Juni

Trådstartare
Inte varit speciellt aktiv här, mest läst i det tysta, men skaffat en ny användare nu då jag måste skriva av mig lite..

Skulle ha fått min mens för 8-9 dagar sedan, har inte tagit något grav-test än, men hela min kropp säger att jag är gravid :S Vågar inte ta testet än, vill inte riktigt att det ska bli verkligt.

Situation är komplicerad, min pojkvän bor långt bort, vi ses så ofta vi kan, kanske 1-2 helger i månaden. Förhållandet är ganska nytt, och har på visa sätt varit struligt, på grund av mig som p.g.a dåligt mående har betett mig illa mot min pojkvän. Han är världens underbaraste. Nu är det dock sedan ett par månader mycket lugnare och stabilare och vi tycker oerhört mycket om varandra.

Han vill inte ha barn nu, inte jag heller, egentligen. Samtidigt kan jag verkligen inte se mig själv göra en abort, jag skulle grubbla över det och förmodligen ångra mig resten av livet.

Jag har ätit p-piller, men kanske slarvat nån gång. Trodde nog ärligt talat inte att jag kunde bli gravid heller, på grund av hur jag behandlat min kropp i många år, med ätstörningar och visst missbruk.
Jag har inte sagt något till min pojkvän än, är rädd att ta testet, då ”måste” jag ju berätta det..

Pendlar nu mellan att inse läget och att totalt förtränga det..
Vimsigt inlägg, men måste prata av mig, har inte berättat för någon än.

Sv: Gravid?

Vad vill du att vi ska svara? "Klart du inte är gravid"? Vi vet ju knappast mer än dig, eller hur?

Naturligtvis ska jag göra det. Men när det visar positivt, vilket jag känner mig ganska säker på att det kommer göra, vad sjutton gör jag då?? :cry:

Jag tror att det vore bra för dig med en samtalskontakt. Vet du inte ifall du vill ha barn nu så kan du få hjälp att bringa reda i dina tankar.
Rent generellt så tycker jag att det är ett mycket större beslut att få barn än att göra abort

Samtalskontakt har jag, har inte tagit upp det här än, men kommer att göra det nästa gång vi ses.

Men är jag helt ärlig med mig själv så vet jag nog att jag skulle vilja behålla barnet.

Men hur kan jag behålla ett barn som min pojkvän inte vill ha, han är verkligen världens finaste människa och skulle bli en fantastisk pappa. Men han vill inte ha barn nu, och det har jag full förståelse för. Suck.

Som de andra skriver - för det första måste du ta ett graviditets-test. Dels för att du ju faktiskt måste få veta hur det ligger till, men även därför att oro (och förhoppningar) mycket väl kan göra att mensen blir fördröjd.. rejält till och med. Ibland blir den sen utan att man är gravid också bara, vid utebliven ägglossning eller vad som nu kan hända.

När du väl vet så kan du sätta dig ner och fundera.
Är det negativt kan det ju vara en bra idé att se över ert skydd. Kanske sätta in en spiral eller stav, eller be killen använda kondom. Vill man inte ha barn måste man ta sitt ansvar och se till att skydda sig ordentligt.

Är det positivt så vet du i alla fall det och kan börja fundera då - men testa först. Ingen mening att stressa upp sig för vad som kanske är.
Du ska också veta att ni har lite tid på er att bestämma er för att behålla eller göra abort. Även om du har en samtalskontakt så finns det kuratorer och liknande på MVC som man kan prata med om just abort, graviditet och liknande.

Jag ska göra ett test så snart som möjligt. Är det negativt så kommer jag absolut se över skyddet, p-piller är nog inte det bästa för mig.
Men är det positivt, som jag tror, så måste jag ju berätta för min pojkvän.

Men är en kula i pannan känns mer lockande idag än att behöva göra det.

Känns som att jag gett honom tillräckligt med grief för en livstid, att sen efter ett drygt halvårs förhållande berätta att jag är gravid också..

Sluta grubbla, ta ett test och utgå från vad du får för resultat.
Det är bortkasastat att sitta och oroa dig - får du negativt resultat blir du lättad också var det inte mer med det, eller också har du kommit fram till att det vore spännande och blir grymt besviken.

Om du har en samtalskonakt antar jag att du mår dåligt av nåt skäl. Det är väldigt vanligt att mensen hoppar över och är sen utan att det är någon fara.

Det är så klart helt personligt, men ju tidigare en abort görs ju mindre dramatisk upplever jag det som. Min lillasyster gjorde abort jättetidigt och sen var hon hemma hos oss. Det blev bara som en kraftigare mens. Sen är det så klart en psykisk del också. Två veckor efter utebliven mens är embryot ca 1 mm långt och veckan efter ca 2 mm långt.

Skynda dig att testa för att vill du göra abort är det bästa och få det gjort så tidigt som möjligt. Om du har möjlighet så spring till affären nu innan dom stänger. Kan ju vara svårt om man bor på landet men om du har nära..

Berätta för din pojkvän för ni är fortfarande två om detta, prata igenom det under helgen om det går.

Du kan känna att ett alternativ är det enda alternativet och då måste du ta det därifrån. Det är omvälvande nog att få reda på att man är oplanerat gravid. Man kan även få prata med kurator på bm mottagning.

Lycka till! Jag testade positivt i november, också heeeeeelt oplanerat,
i ett nytt förhållande och så vidare och du får gärna pma mig! :)

Ska försöka få tag på ett test imorgon, kan det finnas på typ ica maxi eller är det bara apoteket som gäller? ..har aldrig haft anledning att ta ett tidigare.

Prata med pojkvännen väntar jag med, åtminstonde tills jag testat positivt. Ingen aning om hur jag ska fixa det samtalet, jag vet nog som sagt innerst inne att jag inte skulle vilja göra en abort. Och han vet att han inte vill ha barn nu. Hur är det ens möjligt att få ihop den ekvationen?:confused:

Test finns "överallt". Garanterat på Ica Maxi, troligtvis på de flesta bensinstationer (vet att det finns på Statoil iaf) osv.
Lycka till, vad det än visar! Problemen får du ta tag i när du vet vilka problem är!

Du kan inte veta nåntinng förrän du har ett positivt test i handen. alla om och men och tänk om ärmhelt värdelöst innan du vet.
Det brukar finnas på alla butiker som säljer apoteksvaror. tex statoil. sen finns många söndagsöppna apotek nu också. :)

Hoppas du slutar plåga dig själv med grubblerier. Har du ett plus i handen i mogon kommer allt du tänkt på och ställt in dig på ändras och "ställas på ända" och har du ett enkelt streck har du byggt upp och vältrat dig i ångest helt i onödan.

Senast ändrad:

Kollade precis och mitt apotek har öppet imorgon.

Visst grubblar jag en del, men så farligt är det inte.. jag lyckas nog förtränga oron största delen av tiden.

Men imorgon blir det ett test, helt klart, och är det positivt; ja DÅ kommer jag nog börja oroa mig, big time :(

Nu har jag testat, både clearblue där den visar ett plus och den där det står gravid/inte gravid och antal veckor. Både sa det jag kände på mig, att jag är gravid.

H-e-r-r-e-g-u-d :crazy:

Nu är det på riktigt ju.

Hur många veckor bör du vara gången ungefär? Har du pratat med din kille?
Hur känns det för dig, ett alternativ som känns mer eller mindre rätt än?

Enligt testet 1-2 veckor, men jag är ganska säker på att det är 3-4 veckor.

Jag har inte berättat för någon, min kille bor över 70 mil härifrån, och jag tänker inte berätta det här över telefon. Vi ska ses nästa helg, dock under stressiga former..men jag får väl försöka berätta det då.
Vet inte hur jag ska lyckas "vara som vanligt" tills dess, vi pratar i regel i minst nån timme varje dag på tel.

Om jag är ärlig med mig själv så vill jag behålla det, men det kommer nog vara upp till honom, jag kan inte skaffa barn med någon som verkligen inte vill det. Eller kan man det?? :confused::cry:

Min pojkvän var bortrest när vi fick beskedet, men kom hem samma dag, jag hade inte tvekat att ringa om han så bara skulle komma hem dagen efter.

Ni behöver inte komma fram till något över telefon men han måste också få veta eftersom det rör honom.

Det är också svårt att säga hur du ska göra härnäst eftersom allt beror på vad han säger och vill.

Har ni skyddat er? Jag tycker inte man ska tvinga någon in i ett faderskap men tycker också att man är två om situationen och ligger man med någon bör man ändå vara beredd på att shit happens, oavsett om man äter ppiller eller kör med kondom, spiral, pstav, whatever.

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 748
Senast: Snö
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 912
Senast: EmmaW
·
Övr. Barn Kan någon vänlig själ berätta för mig om man är redo att skaffa barn eller inte ? För några veckor sedan när jag såg plusset på grav...
2
Svar
22
· Visningar
3 127
Senast: Petronilla
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 609
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Halt efter vila
  • Uppdateringstråd 30