Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Status
Stängd för vidare inlägg.
V

vetinget

skriver under anonymt nick. det är så att jag är gravid, men vill inte ha barn. jag är 17 år (blir 18 iår), bor med min pojkvän i ett litet hus. grejen är den att jag tror jag är i v 33. vet ingenting om graviditet. det enda jag vet är att jag inte vill behålla barnet, då jag varken har ekonomi till det eller lust (om man får säga så).. jag hoppade av skolan när jag började tvåan, var skoltrött och nu är tanken att jag ska börja plugga igen efter sommaren och då har ju intte jag tid med att barn..
känner dessutom att när man ska ha barn ska man vara redo för det och ha ekonomi och tid till det. För ett barn ska ju känna sig älskad och just nu känner jag att jag bara vill bli av med det..
anledningen till varför jag tror jag är i vecka 33 är att jag var vid bm i februari och då sa dem att jag var i vecka 22+1 (?).
när jag fick reda på det blev jag ledsen och den enda kuratorn vid bm sa var att jag fick inse att det inte skulle bli någon skola för mig efter sommaren och att jag kunde få 180kr per dag + barnbidrag. sen sa hon åt mig att torka tårarna för på den avdelningen skulle man va glad. :cry:
grejen är det att jag vill adoptera bort barnet så fort det är fött. både jag och min sambo känner lika. men hur gör man? känns som om jag är självisk som tänker så men hur ska jag klara av ett barn? :cry:
jag har dessutom fått fruktansvärt ont ibland i bäckenet (?). vet inte riktigt hur jag ska förklara det men efter jag tex har ridit så blir jag väldigt stel och det gör ont när jag går och står upp. känns som om det inte skulle få någon smörjning. vet någon vad det kan vara?
förlåt om det blev långt. förstår att många tkr jag är självisk och okänslig. men vad ska jag göra?

:confused::confused::confused::confused::confused::confused:
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Be MVC ordna så att du får kontakt med en kurator som kan hjälpa dig att reda ut dina känslor och tankar.
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Ont i backenet ar foglossning. Ta det JATTELUGNT med allt som gor ont, annars kan du fa men i resten av livet. Ligamenten i kroppen blir uppluckrade av ett hormon som heter relaxin nar man ar gravid, detta for att backenet ska kunna vidga sig nar barnet ska ut. Men det gor ocksa att kroppen "sitter ihop lite daligt" under tiden. Om man overanstranger kan man skada skelettet.

Angaende adoption ska det finnas en lang trad med en massa bra rad for inte sa langesen har pa foralder - testa sok i forumet.
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Det "lätta" först, smärtan du känner är antagligen foglossningar. Det är fogarna som håller ihop bäckenbenet som börjar mjukas upp inför förlossningen. Man kan bli hjälpt av ett foglossningsbälte som du kan få låna av primärvården, be din barnmorska om hjälp att få kontakt med en sjukgymnast för den biten. Om du nu känner att det är lönt, det är ju dags för förlossning när som helst. Du ska inte bära tungt eller hålla på att böja på dig, lyssna på kroppen och vila. Smärtan försvinner oftast efter förlossningen.

Vad gäller den stora biten måste du be MVC att skicka dig till rätt hjälp. Har ni berättat för kuratorn att ni inte vill behålla barnet? Vad sade han/hon? Ni måste få ordentlig hjälp med detta.
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Vad gäller den stora biten måste du be MVC att skicka dig till rätt hjälp. Har ni berättat för kuratorn att ni inte vill behålla barnet? Vad sade han/hon? Ni måste få ordentlig hjälp med detta.

jag berättade på en gång för bm att jag intte ville behålla barnet. hon skickade mig då till kuratorn.
Jag såg kuratorn (som var en äldre kvinna) som väldigt ohjälpsam och oförståelig. hon verkade tycka jag var knäpp som tkt jag var för ung och inte hade ekonomi till ett barn. utan det hon menade var att jag fick ju 180kr per dag + barnbidrag. sen sa hon även att min pojkvän jobba ju så det var väl inga problem.
kändes helt enkelt som hon inte förstod mig. eller förstod hur jag ens kunde tänka tanken att adoptera bort barnet.
själv mådde jag så dåligt after att jag pratat med henne så jag inte ens vill kontakta avdelningen längre. ( var kvinnokliniken).

den enda som vet om att jag är gravid är jag och min pojkvän.

har dessutom extremt svårt att prata med folk, min sambo försöker prata med mig och försöka reda ut det här. men då går jag in i mitt egna lilla skal och tar med hunden ut på en promenad själv i skogen. där kan man låta tårarna rinna.
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Ont i backenet ar foglossning. Ta det JATTELUGNT med allt som gor ont, annars kan du fa men i resten av livet.
QUOTE]


okej, tack för svaret. hur länge kan man rida? rider just nu inte mkt. ca 3-4 dagar i veckan på min unghäst. men han ska ut på vila efter vi har varit med på fälttävlansträningen i slutet av maj. är det farligt att rida när man är gravid? har ju bara ont efter att jag ridit (men inte alltid).

sen domnar benet bort ibland, sendrag i vaden och halsbränna. men det har jag läst är vanligt?
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

är extremt rädd och orolig att prata med kuratorn efter sist. hon var den enda kuratorn på den avdelnignen. :cry:
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

min sambo försöker prata med mig och försöka reda ut det här. men då går jag in i mitt egna lilla skal och tar med hunden ut på en promenad själv i skogen. där kan man låta tårarna rinna.

Det där skalet kommer snart att spricka och en liten kommer ut, du behöver ta tag i det här rätt omgående. Du behöver stöd och råd den närmaste tiden annars finns det risk för att du hamnar i, ja, chock faktiskt när det väl blir av. Har du ingen familj, utöver sambon, som kan stötta dig?

Jag vet inte var i landet du finns, men det finns fler kuratorer. :) De flesta är riktigt riktigt bra, trevliga och förstående. Du behöver leta reda på en sån nu. Be sambon hjälpa dig att ringa runt om du inte orkar själv.

Kram på dig!
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

okej, tack för svaret. hur länge kan man rida? rider just nu inte mkt. ca 3-4 dagar i veckan på min unghäst. men han ska ut på vila efter vi har varit med på fälttävlansträningen i slutet av maj. är det farligt att rida när man är gravid? har ju bara ont efter att jag ridit (men inte alltid).

Nu har jag aldrig fått barn själv men när jag räknar 9 gånger 4 så får jag det till 36 veckor. Vilket innebär att bebis kommer mot slutet av månaden, början på nästa. Förstföderskor föder dessutom ofta lite tidigt. Klarar du verkligen av, och bör du, rida fälttävlan på unghäst då?

Har du ont av det så bör du trappa ner på ridningen.
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Har du ingen mer familj att berätta för och prata med?

Jag tror precis som övriga att du behöver organisera dina tankar, hos en bra kurator. Det måste ha kommit som en chock för dig när du fick veta att du var gravid?
I skolan finns väl en kurator som du kan prata med?
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Kan du inte försöka få tag på någon annan kurator? Du behöver verkligen hjälp, att adoptera bort sitt barn är ett stort beslut som man måste få hjälp med att ta. Du och din kille måste prata ordentligt om det här.
När du är ute och går med hunden, klarar du av att tänka på vad du själv verkligen känner och vill?

Vill du veta hur det går till att adoptera bort sitt barn vet jag för jag arbetar på familjerätten.
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Du kan rida sa lange det kanns bra, sjalv slutade jag i v 20 for jag fick sammandragningar sa fort jag travade och att bara skritta kandes inte lockande. Men om det gor ont ska du dra ner pa det.

Lyssna pa Gorel, hon vet det mesta om sant har. Du maste hitta en annan kurator och fa hjalp med det har! Nagonstans kanske det sitter en kvinna och langtar efter just ditt barn, och du maste vaga ringa och prata med nagon for att losa det har. Prata med din pojkvan, skit i att du borjar grata, ni MASTE reda ut det har! De flesta som ar i v 33 har redan fixat rubbet med klader och vagn och sang och sitter bara och vantar pa bebisen.

Lycka till!
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Faktum är att det snarare är tvärtom, förstföderskor tenderar att ofta gå övert tiden rent generellt.
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Först och främst så måste du prata med någon! Dina föräldrar,bor dom i närheten? Kräv att få gå till en annan kurator!
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Nu har jag aldrig fått barn själv men när jag räknar 9 gånger 4 så får jag det till 36 veckor. Vilket innebär att bebis kommer mot slutet av månaden, början på nästa. Förstföderskor föder dessutom ofta lite tidigt..

förstföderskor går ofta över tiden!
och en graviditet är 40 veckor! är ts i v 33 så är det ca7v kvar +/-2veckor.
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Jag vill bara ge dig en stor kram. Jag tycker inte alls att du är självisk och okänslig, snarare tvärtom.
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Även när ett barn är efterlängtat är det en stor omställning.
Man ska leva med en kropp som inte alltid känns som ens egen i nio månader. Den långa "hyresperioden" slutar med en, i nästan alla fall, smärtsam förlossning.
Det är klart det kan kännas enormt påfrestande och jag tycker inte alls det är själviskt att inte vilja vara med om det.
Däremot har du faktiskt satt dig själv i den här situationen. Av det du berättar om ditt liv förstår jag att du "puttat" graviditeten "åt sidan" och näst intill förträngt det som komma skall.
Jag håller det inte på något sätt emot dig vill jag poängtera!
Istället skulle jag vilja råda dig att försöka ta reda på en del om hur graviditeten fungerar, om inte annat för att förlossningen snart närmar sig. Jag tror att det är enormt viktigt att vara förberedd på förlossningen för att få en så possitiv upplevelse som möjligt. Även om du vill adoptera bort barnet kommer du alltid bära med dig förlossningen och om du senare i livet vill ha barn underlättar det nog om du har en så bra upplevelse som möjligt med dig i bagaget.

Man klarar av så mycket mer än man tror, föräldrarollen kommer till en när man ser det lilla knytet. På en gång för vissa och först efter ett tag för andra.
Får du stöd av din pojkvän/familj/vänner är jag övertygad om att du skulle klara av att plugga till hösten även med ett barn. Det kräver ju dock att du kan be om hjälp och först och främst prata ordentligt om saken med din pojkvän!!

Som så många andra skrivit, försök att få kontakt med en annan kurator, det finns garanterat flera/bättre än den du träffade på.

En graviditet är generellt sett 40 veckor lång +/- två veckor. Om du är i vecka 33 nu så kan bebis alltså komma om 5 veckor likaväl som det kan dröja 9 veckor. Det finns alltså tyvärr inte så himla mycket tid kvar att fundera...
Jag vet inget om adoption men Görel som skrivit i tråden verkar ha koll, våga ta hjälp för den finns alltid att få!

Jag önskar dig all lycka och hoppas du och din pojkvän kommer fram till det bästa för alla parter!
Var inte rädd att be om hjälp, det behöver vi alla ibland!!

*kramar om*
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Stackars du vilken sits du har hamnat i ! Du har redan fått många bra råd här, och jag säger som de andra; du måste få tag i en annan kurator eller person som kan hjälpa dig såväl emotionellt som praktiskt NU!!!

Ha adoption som alternativ A i ditt huvud så länge,eftersom det är det du vill i dagsläget, men BESTÄM inget med blivande adoptivföräldrar förrän barnet är fött. Möjligheten finns ju att - även om du inte tror det nu- att du trots allt vill behålla bebben när den väl har kikat ut, och då vore det ju fruktansvärt att ha "lovat bort" den. Det SKA finnas ett socialt skyddsnät i Sverige och man ska kunna få hjälp!!

Angående ridningen så avråder jag måste jag säga. Jag red till v 28, men mest dressyr, men hur som helst om du har foglossning kan ridningen förvärra det ordentligt så man får problem även efter graviditeten, och fälttävlan är ju riskabelt, och även om du inte hade önskat det här barnet antar jag att du inte vill att det skadas/dör i magen så här sent (en abort i v 12 är ju en annan grej, liksom). Terrängbanan står kvar om några månader oxå ;).

Sköt om dig och stort lycka till!!!!!!
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Råder dig att ta tag i situationen på en gång. Tråkigt att du och kuratorn inte gick bra ihop, men kanske finns det möjlighet att få träffa en annan kurator - du behöver hjälp kring detta beslut och de konsekvenser det kommer att få för dig, sambon och den lilla samt ev en ny familj också om du bestämmer dig för att adoptera bort.

Det är en oerhört tuff situation du befinner dig i, men jag tvivlar inte att utgången av det hela kommer att bli bra hur du än väljer att göra - vare sig du väljer att behålla barnet eller att adoptera bort det till en trevlig familj.

Det viktiga just nu är att du återupptar kontakten med kvinnokliniken i ditt län för att påbörja processen. Gillar du inte kuratorn så säg det och KRÄV att få byta. Du måste ha en människa du kan ha en rak kommunikation och som kan stötta dig oavsett beslut bredvid dig i denna situation!

Stora kramar till dig, och som sagt, jag är övertygad att det kommer att bli bra i slutändan så kämpa för det du känner är rätt!
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Foglossningar har du ju redan fått förklarat, och jag tycker du ska sluta rida om du får lite ont, jag gjorde det inte och min smärta blev ännu värre efter förlossningen och försvann inte heller :(

Vad är det för BM du går till igentligen? Hon/han verkar inte berätta speciellt mkt för dig, jag gick varannan vecka och fick massor av information.

Dessutom måste du berätta för din familj eller någon vuxen! Du tycker det känns jobbigt nu, men det blir inte enklare ju längre tiden går. Dessutom finns de så mkt som kan hända under och efter förlossningen som dina anhöriga bör vara berädda på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 366
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 781
Senast: Nixehen
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 956
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp