgifter eller mindre riskfyllda. Graviditetspenning gäller bara från 60 dagar innan BF till 11 dagar innan BF. 10 dagar innan BF gäller föräldrapenning om man vill ha en inkomst.
Nä, det är klart. Förstår att det skiljer sig från fall till fall. Låter hemskt att du knappt fick bli sjukskriven pga kräkningar. Tänker mest hur jag själv ska gå vidare om inte graviditetspenningen går igenom, har verkligen ingen aning om vilka ersättningar man har rätt till eller vilka försörjningsvägar man kan ta . Men då vet jag att jag kan ta av föräldrapenningen om det kniper
Ja, det skulle jag kunna göra på distans. Avslutar iofs en 4,5 årig utbildning om några veckor så hade varit skönt att ta en liten paus men kan ju alltid se om det finns något intressant .Ja, det är ett mysterium att vara gravid. Så mycket pappersarbete och planering.
Läsa några kurser på CSN tex?
Man hinner plugga med nyfödd, om man har tur och de sover mycket vill säga
Nja, så lätt blir man inte sjukskriven när man är gravid. Vissa läkare vägrar sjukskriva gravida, och det förekommer fall där försäkringskassan inte godkänner beroende på "krämpor". Tex när jag kräktes konstant så tyckte första läkare att jag skulle arbeta iaf. Jag (eller mest sambon) fick stå på sig om sjukskrivning, och då fick jag 2 veckors sjukskrivning i taget. Ett evigt springande hos läkaren då det extrema kräkningarna minskade runt vecka 12-14. När jag blev sjukskriven för min foglossning så tryckte läkaren överallt för att känna hur fogarna kändes. Ett långt besök med många undersökningar om hur mina fogar reagerade i olika positioner. Efter besöket kunde jag knappt köra hem bilen för jag hade så ont.
Däremot kan man ta föräldrapenning 60 dagar innan BF.
Att få graviditetspenning innebär att chefen först kollat om man kan få lättare arbetsuppgifter eller mindre riskfyllda. Graviditetspenning gäller bara från 60 dagar innan BF till 11 dagar innan BF. 10 dagar innan BF gäller föräldrapenning om man vill ha en inkomst.