Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
KL
Den är listan (som har cirkulerat i en del bloggar) är ganska talande när det gäller föräldraledighet:
- Om pappan är arbetslös och mamman har ett jobb, är det bättre att mamman är hemma. För hon får högre föräldrapenning än pappan som ju också behöver söka jobb.
- Om mamman är arbetslös och pappan har ett jobb, är det bättre att mamman är hemma. För pappan behöver dra in pengar till familjen, och så får hon längre tid på sig att hitta ett nytt jobb.
- Om pappan studerar och mamman arbetar, är det bättre att mamman är hemma. För pappan behöver avsluta sina studier så att han kan skaffa ett jobb.
- Om mamman studerar och pappan arbetar, är det bättre att mamman är hemma. För hon kan ta studieupphåll och pappan behöver dra in pengar till familjen.
- Om pappan är egen företagare och mamman lönearbetare, är det bättre att mamman är hemma. För han måste ju underhålla kunderna och kan inte lämna företaget vind för våg.
- Om mamman är egen företagare och pappan lönearbetare, är det bättre att mamman är hemma. För hon kan ju disponera sin egen tid och pappan behöver dra in pengar till familjen.
- Om pappan tjänar mer än mamman, är det bättre att mamman är hemma. För pappan behöver dra in pengar till familjen.
- Om mamman tjänar mer än pappan, är det bättre att mamman är hemma. För hon får ju hög föräldrapenning.
(min fetmarkering)Vi har ingen tanke om hur gammal barnet ska vara när det börjar förskolan, men jag är osäker på om vi ekonomisk kommer klara av att vara hemma så länge - måste man till exempel inte spara på sina fp-dagar väldigt länge då? Jag kommet tex bara få minsta möjliga mammapeng så om jag tar ut alla dagar i veckan får jag bara några tusen, om jag förstått det rätt. Men går det att lösa vore det helt klart bästa alternativet. Kanske vi börja spara för det ändamålet redan nu...
garantidagarna har numera samma belopp som lägsta fp, så de räknas lika i cheries fall.De räcker väl bara ett år? Om du inte räknar med garantidagarna, men de ger ju inget betalt. Fem dagar i veckan räcker 1.5 år. tror jag.
450 dagar och 90 av dem är garantidagar???
LadyCovergirl här på forumet fick barn i maj och som jag förstår det så behövde hon aldrig avbryta studierna utan hennes sambo var hemma på heltid. Ni kan ju göra ngt liknande där du tar fl under loven
Vänta med barn tills efter studierna?Jag har en uppriktig fundering, inte riktad till specifik dig utan alla i tråden som känner att de kan komma med råd. Lite varning för trådkap här.
Min sambo och jag kommer vilja skaffa barn så småningom. Jag studerar, han jobbar. Vi vill allra helst dela föräldraledigheten helt lika. Men jag måste ta studieuppehåll ett år, då min utbildning bara startar en gång per år och inte varje termin. Hur kan man lösa detta problem? Jag funderar på om jag skulle färöiska söka jobb under mammaledigheten tills den perioden då han är pappaledig och innan jag kan påbörja studierna igen, men det känns i princip omöjligt? Timingen för jobbet måste ju stämma och sedan hinner jag väl bara jobba några få månader innan jag ska ta upp studierna.
Någon som varit i liknande situation? Eller någon som försökt tajma sitt barnafödande precis till sommarledigheten och sedan tagit upp studierna direkt till hösten igen?