Gravid och förvirrad!

M

Moderjord

Är aktiv på buke under annat nick men eftersom det är något tidigt än så länge så skulle det vara lite tråkigt om nån man känner här upptäckte att man var på tjocken och spred ryktet till nära och kära... Så därför valde jag detta ödmjuka nick och hoppas på att jag kan vara "aktiv gravid" utan att sälja ut mig direkt.

Såå om ingen misstycker så har jag några frågor som surrar i skallen.

Plussade i torsdags och skulle ringa MVC för det där "jag är gravid"-samtalet men upptäckte att de bara hade telefontid mellan 8-9,30. Brukar det vara så? Kan man bara nå sin framtida BM under en och en halv timme när man egentligen borde sova?

Och väl vid inskrivningen - vad händer där? När vägs man första gången? Lynchas man om man till vardags väger både ett och två kilo för mycket? (har läst om kvinnor som fått "klagomål")

Och när får man reda på beräknad nedkomst? Först efter ultraljud eller kan man uppskatta innan? Vore ju superkul att få ett preliminärt datum. :bump:

Hoppas någon kan svara på mina flummiga frågor, eller kanske bara någon av dem. Har inte tagit in än att jag är gravid... Det kommer BO nån i mig! :D:eek::love:

Mvh Moder Jord

Sv: Gravid och förvirrad!

Min BMM hade/har oxå telefontid mellan 8-9,30 så jag sa bara till min förman att byta av mig då för jag var tvungen att ringa ett viktigt samtal. (Jätte bra då inga kollegor kunde "tjuvlyssna")
Sen fick jag ett telefonnummer direkt till min BM som hade en telefonsvarare oxå.

Första mötet så frågade bm om alkohol, nikotin och andra droger. Sjukdommar i släkten och gav sen en massa info om kost osv.
Sen togs blodprov för att kolla socker, HB och blodgrupp och jag fick lämna ett urinprov. De kollade blodtrycket och jag fick ställa mig på vågen.
De frågade också om jag hade ett sådant levene eller tidigare haft om det var aktuellt för mig att göra HIV-test och kolla efter vissa könssjukdommar men det tackade ja nej till.

Ett BF-datum fick jag uträknat från senaste mensen. Du kan räkna ut det själv på en massa olika sidor på nätet.
Efter UL-fick jag ett fast datum som även skrevs in på mitt moderskapsintyg som jag skickade till försäkringskassan.

Min bm har oxå telefontid, 8.30-9.30, måndag-fredag...
Precis när man antingen sover eller har utsläpp eller är i skolan...
När jag skulle fixa p-piller på samma mottagning ringde jag kvällen innan och talade in på telefonsvararen att jag skulle ha föreläsning under deras telefontid och skulle uppskatta om de kunde ringa upp mig vid klockan xx.xx vilket de gjorde! Kanske kan vara något att prova om tiden inte passar? Om din bm har telefonsvarare. ;)

Vid inskrivningen frågade BM om jag visste vad jag vägde, behövde inte "kontrollväga mig".
Jag har några kilos övervikt men bm bara skrattade och ruskade på huvudet åt sin lilla BMIsnurra som antydde att jag var överviktig. :)
Sen får man svara på miljoner frågor om sitt leverne, ta blodprov, blodtryck och urinprov...
Vi fick även lite informationsböcker om kost, ultraljud och en hel massa annat. :)

Preliminärt datum kan du räkna ut på en gång på tex. www.familjeliv.se annars får du veta det på inskrivningen.
Sen kan det ju hända att du får ett nytt datum efter ul. :)

Grattis och lycka till!!

Ps, det där med att det bor någon i dig, det kommer du inte förstå på länge. Jag har inte smält det ännu!!

Senast ändrad:

Tack båda för era svar!

Vikten har alltid varit min stötesten och även om min sambo älskar mig precis som jag är känner jag att det är jobbigt att han ska få reda på att jag faktiskt väger MER :angel: än honom...:crazy: Nåja, får väl be honom hålla för öronen just då.

I vilken vecka fick ni göra första träffen? Jag har så oregelbunden mens att jag inte kan räkna ut när ägglossningen ägde rum, kan lika gärna vara en bit in i v7 som i början på v6 enligt familjeliv. :cool:

Ps, det där med att det bor någon i dig, det kommer du inte förstå på länge. Jag har inte smält det ännu!!

Jag har fortfarande inte smält det, Rasmus är 11½ månad gammal.
Det är snart 1 år sen han var färdigbakad i min mage!
Det är helt fantastiskt hur det blir barn, vi såg honom för första gången i v.14, vi såg faktiskt att de var en människa redan då!

Jag försöker faktiskt inte smälta det heller, när jag tänker på det och allt han gått igenom i min kropp, spermien som befruktade ägget, all celldelning osv osv börjar jag bara störtböla av lycka :love:

Vi var nog in i vad vi trodde var v. 13 eller nått tror jag... Kanske..
Länge sen juh. ;)
Men det stämmer nog.. Sen fick vi vänta drygt en månad på UL som vi trodde vi gjorde i v. 17 vilket visade sig vara v. 15.
Nästa träff med bm ska vi göra på fredag, är då i v. 21 (20+6).

Grattis!

Hos min MVC har de en receptionist som svarar hela dagarna (tror hon också är BM), min BM hade dock också bara någon timmes telefontid några gånger/veckan.

Jag var på inskrivning i v11. Fick enbart frågan om vikt (ingen vägning där). Du kan säga att du inte vill uppge det om du känner dig okomfortabel med det!

Vid något tillfälle fick jag ta ett blodprov som bl.a kollade HIV och om blodet var rh- eller rh+.

Huruvida du är i v7 eller 6 är ju faktiskt inte så stor skillnad - all mätning som görs kommer ändå inte kunna vara mer exakt än så! Dvs det räknas på en felmarginal om 2 veckor även efter UL! Men efter UL omkring v18 så får du i alla fall ett datum (men som sagt så är det inte mer att lita på än det du redan vet, men kul i alla fall!).

Lycka till med graviditeten!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka