Gravid student med BF i juli - hur göra?

Skogstrollet

Trådstartare
Jag är stressad och stressen lägger sig inte innan jag iaf har vettiga alternativ i skjortärmen.

Jag studerar på ett program på universitetet och har jobbat extra sedan ett år. Nu har jag fått besked om att det jobbet tar slut i februari. Terminen slutar i juli (får halv csn i juni, sista utbetalningen) och sen är bebis planerad sista veckan i juli.

Studierna den här terminen blir mer betungande än tidigare och jag har föreläsning/seminarium nästan varje dag och är helt slut när helgen närmar sig. Blotta tanken på att jobba nu i helgen tar emot nåt enormt... Jag är helt enkelt sliten.

Blotta tanken på att söka nytt extrajobb tar emot då jag faktiskt inte vet om jag orkar. :crazy: Och helt inkomstlös i halva juni och juli lär jag ju bli. Gissar att jag inte kan få a-kassa (då påverkas väl min SGI som ligger villande sedan innan studierna). Havandeskapspenning utan ett jobb går väl inte heller...?

Dålig ekonomi stressar mig mycket då jag tidigare levt med skulder och på gränsen länge. Min buffert har krympt markant sedan vi köpte hus och då också mitt lugn.

Vad göra...?
:crazy:

Sv: Gravid student med BF i juli - hur göra?

Jag vill inte spä på problemen, men får du verkligen CSN i juni. Alla studenter jag känner får sista (halva) studiemedlet i slutet på maj.

Du kan ju börja ta föräldradagar 60 dagar innan bf.

Ja jag såg det nu på FK:s sida.

Dessutom ser jag att min vilande SGI (som är baserad på den högsta lön jag någonsin haft) inte kan "väckas" förrän studierna är klara. Således kommer min fp att baseras på den inkomst jag har haft under studierna men "Men Försäkringskassan kan i regel bara ta
hänsyn till arbetsinkomst som:
• beräknas pågå under minst sex månader
eller är
• årligen återkommande."

:crazy:

Så då blir den bara beräknad på vad... csn-pengarna...? (Mitt jobb tar slut i ferbruari, måste jag ha en anställning som "beräknas pågå i sex månader" efter förlossningen? (???)