Gravid igen, vad får arbetsgivaren göra/inte göra?

Sv: Gravid igen, vad får arbetsgivaren göra/inte göra?

Jag delammade o pumpade.
På den tiden var det 6 månaders föräldraledighet, jag var hemma 3 o pappan tre, mjölken räckte o blev över, det fanns alltid färsk mjölk eller i frysen så pappan kunde nappa sonen.
Jag arbetade skift på sjukhus. När tiden tog slut så fick jag halvtidsarbete på dagtid o vi hade farmor som dagmamma, han fick bröstmjölk tills han var ca året.

Jag kan egentligen bara hålla med cirkus. Dottern föddes 15 maj och jag var tillbaka i skolan för seminarier en vecka senare. Deltog i två, eller om det var tre, seminarier (tre timmar vardera) innan jag tre veckor efter förlossningen skrev en tenta (åtta timmar).
Efter tentan gick jag på föräldraledighet till augusti. I princip hela sommaren, med undantag för en vecka då pappan jobbade, var vi hemma med dottern båda två. (Pappan använde sina tio pappadagar och sin semester.) Från 1 augusti tog han ut föräldraledigheten och jag jobbade lite extra (ca 2-3 korta pass per vecka).
När skolan började i månadsskiftet aug-sep så var jag tillbaka där på heltid.

Vill bara tillägga för den som funderar på ett liknande upplägg att man inte ska räkna med att detta fungerar för alla. Jag hade efter min förlossning inte klarat av att gå på föreläsningar så snart efter och absolut inte skriva tenta så snart inpå. Min återhämtning efter förlossningen tog månader och kombinerat med sömnbrist så var min hjärna fullkomligt väck. Jag tog längre studieuppehåll och planerar göra detsamma efter nr2 som kommer i augusti.

OT

Vad roligt, du får hojta till om du vill bli lite hundfri nån eller några dagar!

OT

Vad roligt, du får hojta till om du vill bli lite hundfri nån eller några dagar!

Tack, det var snällt! :) Nu har jag bara den lilla ettriga saken kvar dock, Loka har fått ett bättre hem med en trevligare kompis, och den lilla sk*en har börjat bli hyfsat lätt att ha att göra med.

Sålänge du har föräldrapenningdagar att ta ut får arbetsgivaren inte neka dig att vara hemma. Du har rätt att ta ut dina föräldradagar när du vill. Mao, när du får ett nytt barn har du rätt att vara hemma och kan inte bli av med jobbet pga det. Däremot kan du nekas att få fortsätta på samma tjänst som tidigare inom företaget om du varit fl länge. Du kan behöva byta tjänst, men det gäller ju redan efter första barnet.

Jag var hemma med min dotter i 1 år, förlängde ledigheten med 9 månader och fick snart veta att några dagar efter att jag skulle vara tillbaka var jag beräknad med barn nr 2. Ringde och sa att dom fick flytta årtalet för min återkomst två år framåt. Min chef gjorde likadant samma år. Jag har inte ens tagit ut fp varje dag, det var inget krav jag hade från min arbetsgivare. Men det kanske dom kan kräva i så fall, dock inte första året tror jag.

Upp till 18 månader kan man om man har råd vara fl utan att ta ut en krona o om man vill sedan fortsätta vara fl med ersättning o man har sin anställning skyddad.

Förmodligen och Leon blir nog gratis kastrerad på köpet innan han blir mätt... :D

:rofl::rofl:
Förmodligen, han har träffat/umgåtts en del med en heeler. Det var en hund jag omhändertog mot att jag bekostade veterinärvård/undersökning, den var oförsäkrad o hade patella.
Blev knepigt att motionera en minihund med patella samtidigt med en ganska ung BC i sitt livs glans. Hemma hos särbo/fd sambo så sade han, en sån skulle man kunna ha, mellanting mellan hund o katt. Du får honom sa jag.
Särbon hade nyligen tagit bort sin 16 åriga stövare o svurit på att aldrig skaffa sig hund igen.

De passade varandra perfekt. Izor var en mild hund, o även om Leon inte är så där jättesnäll så kan han umgås med andra hundar utan att man har tummarna i ögonen på han, men där small det! Gick inte att ha dem i samma rum utan koppel på bägge.

När jag var där eller särbon här så var det ett evigt pusslande mellan rum o hundgårdar/altaner.

Liknande trådar

Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 850
Senast: Texaz
·
D
Hästmänniskan Jag sålde min sista (hm senaste) häst för 12 år sedan. Den hade jag köpt som fölunge och ridit in samt grundutbildat själv. Var tvungen...
Svar
9
· Visningar
1 395
Senast: Fanny_Spjut88
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 108
Senast: Zody
·
Gravid - 1år Jag gör en liten spin off på min egna tråd då detta berör ämnet jobb men på ett annat sätt.Jag behöver få höra andras tankar och åsikter...
Svar
7
· Visningar
1 090
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama