Graviditets depresion?

Q

qrumelur

Någon här som blivit deprimerad under graviditeten? Jag vill gärna höra om era erfarenheter och tankar.

Sv: Graviditets depresion?

Nu hade jag ju dåliga nyheter som kom precis i början av graviditeten så jag kan inte påstå att jag var på topp. Om det var graviditeten med alla känslor som vallade i mig eller allt annat vet jag inte.
Jag var långt ifrån deprimerad men väldigt låg imellanåt iaf. Känslig, sur och lätt för att gråta har jag fortfarande...

Ja. 2 ggr men första ggr trodde jag de bara var pga graviditeten.
2a ggr var jag ju mer observant, gick till mödrapsykolig, besökte psykakuten om de vart jättejobbigt och länge till min psykologtid. Åt och äter medicin.

Vad menar du att du trodde att det bara var pga graviditeten första gången?
Ursäkta, jag är lite nyfket lagd av mig och jag fattar inte riktigt.

Alltså det började ju när jag var gravid, men då trodde jag att de lixom bara berodde på det. De e ju inte ovanligt att man hör att man blir lite konstigt å så ;) Men sen vart de aldrig bättre och sen gick jag ner väldigt mkt i vikt. När jag kom till förlossningen vägde jag 60 kg och 3 månader senare 43 kg!

När jag sen väntade andra barnet kände jag igen symptomen, med oron, rastlösheten och att sova dåligt och då ringde jag samma psykolog på en gång.

Blev du deprimerad av själva graviditeten eller vad jag ska säga?
Alltså var det att vara gravid som "utlöste det" menar jag nu.
Jösses vad vimsigt.

Nej jag älskar att vara gravid. Skulle kunna vara det typ jämt!
Jag tror min kropp reagerade så på (något av) graviditetshormonerna. Stod 2 helsidor om detta i DN nån gång i början av våren 2010. Då hade de forskat på någon speciell graviditetakupunktur som fungerade bra.

Får hormonerna mina bröst att växa från 65A till 75DD så nog påverkar det "hjärnan" också.

Ok.... läste i min vänta barn bok igår också och där står det att en del kvinnor får depresion under graviditeten...

Har man en låg nivå av seratonin i kroppen, blir man känslig och lätt nedstämd. Det är därför man äter seratoninhöjande medicin när man är deprimerad.
När man ska ha barn sjunker seratoninhalten i kroppen, för att vara som lägst vid förlossningen och ett tag efter.
Detta är för att du ska vara känslig och uppmärksam på ditt barns signaler.

Ganska häftigt! :idea:

När man ska ha barn sjunker seratoninhalten i kroppen, för att vara som lägst vid förlossningen och ett tag efter.
Detta är för att du ska vara känslig och uppmärksam på ditt barns signaler.

Ganska häftigt! :idea:

Är du helt 100 % säker på detta?
Vem säger det? Det är jättevärdefullt för mig att få veta isf.

Jag tror jag är mitt inne i en sån nu (v16) och ska ringa min BM idag. Fick ångestattacker i helgen med bröstsmärtor och andningsvårigheter, till slut bröt jag ihop och bara storgrät. :(

Jag har varit deprimerad förut men då har jag alltid kunna sätta fingret på utlösande orsaker. Skillnaden den här gången var att det kom helt oväntat, jag kunde inte lista ut varför jag mådde så dåligt förrän tårarna kom.

Är du helt 100 % säker på detta?
Vem säger det? Det är jättevärdefullt för mig att få veta isf.

långt ifrån!
en vän, som läser en hel del om lika kemiska nivåer i kroppen och är insatt i de mest udda ämnen berättade det för mig.
ska försöka få fram lite mer info om det.

återkommer när jag pratat med henne och hoppas kunna få fram en källa!

Jag tyckte det var jobbigt och kände mig nere, sedan visade det sig att jag hade låga blodvärden och de tog fler prover. Det visade sig att jag hade B12 brist och det kan ge depression. Jag fick sprutor och äter fortfarande tabletter för bristen och mår mycket bättre :) Kan vara värt att kolla (Hb värdet var inte katastrof lågt, runt 100, men de värden som indikerar B12 brist var låga)

Jag hade klockrena blodvärden och mitt HB låg på 138 under graviditeten, utan att äta järntillskott :p

Jag har inte haft det själv men har jobbat med mammor med det förra året och var på vidareutbildning i veckan som var så skriver lite om det ist.

Det är vanligare än man tror, man är inte det minsta ovanlig eller konstig som inte går på små moln (det verkar snarare vara en stressande faktor, att man "ska" vara glad när man väntar barn, förutom att hormornerna rusar gatlopp, man kanske är nervös inför förlossning mm..). För de allra flesta blir det bra sen, man har en lite större risk för depression efter förlossningen, såklart.

Återigen, man är inte ensam om det här- depression efter förlossningen beräknas 1/10 ha!

Typiska symtom för graviditetsdepp är ledsen, nedstämd, ointresserad av saker som brukat göra en glad, sömnproblem (sova mer eller mindre), trött, okoncentrerad, apatisk/springer runt, känner sig värdelös, har skuldkänslor, tänker på att livet inte är roligt att leva osv. (Notera att flera av dessa faktorer inte alls behöver betyda depression- många blivande mammor kan ha sömnproblem, känna sig trötta osv.)

Skulle det bli för jobbigt- man ska inte behöva må dåligt!- finns det hjälp. Utom att prata med någon kan man få SSRI-tabletter som INTE ger missbildningar, och flera av dessa preparat har många gravida ätit utan problem, likadant ammat med dem. För de som mått lite extra dåligt finns det (iaf i Sthlm) möjlighet att få stanna på BB lite längre, en del stannar 3-7 dagar, för att få hjälp att komma igång med amning, få sova ordentligt första nätterna o hämta sig efter förlossningen osv.

Jag måde pyton under de första veckorna i grav.
Hade ett tidigt tidigt mf i augusti förra året och det satte sina spår men vi tog nya tag och nu är jag i v 16.
Grav-testade när jag gått en vecka över tiden, ytterligare en vecka efter var det som om världen rasade utan att jag kunde göra ngnting!!
Grav var ju önskad och planerad, men känslan av att detta var fel fel fel infan sej och vägrade ge vika. Blev sjukskriven. Låg skakandes, gråtandes och illamående i soffan i ngra veckor. Känslan av att känna som jag gjorde och maktlösheten av att inte kunna styra mina känslor var fruktansvärd!!! Jag började ju tro att jag blivit totalt knäpp!!
Ringde och fick komma på vul och prata med kurator och sambon var med hela tiden och stöttade.

Idag mår jag bättre, med mer eller mindre bra dagar då och då. Varför jag bröt ihop så eller vad som hände när jag sedan började må bättre har jag ingen aning om......?
Deprimerad var jag absolut..... Men varför, ja det är en bra fråga.

Liknande trådar

Övr. Barn 7-åringen har en orolig period. Drömmer mardrömmar, hör jobbiga/läskiga ljud (oklart om hen är vaken eller inte), vill sova hos oss...
Svar
1
· Visningar
575
Senast: Tassa
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 941
Senast: Manji
·
Gravid - 1år När började ni rida igen efter graviditet och förlossning? Hur kändes det? Skrittade du bara i början eller red du i alla gångarterna...
2
Svar
29
· Visningar
2 519
Senast: McFlurry
·
Gravid - 1år Jag har fått en tid för att operera kompartment i vänster underben. Operationen sker under narkos. Kommer vara i vecka 19-20 vid...
Svar
14
· Visningar
1 936
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka