Gravid -och- rid -tråden

Sv: Gravid -och- rid -tråden

Jag slutade rida i vecka 32, tror jag det var. Hade börjat få foglossning och även om det kändes okej för min del att rida så uppskattades inte min snedhet av hästen, utan hon började kompensera och fick ont... Så därför övergick jag till att motionera henne från backen.

Sen dröjde det 7 veckor efter förlossningen innan jag var uppe på hästryggen, men det berodde på att hästen var skadad och inte ridbar innan. För min del hade det nog känts okej att rida efter 3 veckor.

Började känna av fogarna igen några månader efter förlossningen, och efter 8 månader pallrade jag mig iväg till en naparapat (inte en dag för tidigt!) och det gjorde underverk både för min vardag och för ridningen!

Jag är i vecka 30 och väntar mitt andra barn. Rider ca 5ggr/vecka och då två ordentliga dressyrpass och resten uteritter. Tycker det fungerar riktigt bra och hoppas kunna rida hela vägen fram till BF även om det mot slutet blir lite mer lugna turer. Får dock ett sånt jädra håll ibland som gör att jag endast kan skritta. Därför har jag nu slutat ta dressyrlektioner, känns lite onödigt om jag ändå bara kan skritta pga hållet. Får en riktigt energikick varje gång jag ridit även om jag måste medge att det många gånger känns mer än motigt att ge sig ut till stallet på kvällen efter att ha jobbat hela dagen... Nu under julledigheten går det betydligt bättre och så går vi ju mot ljusare tider :D. Har eget stall och två hästar men den ena är bara ett så henne behöver jag iaf inte rida. Däremot tillkommer alla stallsysslor för två hästar men även det går bra än så länge. Har turen att ha en riktigt hjälpsam sambo som ställer upp om jag inte orkar.

När jag väntade dottern red jag fram till 4v innan BF men hade då en medryttare som gick över på heltid. 3v efter att hon var född satt jag i sadeln igen och sambon gick bredvid med barnvagnen. Hopptränade då även fram till v.27 men numer är jag "dressyrtant".

Eftersom jag denna gång inte har någon medryttare så hoppas jag kunna rida henne så länge som möjligt så att hon inte behöver vila någon längre tid. Blir lagom att trappa ner intensiteten på passen snart och så kan vi jobba igång oss tillsammans igen.

Jag har bara ridit islänning eftersom det är det jag har :p Fengur är pigg som jag vet inte vad så att rida tölt på honom är ingen barnlek, det är många förhållningar och sidvärtesövningar mm för att få honom att gå bra tölt som inte studsar för mycket. Så att rida tölt på honom är riktigt j*kla jobbigt som gravid faktiskt haha :devil:

Men en islänning som inte är lika galen som min och är mer lättväxlad kanske det är går bättre :)

Äsch, nu börjar termoridbyxorna bli för små kring magen!
Har varianten med midja som går upp över mage och rygg, samt hängslen. Funderar över om det är värt att köpa nya STÖRRE byxor eller bara vika ner byxorna. Men jag gillar ju att de är så höga och värmer rygg och mage !

Pulkaskurk, härligt, vi kan ju byta häst i några månader ;) . Kan erbjuda en tokig men rolig nordistravare :p

Här har ridbyxorna inte gått igen på länge.. Så numera rids det i för stora (utom vid magen då) mysbyxor+sambons grovjobbarjacka (med uppvikta ärmar). Det är så man blir lite rädd när man går förbi spegeln.:cool:

Just nu går det jättebra att rida faktiskt förutom att magen slår i lite i framvalvet i varje steg. Däremot har det blivit ett rent helvete att hoppa av!:eek: Finns inget smidigt att göra det på, antingen lyckas jag hitta någon bänk eller likn (finns inget sådant vid stallet) eller så blir det en slags kana/halka/patetiskt osmidigt hängande i manen-variant..

Går in i vecka 36 imorgon!:bump:

eller så blir det en slags kana/halka/patetiskt osmidigt hängande i manen-variant..

Den varianten kör jag med också! :bump:
KLiver av med benet över manen, gliiider ner och håller i mig i sadeln. Tur hästskrället är härdat !

Inne i vecka 29 så jag är några veckor efter dig ;)

Haha, ja man får se det som någon slags desensibiliseringsträning...mycket bra för min känsliga häst.;)

Bebisen verkar gilla hästens rörelser iaf för den är alldeles stilla när jag rider (till skillnad från annars)!:) ....eller så håller den krampaktigt tag i navelsträngen för att inte slungas runt.. Either way så får jag lite lugn i magen. Typ enda stunden på dygnet.:cool:

Sparkar igång tråden !

Har precis kommit hem efter en ridtur i skogen och solen på hästen. Tänk vad lite hästskump kan göra mot ryggont och dåligt humör :love:

Är mitt inne i vecka 37. Saker jag märkt av hittills är att jag saknar kraft i "underredet" :p och att styrkan i magen inte är som den ska. Kan inte påverka hästen lika kraftigt vid dressyrarbetet längre, så det blir inte på så hög nivå längre.
Ibland får jag en sammandragning men det lugnar alltid ner sig om jag stannar upp en stund.
Fördelarna med ridningen är att jag får mindre ont av foglossningen, jag får röra på mig dessutom mår jag så mycket bättre rent psykiskt.

Fördelarna uppväger än så länge nackdelarna. Undrar hur länge jag kommer kunna fortsätta? :)

Låter härligt! :)

Jag är i vecka 30 och rider ett par lugna turer i veckan. Jobbar fortfarande heltid så jag har dåligt med energi på kvällarna så därför blir det så sällan tyvärr. All energi går åt till jobbet....:crazy:

Var ute på en tur på Fengur i helgen när det var så fint väder! Pigg häst och pigg hund som sällskap gör mig glad!

Ja det var underbart!

Så roligt att du också kan rida!

Har du märkt av några förändringar, kroppsligt, inom ridningen?

Alltså, nej det kan jag inte påstå. Har inte så stor mage än, så det enda jag kan känna är att jag blir trött och sliten fortare så det blir korta, lugna ridturer :)

Hur har du det med den saken?

Red 3 hästar om dagen under hela graviditeten, red som vanligt samma dag som bebisen ville titta ut:). Hon kom iaf i vecka 38. Hade inte så speciellt stor mage och kunde rida utan större problem i alla gångarter. Vilket jag är mycket glad för att det gick så smidigt. Det som var problemet var väll att hoppa av:P

Red som vanligt 2 veckor efter graviditeten:love:

Hoppades ju på att kunna rida hela vägen fram men fick se mig i stjärnorna efter det då jag fick mig en liten resa för 1½ månad sedan. Normalt är min pålla lugn som en ko vid uteritter men det finns en sak som får henne att flippa totalt - vildsvin. Var ute på en mysig kvällsritt i mörker då ett vildsvin plötsligt passerar över vägen ca 5m framför oss. Hästen får totalpanik och blir helt blockerad. Varvar stegringar med att kasta sig fram och köra bockserier och däremellan full galopp. Tillsist insåg jag att jag inte skulle klara av att lugna henne eller att sitta kvar så jag fick slänga mig av. Lämnades ensam ute i skogen och fick knata några kilometer i snön innan jag blev upplockad av en kompis. Trodde givetvis att hon skulle sticka hem och ringde sambon för att han skulle gå ut och ta emot henne, men icke, hon drog in i samhället och vidare på en trafikerad 70 väg. Tack och lov så hade hon massvis med reflexer på sig så en bilist hade hunnit stanna och fångat henne. Sen blev det till att hämta transporten för att få hem henne. Det tog en vecka efter vår lilla tur innan hon var sig själv igen. Fick grym foglossning efter det så att ens ta sig upp i sadeln var bara att glömma. Därför har hon nu vilat sedan dess och så får vi komma igång igen tillsammans.

Usch va tråkigt! Tur att det inte hände nåt allvarligare med dig eller hästen!

*KL*

Var hos min BM igår och hon kände att bäbis ligger fixerad redan (är i vecka 31) så hon sa att jag skulle sluta rida så jag inte får ont senare eftersom jag bär bäbis väldigt långt ner redan nu. Skulle ta det lugnt fysiskt över lag sa hon :)

Tur det inte är länge kvar hehe.

Hur har du det med den saken?

Har inte samma styrka från midja och nedåt , men går ju runt med foglossning också så det kanske inte är så konstigt :P

Saknar magmusklerna rejält!

Min var fixerad också kring den veckan, men min BM har inte sagt något alls om att jag ska sluta rida :) . Iofs har jag burit magen rätt högt hela tiden.

Var ut igår på en lugn barbackavända. Mest skritt och en liten travsträcka - där märktes det att magmusklerna inte satt där de skulle!

Qluring - så otäckt. Det är det som är nackdelen med hästar... - man vet aldrig vad som kan hända. Skönt att ni båda klarade er riktigt bra med tanke på omständigheterna! Vilken vecka är du i? Åkte du in och kollade så allt stod rätt till med bebis eller behövdes det inte? :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 109
Senast: Zody
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama