Gravid igen, vad får arbetsgivaren göra/inte göra?

Sv: Gravid igen, vad får arbetsgivaren göra/inte göra?

KL

Den är listan (som har cirkulerat i en del bloggar) är ganska talande när det gäller föräldraledighet:

• Om pappan är arbetslös och mamman har ett jobb, är det bättre att mamman är hemma. För hon får högre föräldrapenning än pappan som ju också behöver söka jobb.
  • Om mamman är arbetslös och pappan har ett jobb, är det bättre att mamman är hemma. För pappan behöver dra in pengar till familjen, och så får hon längre tid på sig att hitta ett nytt jobb.
  • Om pappan studerar och mamman arbetar, är det bättre att mamman är hemma. För pappan behöver avsluta sina studier så att han kan skaffa ett jobb.
  • Om mamman studerar och pappan arbetar, är det bättre att mamman är hemma. För hon kan ta studieupphåll och pappan behöver dra in pengar till familjen.
  • Om pappan är egen företagare och mamman lönearbetare, är det bättre att mamman är hemma. För han måste ju underhålla kunderna och kan inte lämna företaget vind för våg.
  • Om mamman är egen företagare och pappan lönearbetare, är det bättre att mamman är hemma. För hon kan ju disponera sin egen tid och pappan behöver dra in pengar till familjen.
  • Om pappan tjänar mer än mamman, är det bättre att mamman är hemma. För pappan behöver dra in pengar till familjen.
  • Om mamman tjänar mer än pappan, är det bättre att mamman är hemma. För hon får ju hög föräldrapenning.

:banghead:

Exakt så är det och det "roliga" är att samma familj vars förhållande ändras till barn 2 eller 3 så ändrar man också till ett nytt argument som alltid leder till att det är bäst att mamman är hemma.

Jag har en uppriktig fundering, inte riktad till specifik dig utan alla i tråden som känner att de kan komma med råd. Lite varning för trådkap här.

Min sambo och jag kommer vilja skaffa barn så småningom. Jag studerar, han jobbar. Vi vill allra helst dela föräldraledigheten helt lika. Men jag måste ta studieuppehåll ett år, då min utbildning bara startar en gång per år och inte varje termin. Hur kan man lösa detta problem? Jag funderar på om jag skulle färöiska söka jobb under mammaledigheten tills den perioden då han är pappaledig och innan jag kan påbörja studierna igen, men det känns i princip omöjligt? Timingen för jobbet måste ju stämma och sedan hinner jag väl bara jobba några få månader innan jag ska ta upp studierna.

Någon som varit i liknande situation? Eller någon som försökt tajma sitt barnafödande precis till sommarledigheten och sedan tagit upp studierna direkt till hösten igen?

Senast ändrad:

Låter komplicerat. Kan ju vara svårt att få barn exakt den tid på året man önskar. Ni får väl se när barnet föds och dela så lika det går med hänsyn till dina studier är mitt råd.

LadyCovergirl här på forumet fick barn i maj och som jag förstår det så behövde hon aldrig avbryta studierna utan hennes sambo var hemma på heltid. Ni kan ju göra ngt liknande där du tar fl under loven

Jag vet inte om jag läser slarvigt eller missförstår men om ni båda vill ha lika lång tid hemma med barnet så får väl du vara hemma första året och pappan det andra? Eller har ni redan gjort upp en plan för hur gammalt barnet ska vara vid förskolestart, så att det är ett hinder?

Vi har ingen tanke om hur gammal barnet ska vara när det börjar förskolan, men jag är osäker på om vi ekonomisk kommer klara av att vara hemma så länge - måste man till exempel inte spara på sina fp-dagar väldigt länge då? Jag kommet tex bara få minsta möjliga mammapeng så om jag tar ut alla dagar i veckan får jag bara några tusen, om jag förstått det rätt. Men går det att lösa vore det helt klart bästa alternativet. Kanske vi börja spara för det ändamålet redan nu...

Om man tar ut alla dagar i veckan räcker dagarna i ett och ett halvt år.

Och det är ju såklart bra att ni vill dela lika, men om det blir så att blir lite olika p g a dina studier är väl inte det i hela världen heller, oavsett vem som blir hemma längst. Jämställdhet o rättvisa i all ära men det måste ju funka praktiskt oxå.

De räcker väl bara ett år? Om du inte räknar med garantidagarna, men de ger ju inget betalt. Fem dagar i veckan räcker 1.5 år. tror jag.

450 dagar och 90 av dem är garantidagar???

Vi har ingen tanke om hur gammal barnet ska vara när det börjar förskolan, men jag är osäker på om vi ekonomisk kommer klara av att vara hemma så länge - måste man till exempel inte spara på sina fp-dagar väldigt länge då? Jag kommet tex bara få minsta möjliga mammapeng så om jag tar ut alla dagar i veckan får jag bara några tusen, om jag förstått det rätt. Men går det att lösa vore det helt klart bästa alternativet. Kanske vi börja spara för det ändamålet redan nu...
(min fetmarkering)
De räcker väl bara ett år? Om du inte räknar med garantidagarna, men de ger ju inget betalt. Fem dagar i veckan räcker 1.5 år. tror jag.

450 dagar och 90 av dem är garantidagar???
garantidagarna har numera samma belopp som lägsta fp, så de räknas lika i cheries fall.

+ ni andra

Tack för era svar :) Visste inte att fp-dagarna räckte så långt som 1,5 år om man tog ut 7 dagar/vecka. Lite borde vi allt kunde snåla på fp-dagarna så vi totalt kan vara hemma två år med barnet. Det vore toppen - har också tänkt att ett år (som jag trodde dagarna räckte till) skulle vara lite tidigt för ett barn att börja förskola ändå..

Det handlar inte om att vi vill sätta jämställdhet och rättvisa i främsta rummet, utan det handlar om att min sambo jättegärna vill vara föräldraledig så mycket som möjligt. Och jag vill gärna ge honom (och vårt framtida barn) den möjligheten, så det skulle vara tråkigt för oss alla om det inte gick. Men nu verkar det ju inte alls vara en omöjlighet, snarare tvärtom! :)

LadyCovergirl här på forumet fick barn i maj och som jag förstår det så behövde hon aldrig avbryta studierna utan hennes sambo var hemma på heltid. Ni kan ju göra ngt liknande där du tar fl under loven

Jag kan egentligen bara hålla med cirkus. Dottern föddes 15 maj och jag var tillbaka i skolan för seminarier en vecka senare. Deltog i två, eller om det var tre, seminarier (tre timmar vardera) innan jag tre veckor efter förlossningen skrev en tenta (åtta timmar).
Efter tentan gick jag på föräldraledighet till augusti. I princip hela sommaren, med undantag för en vecka då pappan jobbade, var vi hemma med dottern båda två. (Pappan använde sina tio pappadagar och sin semester.) Från 1 augusti tog han ut föräldraledigheten och jag jobbade lite extra (ca 2-3 korta pass per vecka).
När skolan började i månadsskiftet aug-sep så var jag tillbaka där på heltid.

Jag har en uppriktig fundering, inte riktad till specifik dig utan alla i tråden som känner att de kan komma med råd. Lite varning för trådkap här.

Min sambo och jag kommer vilja skaffa barn så småningom. Jag studerar, han jobbar. Vi vill allra helst dela föräldraledigheten helt lika. Men jag måste ta studieuppehåll ett år, då min utbildning bara startar en gång per år och inte varje termin. Hur kan man lösa detta problem? Jag funderar på om jag skulle färöiska söka jobb under mammaledigheten tills den perioden då han är pappaledig och innan jag kan påbörja studierna igen, men det känns i princip omöjligt? Timingen för jobbet måste ju stämma och sedan hinner jag väl bara jobba några få månader innan jag ska ta upp studierna.

Någon som varit i liknande situation? Eller någon som försökt tajma sitt barnafödande precis till sommarledigheten och sedan tagit upp studierna direkt till hösten igen?
Vänta med barn tills efter studierna?

OT

Måste fråga, fick ert barn mjölk? Eller körde ni ersättning? Jag är lite sugen på att jobba extrapass om ett par månader och funderar rent praktiskt eftersom att dottern helammas idag. Pump på jobbet är ju ett alternativ för att inte minska produktionen mer än nödvändigt men jag är inte inne i pumpvärlden än så jag vet inte hur omständigt det skulle vara :p

*kl*

OT.

Jag har två klasskompisar som är gravida med barn 2 och 3. Båda tänker fortsätta sina studier o köra parallelt. Under våra inneveckor (distansstudenter) planerar de att köra upp o ha familjen med sig. Vi klasskompisar får träffa "spädgrisarna" o livet som student fortsätter.

Så som någon annan skrev, det handlar om planering och prioritering.

Nu frågade du inte mig men jag hade en pump hos skolsköterskan och pumpade ur på lunchen till sonen när han var bebis. Det fungerade riktigt bra när jag väl hade fått den där nässprayen som gör att mjölken rinner till (som jag inte minns vad den heter). Innan var det lite svårt att få mjölken att rinna till när inte sonen var i närheten.

Både och. Första månaderna enbart bröstmjölk men sen tröttnade jag på att pumpa så då växlade hon mellan mjölk ur flaska, mjölk ur tutte och ersättning ur flaska. Inga problem något av det.

Tack för att du delade med dig av din erfarenhet :) Kul att höra att det fungerade så bra!

Imzork, detta kan såklart vara ett alternativ (som inte alls är helt uteslutet, vi tar det som det kommer) men jag kommer att studera i fem års tid med ett års efterföljande praktik så det kommer dröja tills jag är färdig - och varken jag eller sambon blir yngre :)

Det var så lite så!

Oavsett vad ni bestämmer er för så hoppas jag att allt går bra :)

Liknande trådar

Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 850
Senast: Texaz
·
D
Hästmänniskan Jag sålde min sista (hm senaste) häst för 12 år sedan. Den hade jag köpt som fölunge och ridit in samt grundutbildat själv. Var tvungen...
Svar
9
· Visningar
1 395
Senast: Fanny_Spjut88
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 108
Senast: Zody
·
Gravid - 1år Jag gör en liten spin off på min egna tråd då detta berör ämnet jobb men på ett annat sätt.Jag behöver få höra andras tankar och åsikter...
Svar
7
· Visningar
1 090
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama