gratis foderstats program?

FÖRLÅT!

Jag tyckte oxå det var konstigt när jag skrev, inte vad jag räknat innan för selen (i höstas - minne guldfisk :p)

Jag läste ju på FEL rad!

Här kommer för Selen (och inte Jod :o)

0,2 rekommenderad och 5 maxtolerans (dvs 5/0,2 = 25 gånger över behovet är max!)

Bara för att jag skulle fuska o räkna för hand lite snabbt :p Därav den konstiga kommentaren ang dräktiga ston :)
Haha, vad bra att jag hade en siffra rätt iaf :laugh:
 
Jag har lärt mig att behovet är 0,2 mg/100 kg häst och jag skulle inte ge mer än så. Det finns ingen anledning att luta sig tillbaka på vilka siffror de har kommit fram till i undersökningar är farligt för sådant är alltid individuellt och du vet inte hur känslig just din häst är förren det är försent. Jag anser att en mineral som är giftig i för stor dos ska inte heller ges i större dos än behovet.
Ok. Tycker iofs fortfarande att det är relevant att veta var gränserna går. Det känns ju onödigt att lägga sig nära en maxgräns där det riskerar att bli giftigt men om nu gränsen går vid 25 gånger är jag inte överdrivet orolig om jag skulle hamna på 2-3 gånger tex.
 
Ok. Tycker iofs fortfarande att det är relevant att veta var gränserna går. Det känns ju onödigt att lägga sig nära en maxgräns där det riskerar att bli giftigt men om nu gränsen går vid 25 gånger är jag inte överdrivet orolig om jag skulle hamna på 2-3 gånger tex.

Självklart är det relevant att veta var gränserna går men så mycket som 2-3 gånger behovet skulle jag aldrig våga ge av selen.
 
Är alltså detta mineral tillskottet jag ger. http://www.krafft.nu/produkter/mineralfoder/krafft_miner_bla_7/
hästen väger runt 600-650kg (inte vägt henne senaste året), och får ~120g vilket är rekomenderat för stor häst i vila/lätt arbete vilket är det vi gör.

En saltsten väger ca 2kg och innehåller 5mg selenjäst. Ut doserat på 6 månader = 0,029mg om dagen.

Är det för mycket selen i fodret Om man inte mot förmodan har skyhöga värden på höet.

Lucernen och betforet ska enligt innehålls förteckningen inte innehålla selen.
 
Är alltså detta mineral tillskottet jag ger. http://www.krafft.nu/produkter/mineralfoder/krafft_miner_bla_7/
hästen väger runt 600-650kg (inte vägt henne senaste året), och får ~120g vilket är rekomenderat för stor häst i vila/lätt arbete vilket är det vi gör.

En saltsten väger ca 2kg och innehåller 5mg selenjäst. Ut doserat på 6 månader = 0,029mg om dagen.

Är det för mycket selen i fodret Om man inte mot förmodan har skyhöga värden på höet.

Lucernen och betforet ska enligt innehålls förteckningen inte innehålla selen.

Din häst får med det här mineralfodret 1,8 mg selen av 120 gram mineraler och behovet är 1,2-1,3 mg. Behovet är 1,2 mg om hästen väger 600 kg och 1,3 gram om hästen väger 650 kg. Hästen får alltså redan lite för mycket selen. Jag hade i ditt fall inte gett selensten också därför att det inte finns någon anledning att överdosera selen och det finns redan mer än tillräckligt i mineralfodret.

I grovfodret räknar man inte med att det finns något selen då våra svenska marker är utarmade på selen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 555
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 330
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hej! Vi går i planer att utöka familjen med en ponny till sommaren till barnen som är ca (95cm, 15 kilo) och (128cm, 25kilo). (I...
2
Svar
27
· Visningar
3 373
Senast: Lyrisk
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp