Graviditetsdiabetes

Aningsfull

Trådstartare
Någon här som drabbats av det?

Var hos BM idag och tydligen hade jag alldeles för höga sockervärden i blodet. Måste tillbaka på fredag för att göra utredning om graviditetsdiabetes.
Även om man inte ska ta ut nåt i förskott kan jag ju inte låta bli att nojja iväg.
Läst på sidor på internet där det pratas om fosterskador, men hittar ingenstans VAD för skador barnet kan få om man drabbas av detta?

Vad innebär det om man får den diagnosen, både risker för barnet och för mig?

Men det skulle ju kunna förklara varför jag alltid är törstig som en häst, dricker som en häst, kissar som en häst och är så sjukt trött.

Bläh. Håll tummarna att jag inte har det är ni snälla.
 
Sv: Graviditetsdiabetes

Kan inget om det mer än att man får äta diabeteskost:crazy: men jag håller tummarna att du inte har det.

Tröstkram:)
 
Sv: Graviditetsdiabetes

Jag hade höga blodsockervärden i början av min graviditet. Jag la om kosten, började äta havregrynsgröt varje morgon och åt regelbundet över hela dygnet. Jag lyckades få ner blodsockervärdet och vid sockerbelastningen hade jag inte över det normala sockervärdet, men jag fortsatte äta gröt graviditeten ut...
 
Sv: Graviditetsdiabetes

Jag har inte graviditetsdiabetes men vid testet hos BM hade jag lite höga värden.
Dock tyckte inte min BM att jag behövde göra om testet eller så utan bara tänka lite mer på vad jag äter.
I normala fall tror jag inte det är någon fara för min del eftersom jag brukar äta ganska nyttigt
men den senaste tiden har jag blivit så grymt sugen på choklad :angel:
Veckorna innan testet var jag klantig nog att äta marmeladmackor till frukost, kaka till fikat varje dag på jobbet och gärna ett dubbelnogat på vägen hem. Ingen av dessa saker har jag gjort tidigare så det kändes ju väldigt onödigt när jag fick provsvaret i handen.
Samtidigt är det ju en bra väckarklocka :angel:
Så från och med förra besöket försöker jag går tillbaka till mina vanliga vanor med fiberhavregrynsgröt till frukost, endast äta riktigt grovt bröd, fullkornris och fullkornspasta istället för vanlig osv..

Jag har också sökt lite info på nätet men inte hittat så mycket.
Denna korta infon ang. fosterskador hittade jag;
"Det är när kvinnan har diabetes redan innan hon blir gravid som missbildningar är vanligare.
Tills för några decennier sedan avrådde man ibland redan diabetessjuka kvinnor från att skaffa barn.
Idag gör man inte det därför att man vet att riskökningen för missbildningar är liten om blodsockerkontrollen är bra under hela graviditeten.
Vid graviditetsdiabetes är inte risken för missbildningar högre än vid en vanlig graviditet. Det är framför allt själva förlossningen som kan kompliceras.
Barnen föds ofta stora, över 4500 gram, vilket ökar risken för en komplicerad förlossning.
Undersökningar har också visat att kvinnor med graviditetsdiabetes löper en fördubblad risk att förlösas med kejsarsnitt eller att föda för tidigt."


Det är taget från http://www.babyornot.se/menupage.php/uid/195

Jag håller tummarna för dig och hoppas att utredningen går bra!
 
Sv: Graviditetsdiabetes

Jag gåller tummarna för dig! Det ska gå bra!

Men samtidigt så är det väl så vi alla skulle äta :crazy: Dvs. nyttigare och hoppa över de flesta snabba kolhydraterna.
 
Sv: Graviditetsdiabetes

Ja alltså.. det är ju det som är problemet. Jag har inte alls ätit bra under min graviditet. :crazy:
Eller visst har jag försökt tänka på att sätta i mig vettigare mat för att bebis behöver näring. Men mellan måltiderna har jag mer än gärna ätit både godis och kakor.
En halv sockerkaka en kväll är liksom inga större problem.

Men tala om väckarklocka. Nu blir det strikt nyttig mat. Är ju livrädd att jag skadat bebis genom att äta för mycket godis. :cry:
 
Sv: Graviditetsdiabetes

ät nyttigt enligt tallriksmodellen, fullkornsprodukter osv. jag åt mkt fisk och grönsaker.. inga light-sockerbomber.....
 
Sv: Graviditetsdiabetes

Jodu jag vet hur det är... Direkt när jag blev gravid så slutade jag med allt som hette godis att göra. Det bara äcklade mig, sen började jag äta igen och jag vara väntar på att jag får utslag på stickan snart :( Usch och fy. Jag kan heller inte varken förklara eller ursäkta att jag äter så onyttigt mellan måltiderna. Jag tror att jag måste jobba på det mentalt vad jag egentligen gör mot kroppen.
 
Sv: Graviditetsdiabetes

Men det kan väl inte enbart bero på vad man äter?
(absolut inget insatt i diabetes)

Jag är en riktig godisråtta, äter något godis varje dag, samt kakor, bullar och bakelser mm.mm. Mitt blodsocker har varit jättebra hela grav.

Dock äter jag alltid ordentlig frukost, middag och kvällsmat.
Så jag byter inte ut måltider mot snask (föruton nångång ibland):o
 
Sv: Graviditetsdiabetes

Min syster hade graviditetsdiabetes när hon väntade båda barnen.
Sonen vägde 3500g när han föddes och tjejen vägde ungefär 4000g, så dom blev inte större än "normala" barn.
Det enda som var annorlunda för syrran, var att hon fick ta insulinsprutor och gå på tätare kontroller hos BM. Så oroa dig inte!
Det kommer gå jättebra och du har säkert inte skadat bebisen!

Kram
 
Sv: Graviditetsdiabetes

Nej, det beror inte enbart på vad man äter men om man har anlag för diabetes så kan socker och onyttig mat utlösa sjukdomen (alltså både typ 1, typ 2 och graviditetsdiabetes).

Till ts: Du kan vara alldeles lugn. Även om du har graviditetsdiabetes har du sannolikt inte haft höga värden så länge så det kan inte ha skadat bebisen.

OM du har graviditetsdiabetes kanske du kan sköta det enbart genom att lägga om kosten eller så får du ta insulin. Sannolikheten att bebisen tar någon skada är inte större än hos friska gravida kvinnor. Jag har själv diabetes (har inte barn dock) med mycket förhöjda värden men enligt min läkare borde det inte vara några problem att skaffa barn bara jag sköter mig ordentligt under graviditeten. Det här fixar du :banana:
 
Sv: Graviditetsdiabetes

Jag satt och läste en tidning på sjukhuset igår och man skulle äta havregrynsgröt på morgonen och så motionera. T.ex. en promenad efter varje måltid för att hålla nere blodsockret. Det kan ju inte vara skadligt för oss heller som kanske borda tänka efter lite....
 
Sv: Graviditetsdiabetes

Nej inte enbart. Men om jag frestar på min bukspottkörtel hela tiden och ständigt så kommer den en dag att vinka adjöss och sluta med sitt jobb. Det är väl bevisat att man kan framkalla det med heldåliga matvanor. Nu vet jag att det inte är samma sak som graviditetsdiabetets, men tänktvärt ändå... Varför utsätta sig för risken i onödan när man egentligen VET hur man borde äta?

Jag är alltså en enormt stor godisråtta och därför oroas jag av detta. Det handlar inte bara om att jag äter godis både på fredag och lördag, utan mitt intag är helt klart över godkänt...
 
Sv: Graviditetsdiabetes

Var in idag för prover och nu var allting ok igen. Skönt! :bow:
Men det blev en väckarklocka för mig. Nu är det slut på alla onyttigheter, dags att på allvar börja tänka på vad man sätter i sig.
 
Sv: Graviditetsdiabetes

Skönt!!! Grattis på dig :)

Ja jag borde också tänka till :crazy: Jag ska dit på tisdag, vi får se hur det ser ut då *suck*
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 420
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp