Gravid + unghäst.

Sv: Gravid + unghäst.

Härligt med barn och häst, men visst kanske inte tiden räcker.Har du en unghäst är det helt ok. Du har påbörjat inridningen och kan låta henne vila samt rida henne mycket varsamt och sällan. En unghäst mår bra av det. Du behöver inte ha dåligt samvete över det.

Kanske bäst att inte rida henne om hon är för "hoppig", Det gäller ju endast 9 månader av ditt liv....men jag förstår dig. Jag hade ett femårigt sto när jag blev gravid. Red fram till vecka 36 (3 ggr/ vecka i, jobbade i skritt sista tiden) sedan longerade jag samt tömkörde.

Efter barnet föddes blev det inte mycket ridning och en i dag (min dotter är 20 månader) rider jag 2 ggr i veckan och det räcker faktiskt. Hästen går kanonfint och vi har kunnat startat LA dressyr. Jag vill förstås rida mer, men situationen som sådan är svår.

Nu bär jag på barn nr 2 (kommer i feb) och hoppas kunna rida ett tag fram. Mitt sto är mycket snäll och lyhörd så jag känner mig trygg på henne.

Ge barnet tid, låt hästen få vara häst och gå ute mycket i kuperade hagar!!

Det är ju faktiskt så att det enda som kan bestämma när nog är nog är du själv. Även om sambos tror att dom kan och vill ha något att säga till om, men så är det ju inte med oss hästtjejer eller hur ;) Jag lovar att min sambo inte var överlycklig när jag trillade av på en hoppträning i vecka 18! (slutade hoppa då kan tilläggas)
Jag mådde toppen hela min graviditet och red ända in i 8 månaden, unghästen red jag sista gången i 6 månaden för han var oxå lite lurig ibland.
Jag tror att om du ska rida så måste du försöka "glömma bort" att du är gravid för vet man att man absolut inte får slå sig så bär man sig omedvetet ganska dumt åt för att unvika det och det blir bara värre och farligare istället (iaf det som hände mig).

Jag och min sambo berättade inget för ens vi de magiska tre månderna hade passerat och det kändes bra för oss. Kompisar till oss berättade för alla jätte tidigt och fick sent missfall i vecka 12, tråkigt!

Jag berättade för mina föräldrar direkt. Kom ut från toa när jag gjort testet och visade upp det direkt. Jag och min sambo har planerat länge och nu när jag var gravid så grät jag floder, både av glädje och av chock... :D
Min mamma kunde ju inte hålla tätt länge :angel: men så är det väl när man är stolt mormor.
Resten av släkten fick reda på det i ca v 8 för då fylde jag år och alla var på kalas och då kunde så klart inte mamma vara tyst ;)
(ibland undrar jag dock vem det är som är mest gravid av oss :D)

Jag är nu i vecka 15, rider fortfarande, har ett försäljningsstall och rider och hanterar olika hästar. Har dock inte tagit in några nya förmågor utan rider mest på min egen tävlingshäst (kan dock vara mycket akrobatisk). Hanterar både unghästar och föl fortfarande.

Jag kommer att dra ner på det i tackt med att jag känner att det är dags, men än så länge så känns det inte som några problem.
Har dock sagt till min hopptränare att jag ej vill hoppa så högt och ge mig på svåra övningar, 125 cm räcker.
Tävlar fortfarande.

Jag sålde min unghäst (MKT motvilligt, och enbart pga att den som lånat honom (min syster) ansåg att det var tillräckligt att rida honom 2 ggr/månad). Han var då 3,5 år, inriden och gudasnäll, men jag ansåg att jag inte kunde ge honom den tid han förtjänade, samtidigt som han hade alldeles för mkt kapacitet för att bara gå i en hage och skrota tills jag hade tid att ta tag i hans vidareutbildning. Tack och lov så hittade jag en underbar köpare, och jag får rapporter och bilder från henne med jämna mellanrum.

delvis KL

Och jag gjorde precis tvartom! Salde min gudasnalla 10-ariga valack efter att tvillingarna foddes for han var mkt tidskravande, behovdes ridas varje dag for att halla nere vikten och reumatismen, tavlas regelbundet osv. Kopte istallet en 2-aring. Jatteskont! Han gar ff pa bete men ska tas in i borjan av oktober, sen blir det ju lite sadeltamjning, loshoppning, tomkorning och sant, och sen ska han bara ga och skrota i hage ett rejalt tag. Mkt mindre krav pa alla satt och vis de narmaste tva aren!!!

Hon är ju bara 3år så det känns ju som man inte har så jätte bråttom ändå, vi ska nog hinna bli ridbara vi med någon gång :)
Fast det får nog iaf bli så att någon annan får ta tag i ridningen till att börja med. Vi har slagit över en gång och det vill jag inte vara med om igen.
Så det får väl bli mycket tömkörning en stund framöver där går hon klockrent.:)

Och i helgen har vi bestämt att blivande farmor ska få veta :banana:
Ska bli jätte kul att se hur hon reagerar.
Sen väntar vi nog med dom andra tills vi varit på inskrivningen.
Pappa är i thailand så han får vänta tills han kommer hem ;)

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
565
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 854
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
994
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama