Gravid student med BF i juli - hur göra?

Skogstrollet

Trådstartare
Jag är stressad och stressen lägger sig inte innan jag iaf har vettiga alternativ i skjortärmen.

Jag studerar på ett program på universitetet och har jobbat extra sedan ett år. Nu har jag fått besked om att det jobbet tar slut i februari. Terminen slutar i juli (får halv csn i juni, sista utbetalningen) och sen är bebis planerad sista veckan i juli.

Studierna den här terminen blir mer betungande än tidigare och jag har föreläsning/seminarium nästan varje dag och är helt slut när helgen närmar sig. Blotta tanken på att jobba nu i helgen tar emot nåt enormt... Jag är helt enkelt sliten.

Blotta tanken på att söka nytt extrajobb tar emot då jag faktiskt inte vet om jag orkar. :crazy: Och helt inkomstlös i halva juni och juli lär jag ju bli. Gissar att jag inte kan få a-kassa (då påverkas väl min SGI som ligger villande sedan innan studierna). Havandeskapspenning utan ett jobb går väl inte heller...?

Dålig ekonomi stressar mig mycket då jag tidigare levt med skulder och på gränsen länge. Min buffert har krympt markant sedan vi köpte hus och då också mitt lugn.

Vad göra...?
:crazy:

Sv: Gravid student med BF i juli - hur göra?

Jag vill inte spä på problemen, men får du verkligen CSN i juni. Alla studenter jag känner får sista (halva) studiemedlet i slutet på maj.

Du kan ju börja ta föräldradagar 60 dagar innan bf.

Ja jag såg det nu på FK:s sida.

Dessutom ser jag att min vilande SGI (som är baserad på den högsta lön jag någonsin haft) inte kan "väckas" förrän studierna är klara. Således kommer min fp att baseras på den inkomst jag har haft under studierna men "Men Försäkringskassan kan i regel bara ta
hänsyn till arbetsinkomst som:
• beräknas pågå under minst sex månader
eller är
• årligen återkommande."

:crazy:

Så då blir den bara beräknad på vad... csn-pengarna...? (Mitt jobb tar slut i ferbruari, måste jag ha en anställning som "beräknas pågå i sex månader" efter förlossningen? (???)

Pratade med FK och enligt dem ÄR det min vilande SGI som träder i kraft ändå. Phuu.. Likaså kan jag begära föräldrapenning 60 dagar innan BF (som rizto tipsade om).

Bara att hoppas att den handläggare jag pratade med nu var en sån som har lite koll så man inte få andra besked sen... Sånt har ju hänt vad jag förstår.

Inte behövde jag sitta i telefonkö heller...!!? :eek:;)

Nä jag får erkänna att jag hade (har) lite fördomar om FK.... :o Men jag låter mig gärna överbevisas! :laugh:

Jag kan faktiskt inte tänka mig att din SGI är låst, av vilken anledning ?

Det dumma med att ta ut FP före bebis kommer är ju att dagarna minskar otroligt mycket, men tar man inte ut alla dagarna när barnet kommer så spar man ju en del.

Jag kan faktiskt inte tänka mig att din SGI är låst, av vilken anledning ?

Det dumma med att ta ut FP före bebis kommer är ju att dagarna minskar otroligt mycket, men tar man inte ut alla dagarna när barnet kommer så spar man ju en del.

För att det står så på FK:s hemsida som vänder sig till studerande blivande föräldrar:
"Vilande SGI

Studerande med studiestöd eller utbildningsbidrag som före studiernas början har rätt till en SGI får ha den SGI:n vilande under utbildningstiden. Vilande SGI innebär att du under utbildningstiden som regel inte kan få någon ersättning som är grundad på den vilande SGI:n.

När studierna är avslutade kan den vilande SGI:n bli gällande igen. Om du är arbetslös när studierna är avslutade ska du anmäla dig direkt till Arbetsförmedlingen för att få behålla din SGI."

Men uppenbarligen har jag feltolkat texten. :)

Min förhoppning är att jag (orkar) hitta ett nytt extrajobb men det är skönt att veta att det iaf finns en plan B. Eftersom jag kommer fortsätta studera efteråt blir mina tider iaf flexibla.

Min SGI baserades på min lön som jag hade innan jag började studera, lika så min sjukpenning. Mina studier var inte heller avslutade :)

Nä så sa ju även den handledare jag pratade med i telefon att det fungerade. Medge att texten är förvirrande...?

Nu när jag kan slappna av angående det iaf så känns det mycket bättre, har till och med börjat titta runt efter nytt extrajobb. Det löser sig nog. :)

Ja det jag kan tolka är att utbildningstiden = pågående utbildning och då kan du inte få stöd baserat på din SGI men iom att du är föräldraledig så är dina studier avslutade?

Kl

Hoppas det är okej för TS för jag har en fråga rörande ämnet litegrann..
Om man arbetar lite under tiden man studerar, så som sommarlov etc. påverkas SGI'n då? Räknas man som arbetslös på sommaren eller man räknas fortfarande som studerande, alltså man behöver inte gå och anmäla sig till arbetsförmedlingen eller så för att få behålla SGI'n? (Dagens längsta mening?! :D )

Jag har aldrig behövt göra det, min SGI har varit skyddad iaf. Men jag vet inte med 100% säkerhet.

Kl

Hoppas det är okej för TS för jag har en fråga rörande ämnet litegrann..
Om man arbetar lite under tiden man studerar, så som sommarlov etc. påverkas SGI'n då? Räknas man som arbetslös på sommaren eller man räknas fortfarande som studerande, alltså man behöver inte gå och anmäla sig till arbetsförmedlingen eller så för att få behålla SGI'n? (Dagens längsta mening?! :D )

Om du pluggar ett program så är sommarloven skyddade, men inte om du läser lösa kurser. Är vad jag har hört.

Ja det jag kan tolka är att utbildningstiden = pågående utbildning och då kan du inte få stöd baserat på din SGI men iom att du är föräldraledig så är dina studier avslutade?

Nä inte avslutade. Uppehåll. Och därav missförståndet antar jag.

Jo jag förstår att du menar uppehåll, men jag försökte bara tolka texten ;)

Jag läser bara friståendekurser ( iof kurser som ingår i ett program ) men min SGI är skyddad.

Jag förstår din oro. Jag är dock mer irriterad än orolig. Jag fick inte studiemedel i höstas (pga sjukdom på tentan), därmed räknas inte min vilande SGI och jag lär hamna på 180 kr/dag. Känns fantastiskt. Not.
Jag jobbar extra men vare sig i höstas eller nu i vår kommer jag kunna jobba så mycket som jag tidigare kunnat, då jobbet inte har samma personalbehov längre.

Jag är så förbannat trött på både CSN och FK att jag bara vill skita i det helt och hållet. Deras regler är stelbenta och dessutom helt ologiska.
En lösning på ovanstående irritation hade varit att låta mina 180 kr-dagar vara de dagar som ändå bara utbetalas enligt den nivån. Men som jag förstått det måste de dagarna tas sist i föräldraledigheten. Sjukt störigt och jag kan inte ens förstå varför.

Nu fick jag iaf avreagera mig lite. Skönt att det löste sig för dig :laugh:

Nej då inte sist, men man måste ta ut 180 dagar med SGI först innan man plockar lägsta nivådagarna.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 186
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Jag kommer börja studera nu på Universitetet till hösten, och kommer precis fylla 31 vid starten. Utbildningen är 3 år. Jag och min...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Kiwifrukt
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 114
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka