Gravid igen, vad får arbetsgivaren göra/inte göra?

Trådstartare
Går nu hemma med min precis 1:åriga son, är även gravid på nytt som annländer om ca 4,5månader.
Var inne till min arbetsgivare idag för att berätta att jag kommer vara fortsatt föräldraledig till nästa nedkomst. Detta verkade dock inte uppskattas alls, och är nu rädd för att mista mitt jobb.
Är fastanställd sen flera år tillbaka.
Vad har min arbetsgivare rätt att göra?
Kan han avskeda mig pga att jag kommer fortsätta min ledighet längre än planerat eller har han helt enkelt inget att säga till om när man kräver ledigt pga graviditet?
Vad jag förstått så kan han avskeda mig om det skulle uppstå arbetsbrist, men inget annat kan påverka eller???

Känner mig ruskigt förvirrad :crazy::cry:

Sv: Gravid igen, vad får arbetsgivaren göra/inte göra?

Kan tillägga att vi inte skrivit något på hur länge jag ska vara hemma med barn 1.
Det som verkar vara hans stora problem är att jag är gravid igen och ska vara borta från jobbet då med barn 2.

Är du fast anställd ska du vara skyddad. Angående arbetsbrist är det sist in-först ut och det borde ju gälla föräldralediga också. Är du inte med i facket bör du höra av dig till dem och gå med ifall att det blir skit.

jag är anställd i ett företag i företaget. I den anställningen är jag sist in tyvärr.

Min arbetsgivare skulle själv ringa till facket för att höra hur det "funkar".

Jag var med in facket men gick ur det för ca 6månader då inträdet till facket krånglade konstant från byte av annat fack. Tröttnade på att ringa varje månad för att de inte fick medlemmsavgiften att funka mm.

Senast ändrad:

Tänk på att om du åker ut enligt sist in först ut och de skulle ta in en ny inom ett visst antal månader har du förtur. Min styvfar låg i en sådan tvist där han åkt ut för att de ogillade honom. När han blivit avskedad (inte sist in) tog de tillbaka ett par killar som kom in efter.

gravida kvinnor har ett ganska starkt skydd, det är INTE okej att säga upp någon pga att hon får barn och tänker vara mammaledig. Och med den känslan du har hade jag fällt ut tentaklerna ordentligt. Kanske är det läge att du hoppar in i facket igen - det handlar ju inte i första hand om a-kassa för dig utan den juridiska hjälpen du kan få om det blir verklighet. (det kanske finns nån annan fackförening än den du tillhör?)

jag är anställd i ett företag i företaget. I den anställningen är jag sist in tyvärr
Har du varit anställd direkt i företaget tidigare? Jag vet inte om det spelar roll, men...

Man får faktiskt inte säga upp föräldralediga under pågående föräldraledighet. Om man är på tur så "väntar" uppsägningen tills man kommer tillbaka till jobbet och uppsägningstiden börjar då. (om det är en korrekt uppsägning vill säga inte för att man varit föräldraledig). Vi hade sånt flyt när min man blev uppsagd att han var f-ledig dvs hans uppsägning började gälla runt 4-5 månader efter de andras samt att han "slapp" jobba de 6 månaderna uppsägning utan fick gå hemma med full betalt. Blev arbetslös typ 12 januari, två månader senare började de återanställa igen så han var arbetslös i 2 månader.

En till fördel var ju att han gick mkt senare än andra så hans återanställningskydd hade varat längre än de flestas. Fördel för oss också var att rätt många var anställda samtidigt med honom sommaren 1998 några fick komma före semestern och några efter med dessa extra månader passerade han alla och blev återanställd i sväng nr 2 istället för 3 eller 4 som det blev senare.

Så skyddet är starkt mycket starkt under pågående ledighet. Ny ansökan ny ledighet och däremellan antar jag att man har rätt att säga upp ngn men inte utan orsak. Gå med i facket igen är mitt tips.

Jag blev uppsagd under min mammaledighet 2010.
Eller nej, inte under mammaledigheten, men jag fick reda på under mammaledigheten att jag skulle komma att blir uppsagd från och med det datum det var tänkt att jag skulle komma tillbaka, på grund av arbetsbrist.

Jag hade sökt mammaledighet till och med 1/8-2010, men hade egentligen tänkt att börja jobba tidigare. När jag fick reda på att jag skulle bli uppsagd så tjurade jag på & var hemma varenda dag till och med den 1/8.
Jag blev arbetsbefriad från och med 1/8, så jag fick gå hemma i 4 månader med fullt betalt.

(Efter 5 veckor ringde arbetsgivaren och frågade om jag kunde börja jobba igen.) :)

Går nu hemma med min precis 1:åriga son, är även gravid på nytt som annländer om ca 4,5månader.
Var inne till min arbetsgivare idag för att berätta att jag kommer vara fortsatt föräldraledig till nästa nedkomst. Detta verkade dock inte uppskattas alls, och är nu rädd för att mista mitt jobb.
Är fastanställd sen flera år tillbaka.
Vad har min arbetsgivare rätt att göra?
Kan han avskeda mig pga att jag kommer fortsätta min ledighet längre än planerat eller har han helt enkelt inget att säga till om när man kräver ledigt pga graviditet?
Vad jag förstått så kan han avskeda mig om det skulle uppstå arbetsbrist, men inget annat kan påverka eller???

Känner mig ruskigt förvirrad :crazy::cry:

Du har fortfarande rätt att gå hemma med barn nr 1 när barn nr 2 kommer så där finns inget att orda om.

Din anställning är skyddad under tiden du är hemma, ev förändring sker först när du återkommer till arbetet.
Ex uppsägning på arbetsbrist, omorganisation med ny tjänst/nya arbetsuppgifter och korrad lön/tillägg - sker först när du är tillbaka.
Om arbetsplatsen behöver säga upp personal är du alltså inte skyddad mer än att det för din del blir en fördröjning till du är tillbaka.

Tack alla för svar!

Det verkar vara lite som jag anat iallafall att jag är "säker" under ledigheten.
Men eftersom min chef är som han är så vill han inte att vi skriver nått papper om hur länge jag ska vara borta. Jag får helt enkelt påtvinga ett sånt förtydligande från han med papper så jag har det skrivit. Då kan jag iallafall känna mig trygg ett tag framöver till.

Men visst får ju hoppas att jag har ett jobb att komma tillbaka till efter barn nr 2.

Ibland blir man lite små bitter på att de oftast är vi kvinnor som måste "krångla" på våra jobb!

Ibland blir man lite små bitter på att de oftast är vi kvinnor som måste "krångla" på våra jobb!

Ett skäl så gott som något att dela föräldraledigheterna 50/50 med pappan

Hade ja gärna, men pappan kan inte ta ledig från sitt jobb då det inte finns någon stand in för han ;)

vet inte den trilla dit.

Han har iallafall inte möjlighet att ta ledigt.

är din man egen företagare och därför han inte kan vara ledig? Om inte, varför kan inte han vara "jobbig" också?

Lite utanför diskussionen.. men är intressant att veta.. det mesta går att ordna. Vad skulle hända om din man gick bort, kommer företaget han jobbar för gå under?

Tack alla för svar!

Det verkar vara lite som jag anat iallafall att jag är "säker" under ledigheten.
Men eftersom min chef är som han är så vill han inte att vi skriver nått papper om hur länge jag ska vara borta. Jag får helt enkelt påtvinga ett sånt förtydligande från han med papper så jag har det skrivit. Då kan jag iallafall känna mig trygg ett tag framöver till.

!

Det viktigaste pappret för dig är ditt anställningsbevis som bevisar att du är tillsvidareanställd.

När det gäller föräldraledigheten behövs inga övriga papper men om man har en opålitlig arbetsgivare rekommenderar man föräldern skriftligen anmäler föräldraledigheten minst två månader i förväg.
På anmälan skall det framgå vilket datum du beräknar påbörja din föräldraledighet och när du preliminärt beräknar att komma tillbaka.
När det gäller din återkomst kan du avvika från det tidigare beräknade datumet dock måste du meddela din arbetsgivare minst en månad i förväg.

Är din ag kollektivansluten? Isf skall du även fråga om föräldralön.

Hade ja gärna, men pappan kan inte ta ledig från sitt jobb då det inte finns någon stand in för han ;)

Om han inte driver eget företag, så är det faktiskt inte HANS problem ifall det finns vikarie eller inte! Det är arbetsgivarens problem!

Vad händer ifall han skulle bli långvarigt sjuk?? INGEN är ersättlig på jobbet.

/Lizzie

Om han inte driver eget företag, så är det faktiskt inte HANS problem ifall det finns vikarie eller inte! Det är arbetsgivarens problem!

Vad händer ifall han skulle bli långvarigt sjuk?? INGEN är ersättlig på jobbet.

/Lizzie

Han jobbar på ett litet företag som inte funkar att ta långledigt på då det påverkar företagets framtid.
Vet att han får ta ledigt, men det är värre att det äventyrar hans jobb då han tjänar mer. Om han skulle bli långvarit sjuk så ja, det skulle påverka företaget mkt negativt.
Därför har vi valt att jag går hemma. Men visst, känner ju för all del att jag inte vill bli arbetslös heller.
Hur somhelst så är det jag som kommer att fortsätta ta ledigt när nr 2 kommer.
Min chef ville ringa runt lite å höra vad som gäller, och han kommer säkert krångla till sina formuleringar på sitt egna vis å bli mer eller mindre oförstådd i vanlig ordning.
Jag har en rättvis chef kan inte säga nått annat, men ibland har han svårt för att prata med kvinnofolk, tycker vi är ett läskigt släkte typ.
På företaget jobbar det väl sisådär 15 karlar å 3 kvinnor. Jag är den första anställd som blivit gravid :D å dessutom 2ggr :)

Att din chef ringde facket för att höra sig för kan jag förstå om det är första gången en av hans anställda blir gravid två gånger och inte vet vad han får och inte får göra :)

Nedan är mina åsikter och inget påhopp på dig.
Jag blir alltid lite smått irriterad när det är kvinnan som ska stanna hemma hela tiden. Då jag som numera är närmare 30 än 20 och försöker göra karriär. Jag vet att arbetsgivarna inte får diskriminera, men hur lätt är det? Om jag skaffar barn får mannen vara hemma halva tiden, annars kan det vara. Men det kan ju inte arbetsgivarna veta...(och det blir ju inte bättre av att för många kvinnor tar hela föräldraledigheten) Det låter för det mesta att "mannen kan inte ta ledigt", "mannen tjänar mer" osv. (vet att det är många som delar föräldraledigheten)

Om fler hade delat föräldraledigheten hade det varit mindre krångel för männen att ta ledigt, då blir det naturligt att båda ska dela.. Men som sagt detta är inget påhopp mot dig och hör ju inte riktigt hemma i diskussionen, men jag är som jag är och vill ändå skriva vad jag tycker

Senast ändrad:

Min erfarenhet är att väldigt få är så oersättliga på sin arbetsplats som man vill tro, när allt kommer omkring. Fast man vill ju såklart gärna tro att allt kommer gå i putten ifall man är borta.

Liknande trådar

Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 850
Senast: Texaz
·
D
Hästmänniskan Jag sålde min sista (hm senaste) häst för 12 år sedan. Den hade jag köpt som fölunge och ridit in samt grundutbildat själv. Var tvungen...
Svar
9
· Visningar
1 395
Senast: Fanny_Spjut88
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 108
Senast: Zody
·
Gravid - 1år Jag gör en liten spin off på min egna tråd då detta berör ämnet jobb men på ett annat sätt.Jag behöver få höra andras tankar och åsikter...
Svar
7
· Visningar
1 090
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama