Gravid avsittning

jennyjenny

Trådstartare
Hur gör ni gravida ryttare?
Det börjar bli lite klurigt att sitta av hästen efter ridningen så här i v23 för magen är lite i vägen. Jag lyfter höger benet framför mig å jag sitter liksom i damsadel och tar tag i framvalvet med bägge händer och glider ner så jag kommer ner på benen jämfota och med näsan i samma riktning som hästen.

Men det är lite klumpigt så jag undrar som någon har något tips på hur jag sitter av bättre?

Sv: Gravid avsittning

Jag slutade rida helt i v 28 just av den anledningen.:(

Funderade på att göra som du, glida av från "damsadel", men eftersom jag inte gjort det förut litade jag inte på att hästarna skulle stå stilla... Ville inte riskera att hästen hoppade till och jag snubblade och föll pladask på magen.

Jag rider i vestern sadel, å då är det lite lättare att komma av med en jätte mage. :D Eftersom du "kliver" av hästen. Men det borde väl gå i vanlig sadel oxå? Förutsatt att den inte glider. Jag red ända tills ca en vecka innan förlossning, men bara skritt turer i slutet. ;) Märkte oxå att det underlättade både uppsittning och avsittning om du har något högt att stå på. Jag hade ett bord som jag klättrade upp på, då var det bara att lägga över benet så var man uppe, för att underlätta tyngden både för mig och min häst.
Lycka till med allt. :banana:

Under min första graviditet red jag till 6v innan BF.
Då satt jag både upp och av på en stor pall.

Om jag skulle ha ridit under min graviditet så hade jag så länge jag kunnat rida och hoppat av normalt. Däremot hade jag säkert stigit upp från en pall eller liknande just för att avlasta hästens sida och ge lite hjälp för mig. Att hoppa av som du beskriver känns för riskabelt och farligt, även med den lugnaste hästen. Som andra redan i tråden har sagt gällande pall, så röstar jag också för det.

Jag rider i vestern sadel, å då är det lite lättare att komma av med en jätte mage. :D Eftersom du "kliver" av hästen. Men det borde väl gå i vanlig sadel oxå? Förutsatt att den inte glider.

Ja, det går utmärkt! Jag gjorde så, och red fram till grav. vecka 34 utan problem. Engelsk sadel glider väl inte i större utsträckning än westernsadel?

Jag rider ju western och även om jag inte blivit stor ännu så känns det skönt att kunna kliva av och inte vara i behov av att glida av hästen. Jag har (nu, som alltid annars...) vänsterfoten kvar i stigbygeln tills den andra står på marken!
Jag får se till att införskaffa en stabil pall att ställa i stallet till hösten, så som Parant säger så underlättar det nog kraftigt att komma upp lite. Kanske vore något att fundera på? Bra om det är en stor pall/bord kanske så att man inte behöver sikta så väldigt när man ska landa på vägen ner! :D

Jag räknar med att rida så länge som möjligt. Helst till och med december iallafall. Mitt problem är dock hur länge jag kommer få plats i sadeln innan magen tar i hornet! :D

Redn senast för ett par veckor sedan (är i v 29 nu). Vi har en ramp vid vårt stall (ganska glad att vi har en handikappad ryttare där just för tillfället)och i den är det bara att lägga över benet så sitter man uppe. När man ska av är det bara att ställa sig vid rampen igen och kliva av på samma sätt. Om man nu lyckas få hästen att stå stilla där tillräckligt länge, men å andra sidan brukar jag inte ha bråttom när jag är i stallet. :p

Har alltid glidit ner med magen mot hästen och vågar inte lita på att jag inte är för baktung för att kliva av hästen, vill inte ramla baklänges vid avsittning.

Nix, antingen får man kliva av vanliga vägen men kasta sig av så att magen inte kläms mot sadeln, eller som jag gjorde, slänga upp höger ben på vänster sida & glida av.

upp från en pall, Av till en pall. Bara nyttigt för hästen att lära sig stå still jämte pallen.

Min häst är bara ca 160 cm så upp kom jag utan pall 10 dagar innan Rasmus föddes.
När jag satt av så tog jag höger ben över framvalvet och gled av.

Tack för alla svar!
Min häst är vanligen snäll och står alldeles stilla, men det är just när jag svingar benet över framvalvet som är det kritiska om hon skulle gå. Å andra sidan undrar jag om det inte är exakt samma sak med att stiga av som i westernsadel - jag menar om man har foten kvar i stigbygeln så är man minst lika sårbar?

En stor stabil pall känns som ett väldigt bra alternativ. Den vi har i stallet är lite vinglig så den är inte så bra, så det gäller nog mest för mig att hitta en bredare. En handikappramp hade kanske inte varit fel ;)

Ikea har billiga pallar, köpte en för 2 veckor sen för att nå upp till översta hyllorna i köket ;) Men kanske inte tillräckligt hög?

phpzlghrq.jpg

Jag gör ungefär som dig, är i v.34 nu. Förra graviditeten red jag tom v.38 då Emil föddes. Det är just avsittningen som är det jobbiga tycker jag. Att rida är inga som helst problem för mig.

Tack för alla svar!
Min häst är vanligen snäll och står alldeles stilla, men det är just när jag svingar benet över framvalvet som är det kritiska om hon skulle gå. Å andra sidan undrar jag om det inte är exakt samma sak med att stiga av som i westernsadel - jag menar om man har foten kvar i stigbygeln så är man minst lika sårbar?

Nej, jag tycker inte att man är det. Om man kliver av på westernvis kan man hålla kvar i tygeln hela tiden med båda händer, och kan därmed lättare hålla kvar hästen om den skulle vilja gå. Dessutom kändes risken för "platt fall på magen" mindre när man kliver av än om man glider av från "damsadel".

Men jag rider islandshäst, och den jag hade när jag var gravid var väl bara runt 135 cm, så jag hade det ju i alla händelser lätt både på och av....

...- jag menar om man har foten kvar i stigbygeln så är man minst lika sårbar?
...

Fast så länge du har foten kvar i stigbygeln kan du ju komma upp igen om det är så och du hålller ju i tyglarna och kan styra/bromsa...
Jag steg upp och av även när hästen var ung och oinriden. Det känns tryggast, det blir aldrig något moment där jag inte har balans/kontakt med något underlag med fötterna.

Jag är i v 31 nu, men har i princip lagt ner ridningen sedan tre veckor, då jag har turen att ha fått så god hjälp av medryttare, och tappade motivationen när jag inte orkade rida som vanligt. Och utan motivation tyckte jag inte det var värt risken det trots allt innebär.

Avsittning var det ja. Jag gjorde så den suísta tiden att jag gjorde som man egentligen INTE får, nämligen hade kvar vä fot i stigbygeln och "klev" ner. Funkade, men kändes konstigt då jag är ridlärare och alltid, alltid talar om för eleverna att man måste ta ut BÅDA fötterna ur stigbyglarna innan avsittning...

Jag ska testa lite med foten i stigbygeln också eftersom ni är spåass många som använt det sättet. Jag är ovan och dessutom sitter kanske "ridskoletänket", som ako skriver om djupt inne med att man alltid ska släppa bägge stigbyglarna. Men övning ger färdighet!

Kanske annars ska jag gräva mig en uppsittningsgrop dit jag kan leda ner hästen så står jag kvar på kanten :D
Eller man skulle haft några fälttävlanshinder som en bank eller grav...:idea:

Jag lyfter höger benet framför mig å jag sitter liksom i damsadel och tar tag i framvalvet med bägge händer och glider ner så jag kommer ner på benen jämfota och med näsan i samma riktning som hästen.

Det låter farligt, tycker jag. Jag har trillat av många gånger när jag haft benet framför sadeln (för att det är lättare att ändra stiglädrena så än på det korrekta sättet, med benet bakåt). Hästen tar ett pyttesteg framåt, och jag rullar av baklänges.

När jag var gravid satt jag av på vanligt sätt, fast sköt ifrån mer med händerna. Det kändes lite i magen, men jag tror inte att det är farligt. Spänn magmusklerna.

Jag är i v 31 nu, men har i princip lagt ner ridningen sedan tre veckor, då jag har turen att ha fått så god hjälp av medryttare, och tappade motivationen när jag inte orkade rida som vanligt. Och utan motivation tyckte jag inte det var värt risken det trots allt innebär.
Samma sak här, fast jag slutade helt "redan" i vecka 26 då jag kände mig för klumpig och hade fått tag i en jättebra medryttare som tog över ridningen på heltid.
Jag satt av med benet framför sadeln, det kändes minst obekvämt för mig på slutet.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 696
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 628
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar