Gravid och arbetslös

S

Stenmagi

Finns det någon mer här som är gravid och arbetslös? Någon som vet hur bidrag och sådant ser ut? Hur mycket får man ut i månaden som arbetslös mamma? Tacksam för svar!

Sv: Gravid och arbetslös

Väntar man inte med att skaffa barn tills man har en säker inkomst?:confused:

A-kassan kanske har något alternativ, kollat upp det? För du måste väl redan få pengar därifrån om du nu är arbetslös? Eller hur försörjer du dig annars?

Jag var arbetslös när jag fick reda på att jag var gravid. jag fick ut mellan 3-4000, men då hade jag haft praktik på ett cafe 2 sommrar innan. så det höjde en hel del.

Jag var arbetslös när jag fick reda på att jag var gravid. jag fick ut mellan 3-4000, men då hade jag haft praktik på ett cafe 2 sommrar innan. så det höjde en hel del.

:confused:

Det är minimum för vad försäkringskassan betalar ut. Kan inte exakt men tror att det är 180 kronor om dagen minus skatt. Vilket då ger runt 4000 om man tar ut 7 dagar i veckan, alla veckor i månaden.

Alltså har det inget med att göra att du haft praktik innan. Det är samma minismumsumma för alla som inte arbetat ihop en bra föräldrapenning.

Föräldrapenningen baseras på din sjukpenninggrundande inkomst och beräknas på inkomsten de sista 6 månaderna före bf. Har du A-kassa så brukar det väl vara ungefär lika mycket, om du tar ut fp på heltid.
Har man ingen sjukpenningsgrundande inkomst så får man fp på grundnivå, det är 180 kr/dag före skatt om man tar ut heltid.

Jag är arbetslös mamma och får ut 12.700 kr efter skatt i föräldrapenning om jag tar ut 7 dagar/vecka.

Pazuzu Det kan man ju själv inte bestämma över. Barn kan komma till när man minst anar det!
Själv blev jag varslad under min första föräldraledighet. Under min andra graviditet så kunde inte min provanställning gå vidare till en tillsvidaretjänst pga SAS nedskärningar några veckor före min provanställning avslutades.

Senast ändrad:

Men då har du haft rätt bra lön som din ersättning är uträknad på?

Det är ungefär det jag får ut nu när jag är mammaledig och jag har rätt bra lön på mitt jobb

Jag är gravid i 8:e mån och arbetslös. Jag blev dock arbetslös nu i Januari i år. Jag knallade som man ska ner på arbetsförmedlingen och skrev in mig, sökte a-kassa. Dock är ju förhoppningarna om att få jobb nu i detta läget inte stort varken hos mig eller min handledare. Men jag gör det jag ska, och får min a-kassa. Jag har dock haft fast anställning i 1,5 år innan uppsägningen och har hyfsad dagpenning. Trist och bli arbetslös så mitt i graviditeten, eftersom det var svårt för mig att få nytt nu, och jag var fortfarande arbetsför i Januari, men vad kan man göra..

Jag går på a-kassa fram till bebis ploppar ut, sen är det FP som gäller.

Jag hade en "säker inkomst" när vi beslutade oss för att bli med barn. Men mycket kan hända på 9 mån...Så det kan ju vara så , som i mitt fall, att man haft ett fast jobb, säker inkomst när beslutet togs, men sen har omständigheterna ändrat sig....Säker inkomst är aldrig säker, tyvärr..

Jag hade en "säker inkomst" när vi beslutade oss för att bli med barn. Men mycket kan hända på 9 mån...Så det kan ju vara så , som i mitt fall, att man haft ett fast jobb, säker inkomst när beslutet togs, men sen har omständigheterna ändrat sig....Säker inkomst är aldrig säker, tyvärr..

Det är ju inte riktigt samma sak...

Samma sak som vad? Ts har inte skrivit något om hur långt hon är gången, när hon blev arbetslös osv?

Pazuzu Det kan man ju själv inte bestämma över. Barn kan komma till när man minst anar det!

Preventivmedel finns ju. Sedan är det en helt annan sak att bli arbetslös när man väl är gravid och att vara arbetslös när man bestämmer sig för att skaffa barn.
Samma sak som vad? Ts har inte skrivit något om hur långt hon är gången, när hon blev arbetslös osv?

Hon har varit utan arbete ett antal år. Dock haft eget företag utan att kunna ta ut någon lön.

Okej, då är jag med:)
Jag hade ju då, personligen inte vågat skaffa barn, är ju själv lite orolig för framtiden nu när jag förlorat mitt jobb..:crazy:

Men sen är det ju trist och behöva känna att man ska vänta när man verkligen längtar efter barn!

Fast nu var det ju iofs inte det tråden handlade om, förlåt TS!
*kl*
Vet inte riktigt hur det går till när man haft eget företag, utan att ta ut lön osv. Bästa är nog att höra med a-kassan direkt! Lycka till iaf!

A-kassan kanske har något alternativ, kollat upp det? För du måste väl redan få pengar därifrån om du nu är arbetslös? Eller hur försörjer du dig annars?

Jo självklart så sskriver man ett brev till storken och ber denne vänta ett tag till...:grin:

Usräkta men blir så irriterad när folk ska dra iväg trådarna till något den inte handlar om! Ser inte nånstans där TS ber folk "idiotförklara" henne för att hon är arbetslös och med barn...:mad:

TS: Det bästa är att ringa försäkringskassan och höra direkt, hoppas det löser sig för dig!

Preventivmedel finns ju. Sedan är det en helt annan sak att bli arbetslös när man väl är gravid och att vara arbetslös när man bestämmer sig för att skaffa barn.

Det finns även människor som blir gravida trots preventivmedel, du vet det va? Om man då hamnar i en sådan situation gör man det bästa man kan, jobb eller inte.

Usräkta men blir så irriterad när folk ska dra iväg trådarna till något den inte handlar om! Ser inte nånstans där TS ber folk "idiotförklara" henne för att hon är arbetslös och med barn...:mad:

Nej, folk brukar normalt sett inte vilja få åsikter om mindre bra val som man gör, men på ett diskussionsforum får man räkna med att trådar utvecklas åt andra håll än enbart att få svar på frågan man ställer.:idea:

Det finns även människor som blir gravida trots preventivmedel, du vet det va? Om man då hamnar i en sådan situation gör man det bästa man kan, jobb eller inte.

Jovisst finns det det, får väl hoppas att så är fallet med TS.

Hon har varit utan arbete ett antal år. Dock haft eget företag utan att kunna ta ut någon lön.

Ursäkta mig men nu går du över gränsen! Varför sitter du och ljuger om mig? Du känner väl för tusan inte mig? De senaste två åren har jag haft eget företag och jag har haft tre jobb sedan jag tog studenten 2007, alltså har jag inte varit arbetslös de senaste åren.

Anledningar till varför man skaffar barn har väl ingen annan att göra med än TS och hennes partner?

Exakt! Och dessutom sitter hon och ljuger och säger att jag har varit arbetslös i flera år. Det stämmer för tusan inte alls! Hur har man mage att ljuga på det viset? :mad:

Det var precis så det var!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Min son har alltid varit rätt mammig. Men sedan jag blev gravid har det blivit extremt! Sonen(2,5) är nu jättemammig och väljer alltid...
Svar
8
· Visningar
1 340
Senast: Sedna
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 292
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 546
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar