Gravid igen, vad får arbetsgivaren göra/inte göra?

Sv: Gravid igen, vad får arbetsgivaren göra/inte göra?

:bow: (även om smileyn inte ger samma uttryck som innan...)

Vår tanke var också att dela ledigheten men då sambon precis fått nytt jobb (provanställning) felar det lite i vårt tidsschema så det kommer förmodligen inte bli helt lika som planen var. Tråkigt men det kommer lösa sig så han får pappadagar, förhoppningsvis mer än de som är låsta på honom, ändå :)

TS: Du har säkert fått svar på det du undrade och det verkar som om du även vet att pappan får ta sina dagar utan att riskera anställningen. Eventuellt, för att möta båda era arbetsgivare, kanske ni kan ta halvdagar eller dela upp så du jobbar x dagar och han x dagar och båda får någon eller några dagar hemma varje vecka ändå? Den lösningen kommer förmodligen vi att lägga upp för våra arbetsgivare när det är dags.

Aldrig i livet att jag skulle dela 50/50, jag har fött barnen och jag behöver vara med de små innan stressen sätter fart igen! Tack o lov att man fortfarande får välja ( tre barn och vi har delat typ 70/30).

nyfiken fråga; varför behöver du vara med barnen mer innan stressen sätter igång?

Jag kan förstå om man har haft en jobbig graviditet, komplikationer och att man fysiskt måste läka, men annars?

Aldrig i livet att jag skulle dela 50/50, jag har fött barnen och jag behöver vara med de små innan stressen sätter fart igen! Tack o lov att man fortfarande får välja ( tre barn och vi har delat typ 70/30).
Eh, va? Kan du kanske utveckla dina tankar lite? Är det inte viktigt att barnen får en nära relation även med pappan? :confused:

Nej, men när personen uttrycker det så att hon behöver vara med de små eftersom hon fött dem så blir jag tveksam till om de är så jämställda i övrigt.

Jag och dotterns pappa delade verkligen inte lika men det var det mest jämställda valet eftersom jag pluggade och det mesta gjordes hemifrån.
Hade vi båda haft heltidsjobb så hade 50/50 varit ett troligare val.

Beror den relationen bara på antalet uttagna föräldradagar, menar du?

Mycket handlar om att ta hela ansvaret för barn och hem under en längre tid.
Och inte som vissa män bara vara "på semester" litet då och då.

Men mest handlar det om att få arbetsmarknaden att bli mindre kvinnofientlig.

Oj, det lät hårt. Jag har valt att vara hemma med båda våra. Det har liksom känts bra för oss båda. Sambon fick en ny anställning precis när jag skulle börja arbeta två dagar i veckan så då kändes det inte läge att han skulle börja med att vara hemma.

Tycker inte det är konstigt alls att vara den som varit hemma med barnen och jag är verkligen ingens fiende.

Det är sådana som du som gör att arbetsmarknaden för kvinnor fortfarande är besvärlig på många vis.
Kvinnans största fiende är - ta da - andra kvinnor.

Fast ... Som i syrrans fall... Hon tjänar så mkt mindre än sin man att det är inte ekonomiskt försvarbart att låta honom gå hemma mer än nödvändigt.

Fast ... Som i syrrans fall... Hon tjänar så mkt mindre än sin man att det är inte ekonomiskt försvarbart att låta honom gå hemma mer än nödvändigt.

Fast högre lön ger ju oxå högre sgi = högre fp , och det gäller ju faktiskt bara ett antal månader, inte ett helt liv... Fast så verkar inte så många tänka...

Fast högre lön ger ju oxå högre sgi = högre fp , och det gäller ju faktiskt bara ett antal månader, inte ett helt liv... Fast så verkar inte så många tänka...
Fast har man så hög lön att man slår i taket och svävar en bit ovanför så kan det vara 10-20.000 som försvinner varje månad i ren inkomst till hushållet.
Jag tycker, helt ärligt, att om man ska lagstifta om halva föräldraledigheten var så måste man också höja taket i föräldraförsäkringen så att ett barn inte betyder att man riskerar att behöva hamna hos kronofogden. De flesta har ju skaffat sig ett boende de har råd med i normalfall. Och barn kommer ju inte alltid när man vill att de ska komma, alla är inte planerade heller.

Sen verkar min make vara ganska unik, sett till statistiken, för trots att jag har tagit ut i princip 100% av föräldrapenningen för alla våra fyra barn så har han aldrig varit "hemma på semester" utan han kan ta hand om alla barnen och hela hushållet lika bra som jag kan. När barnen är sjuka så pusslar vi för att få ihop det - det är svårare för mig att ta igen missade föreläsningar/labbar/tentor osv i skolan än det är för honom att vara hemma från jobbet. Alltså är det oftast han som är hemma med sjuka barn (han jobbade EN dag i februari i år... Barnen var sjuka i omgångar efter varandra :eek: ) Men visst, jag har suttit hemma och tentapluggat med sjukt barn också.

Varför jag har tagit ut alla dagarna? Jo, för att först var jag anställd i makens företag, men det var han som drog in de stora pengarna, jag var bara medhjälpare typ. Hade han varit hemma så hade det inte kommit in pengar till min lön ens...
Sen trivdes jag bra med att vara hemma och maken trivdes bra med att jobba. Det blev en bra lösning för oss som inte på något sätt gått ut över jämställdheten i vår familj.

Håller med.

Plus hur länge ses fl som en nödvändighet? Det handlar bland annat om vilja ( o förståelse för att man inte är oumbärlig på arbetet..) tror jag

Tillägg: gäller väl inte egna företagare då

Senast ändrad:

Fast nja, det handlar såklart om prioriteringar. Jag hör ofta det där argumentet, däremot hör jag sällan "Tja, vi tjänar flera tusen i månaden på att bo i vår etta med kokvrå jämfört med en villa för 3 mille" från en barnfamilj? Snarare brukar barnfamiljerna när de precis blir barnfamiljer öka sina levnadskostnader genom att just flytta till villa. Prioriteringar helt enkelt.

Min erfarenhet är att väldigt få är så oersättliga på sin arbetsplats som man vill tro, när allt kommer omkring. Fast man vill ju såklart gärna tro att allt kommer gå i putten ifall man är borta.

Jag håller med, nästan ingen är så oersättlig som de själva kanske tror.

Fast nja, det handlar såklart om prioriteringar. Jag hör ofta det där argumentet, däremot hör jag sällan "Tja, vi tjänar flera tusen i månaden på att bo i vår etta med kokvrå jämfört med en villa för 3 mille" från en barnfamilj? Snarare brukar barnfamiljerna när de precis blir barnfamiljer öka sina levnadskostnader genom att just flytta till villa. Prioriteringar helt enkelt.

Jag hör inte ens "vi sparar flera tusen i månaden på att bo i vår tvåa/trea med möblerbart kök jämfört med att bo i villa". Trots att det absolut vore sant på många håll i landet (kanske överallt).

Dessutom hör jag aldrig talas om kvinnor som under inga omständigheter kan vara borta från jobbet för att vara föräldralediga. De kvinnor jag känner till som är egna företagare, har helt enkelt förklarat för kunderna och lagt upp en plan för hur det hela ska fungera. De har inte gått direkt från förlossningen till jobbet.

KL

Du har fått bra svar ovan vad som gäller för din anställning, vi sitter lite i samma sits med oersättlig på jobbet, mannen min driver eget som ensam anställd och eftersom lokalerna tickar pengar, måste pengar dras in. I hans bransch svänger arbetsbelastningen över året, som sämst dec-februari och då brukar han boka in kunderna mån-tors och vara fl fredagrna. barnens första två levnadsår var han ledig alla fredagar och då fick jag gå in o jobba fre+ ca varannan helg. Det var ekonomisk vinning för oss eftersom maken ligger i taket på sgin. när det kommer till semester så måste han ta sin semester när majoriteten av kunder har semester, industriveckorna, eftersom han är i bilbranschen så prioriterar inte folk att laga sina bilar på sin semester. Allt går att lösa på ett eller annat vis, din man kanske kunde jobba halva fredagar tex= längre helg för er? och mindre påverkan på företaget :)

KL

Jag har enskild firma och borde då alltså vara oersättlig och inte kunnat ta ut föräldraledigt. Eftersom jag är kvinna (OBS skämt!) så gjorde jag det ändå. Jag var föräldraledig 60% och min man 40% från och med en månad efter förlossningen. Innan dess var jag föräldraledig på heltid och han hade semester.

Det fungerade eftersom jag arbetar hemifrån och styr min tid själv. Min man kom med barnet när det var matdags.

Skulle tro att det går att hitta lösningar för det mesta om man vill.

KL

Den är listan (som har cirkulerat i en del bloggar) är ganska talande när det gäller föräldraledighet:

• Om pappan är arbetslös och mamman har ett jobb, är det bättre att mamman är hemma. För hon får högre föräldrapenning än pappan som ju också behöver söka jobb.
  • Om mamman är arbetslös och pappan har ett jobb, är det bättre att mamman är hemma. För pappan behöver dra in pengar till familjen, och så får hon längre tid på sig att hitta ett nytt jobb.
  • Om pappan studerar och mamman arbetar, är det bättre att mamman är hemma. För pappan behöver avsluta sina studier så att han kan skaffa ett jobb.
  • Om mamman studerar och pappan arbetar, är det bättre att mamman är hemma. För hon kan ta studieupphåll och pappan behöver dra in pengar till familjen.
  • Om pappan är egen företagare och mamman lönearbetare, är det bättre att mamman är hemma. För han måste ju underhålla kunderna och kan inte lämna företaget vind för våg.
  • Om mamman är egen företagare och pappan lönearbetare, är det bättre att mamman är hemma. För hon kan ju disponera sin egen tid och pappan behöver dra in pengar till familjen.
  • Om pappan tjänar mer än mamman, är det bättre att mamman är hemma. För pappan behöver dra in pengar till familjen.
  • Om mamman tjänar mer än pappan, är det bättre att mamman är hemma. För hon får ju hög föräldrapenning.

:banghead:

*kl

Nu har vi ju inte ens fått till ett plus än men jag tänker inte ta hela ansvaret, vi är ju faktiskt två. Exakt hur vi löser det rent praktiskt får vi se men jag kan styra mina tider på jobbet ganska bra och sambon är egenföretagare med anställda, så han kan också styra sina tider ganska bra. Troligen kommer jag börja jobba en eller två dagar i veckan hyfsat snabbt.

Liknande trådar

Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 850
Senast: Texaz
·
D
Hästmänniskan Jag sålde min sista (hm senaste) häst för 12 år sedan. Den hade jag köpt som fölunge och ridit in samt grundutbildat själv. Var tvungen...
Svar
9
· Visningar
1 395
Senast: Fanny_Spjut88
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 108
Senast: Zody
·
Gravid - 1år Jag gör en liten spin off på min egna tråd då detta berör ämnet jobb men på ett annat sätt.Jag behöver få höra andras tankar och åsikter...
Svar
7
· Visningar
1 090
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama