gratis foderstats program?

Buck

Trådstartare
Vad finns det för gratis program nu? Använde hippocampus innan de bytte och tyckte att det var lagom basic och lättanvänt.

vill bara ha ngt för att få ett hum om vad för mineraler som ska kompletteras under sommaren nu när jag kommer skippa kraft pelletsen och bara ha lucern hack som kaftfoder.
 
Vad finns det för gratis program nu? Använde hippocampus innan de bytte och tyckte att det var lagom basic och lättanvänt.

vill bara ha ngt för att få ett hum om vad för mineraler som ska kompletteras under sommaren nu när jag kommer skippa kraft pelletsen och bara ha lucern hack som kaftfoder.

Hippocampus-programmet finns gratis på Hästsverige :)
 
Du kan få ett ark av mig :D

Jag är dock väldigt nyfiken på hur du tänker med mineralerna under sommaren? Hur mycket lusern äter hästarna? Och hur mycket gräs?
 
Du kan få ett ark av mig :D

Jag är dock väldigt nyfiken på hur du tänker med mineralerna under sommaren? Hur mycket lusern äter hästarna? Och hur mycket gräs?
Tänker som vanligt vara lat och ge lika mycket som då hästarna äter hö ;) mer eller mindre. Mindre lucern bara om inte betet blir magert.
De får inte särskilt mycket lucern som det är nu, bara en liter lucern och 3dl betfor för att blanda i mineralerna.


Jag är också helt oskolad i foder beräkningens ädla konst, är upplärd att ge lite si och lite så och se till hullet typ.:cautious:
 
Senast ändrad:
Meh, kan jag betala alla dina tjänster med foderlektioner och specialdesignade foderblad kanske :angel: Du ska bara se mina excelark... Och igår raderade jag ändå en hel massa :) Fråga @Matmissbrukaren, Dunder fick klatschig Råsa, haha :D

Ang mineraler sommartid så är det enda vettiga jag läst att man ska ge ett tillskott som har bra balans i sig självt (dvs Ca/P och Ca/Mg kvoter). Ger du lusern ger du iofs en hög kvot på kalcuim men i förhållande till ditt gräs? Hmm. Något kg är ju liksom inte mycket i förhållande till vad de sätter i sig i gräs kanske (jag har ju iofs ponny... de är väloptimerade på gräsätning!).
 
Meh, kan jag betala alla dina tjänster med foderlektioner och specialdesignade foderblad kanske :angel: Du ska bara se mina excelark... Och igår raderade jag ändå en hel massa :) Fråga @Matmissbrukaren, Dunder fick klatschig Råsa, haha :D

Ang mineraler sommartid så är det enda vettiga jag läst att man ska ge ett tillskott som har bra balans i sig självt (dvs Ca/P och Ca/Mg kvoter). Ger du lusern ger du iofs en hög kvot på kalcuim men i förhållande till ditt gräs? Hmm. Något kg är ju liksom inte mycket i förhållande till vad de sätter i sig i gräs kanske (jag har ju iofs ponny... de är väloptimerade på gräsätning!).
Har faktiskt inte ens analys på höet :o..
tänker hela tiden att jag ska skicka in men med 4 balar kvar är det kanske bäst att vänta till nästa höst då vi köpt in en ny omgång.
.... hästarna lever än så länge åtminstone :o...
 
Analys är såklart grunden men även utan finns det ju grejer att ta hänsyn till. Salt, selen och på vintern även e-vitamin är något alla hästar behöver få i sig utöver grovfodret tex :)
 
Analys är såklart grunden men även utan finns det ju grejer att ta hänsyn till. Salt, selen och på vintern även e-vitamin är något alla hästar behöver få i sig utöver grovfodret tex :)
Salt ger jag löst + har i boxarma och i hagen under betet. Selen och e vitamin finns i saltstenarna och i mineral pelletsen. Så jag hoppas på att de fyller grund behovet minst.
 
Selen är giftigt i för stor mängd så det är inget man ska chansa på att hästen får i sig lagom mängd utav genom att dutta lite hit och dit utan koll. Selen ger man exakt den mängden hästen har behov utav. Jag anser att saltstenar med selen i är ett riktigt otyg! Tänk de hästarna som äter saltstenar, de riskerar att få i sig alldeles för mycket och de som enbart får selensaltsten och äter normalt av den riskerar att få i sig alldeles för lite. Selen är alltså inget man ska chansa med överhuvudtaget utan det ger man exakt rätt mängd utav.

Varför man har biotin i en saltsten övergår mitt förstånd eftersom b-vitamin är något hästar tillverkar själva i tarmen så det är inget man behöver ge som tillskott.
 
Selen är giftigt i för stor mängd så det är inget man ska chansa på att hästen får i sig lagom mängd utav genom att dutta lite hit och dit utan koll. Selen ger man exakt den mängden hästen har behov utav. Jag anser att saltstenar med selen i är ett riktigt otyg! Tänk de hästarna som äter saltstenar, de riskerar att få i sig alldeles för mycket och de som enbart får selensaltsten och äter normalt av den riskerar att få i sig alldeles för lite. Selen är alltså inget man ska chansa med överhuvudtaget utan det ger man exakt rätt mängd utav.

Varför man har biotin i en saltsten övergår mitt förstånd eftersom b-vitamin är något hästar tillverkar själva i tarmen så det är inget man behöver ge som tillskott.
Ingen av mina hästar äter särskilt mycket av saltstenarna, en sten räcker ett halvår Typ.
Mineralerna ger jag efter förpackningens rek (lite mindre än vad en arbetande häst kräver då de mest skrotar i hagen) så det blir ju ingen direkt överkonsumtion av selen.

Hade hästarna knaprat i sig saltstenarna som godis så hade jag inte haft stenarna i boxen, de får i maten och det de slickar i sig av stenarna ser jag som att de kompletterar själva. Tar jag bort salten ur maten så äter de betydligt mer av stenarna. Så Salt behovet är mer eller mindre helt täckt.
Köper stenarna för dess selen, biotinet gör ju ngn skillnad som sagt.
och det är inte nämnvärt med selen de får i sig av stenarna heller så är inte troligt att det blir överkonsumtion av selen pga stenarna.
 
Selen är giftigt i för stor mängd så det är inget man ska chansa på att hästen får i sig lagom mängd utav genom att dutta lite hit och dit utan koll. Selen ger man exakt den mängden hästen har behov utav. Jag anser att saltstenar med selen i är ett riktigt otyg! Tänk de hästarna som äter saltstenar, de riskerar att få i sig alldeles för mycket och de som enbart får selensaltsten och äter normalt av den riskerar att få i sig alldeles för lite. Selen är alltså inget man ska chansa med överhuvudtaget utan det ger man exakt rätt mängd utav.

Varför man har biotin i en saltsten övergår mitt förstånd eftersom b-vitamin är något hästar tillverkar själva i tarmen så det är inget man behöver ge som tillskott.
Vet du hur stort överskott som är giftigt? Jag hittade ett mineralfoder som skulle passa mitt grovfoder perfekt men då det innehåller relativt mycket selen blev det ju rätt stora överskott där. Har för mig att jag läste någonstans att upp till 5 gånger behovet skulle vara ok men vet inte om jag kom fram till om jag litade på det eller inte O_o Riktigt så mycket kom jag inte upp i utan landade väl på runt 3 gånger behovet. Nu blev det fodret aldrig aktuellt av andra orsaker men hade varit bra att veta ändå :)
 
SLU anger rekommenderad till 0.35 mg/100 kg kroppsvikt oavsett arbete.

Maxtolerans anger de som 10 mg/100 kg kroppsvikt MEN dräktiga ston bör ligga väl under detta.

Mitt häfte är från 2011.
 
Mao drygt 28 gånger behovet om stoet inte är dräktigt. Jag har nog allmänt tänk 15 ggr innan av någon anledning, läst någonstans säkert.

Sedan bör man väl ligga lite högre om man ger natruimselenit jmf med selenjäst.
 
@the_connemara
Hm ja, siffran 30 gånger behovet minns jag också att jag sett, typ att 5 gånger är helt ok och mer än 30 gånger är farligt. Känns som att det borde vara ganska svårt att råka överdosera då? Dessutom har jag räknat med 0,2 mg/100 kg kroppsvikt så om det ska ligga på 0,35 lär jag ju ändå hamna väl under farliga nivåer.
 
@the_connemara
Hm ja, siffran 30 gånger behovet minns jag också att jag sett, typ att 5 gånger är helt ok och mer än 30 gånger är farligt. Känns som att det borde vara ganska svårt att råka överdosera då? Dessutom har jag räknat med 0,2 mg/100 kg kroppsvikt så om det ska ligga på 0,35 lär jag ju ändå hamna väl under farliga nivåer.

FÖRLÅT!

Jag tyckte oxå det var konstigt när jag skrev, inte vad jag räknat innan för selen (i höstas - minne guldfisk :p)

Jag läste ju på FEL rad!

Här kommer för Selen (och inte Jod :o)

0,2 rekommenderad och 5 maxtolerans (dvs 5/0,2 = 25 gånger över behovet är max!)

Bara för att jag skulle fuska o räkna för hand lite snabbt :p Därav den konstiga kommentaren ang dräktiga ston :)
 
@the_connemara
Hm ja, siffran 30 gånger behovet minns jag också att jag sett, typ att 5 gånger är helt ok och mer än 30 gånger är farligt. Känns som att det borde vara ganska svårt att råka överdosera då? Dessutom har jag räknat med 0,2 mg/100 kg kroppsvikt så om det ska ligga på 0,35 lär jag ju ändå hamna väl under farliga nivåer.

Jag har lärt mig att behovet är 0,2 mg/100 kg häst och jag skulle inte ge mer än så. Det finns ingen anledning att luta sig tillbaka på vilka siffror de har kommit fram till i undersökningar är farligt för sådant är alltid individuellt och du vet inte hur känslig just din häst är förren det är försent. Jag anser att en mineral som är giftig i för stor dos ska inte heller ges i större dos än behovet.
 
FÖRLÅT!

Jag tyckte oxå det var konstigt när jag skrev, inte vad jag räknat innan för selen (i höstas - minne guldfisk :p)

Jag läste ju på FEL rad!

Här kommer för Selen (och inte Jod :o)

0,2 rekommenderad och 5 maxtolerans (dvs 5/0,2 = 25 gånger över behovet är max!)

Bara för att jag skulle fuska o räkna för hand lite snabbt :p Därav den konstiga kommentaren ang dräktiga ston :)

Vad "bra" att du hade läst på fel rad ;) Jag började faktiskt undra hur det kunde vara nästan dubbla mängden i rekommendationen och tänkte att det här får jag forska vidare i men det behöver jag inte nu alltså :)
 
Ingen av mina hästar äter särskilt mycket av saltstenarna, en sten räcker ett halvår Typ.
Mineralerna ger jag efter förpackningens rek (lite mindre än vad en arbetande häst kräver då de mest skrotar i hagen) så det blir ju ingen direkt överkonsumtion av selen.

Hade hästarna knaprat i sig saltstenarna som godis så hade jag inte haft stenarna i boxen, de får i maten och det de slickar i sig av stenarna ser jag som att de kompletterar själva. Tar jag bort salten ur maten så äter de betydligt mer av stenarna. Så Salt behovet är mer eller mindre helt täckt.
Köper stenarna för dess selen, biotinet gör ju ngn skillnad som sagt.
och det är inte nämnvärt med selen de får i sig av stenarna heller så är inte troligt att det blir överkonsumtion av selen pga stenarna.

Men varför vill du ge mer selen än behovet? Jag menar alltså varför du köpte selenstenar ifrån första början? Vad skulle du göra om du en dag kom ut och en av dina hästar hade tuggat i sig hela saltstenen över natten? Det har hänt mig att en häst gjorde det i samband med att hon blev sjuk. Hade det bara varit salt (vilket min häst hade) så händer inget men hur blir det om det är en selensten? Det är ju vad man får räkna på.

Jag vet att det inte är mycket selen i selenstenarna och att det är relativt harmlöst i små mängder men jag blir irriterad på att de överhuvudtaget finns att köpa för folk som inte kan något om foder kan tro att ger de hästen en selensten så justerar hästen behovet själv. Många tror fortfarande att man kan ställa ut en mineralsten/balja och att hästen själv känner hur mycket mineraler den behöver äta. Hästar har ingen förmåga att känna hur mycket av de olika mineralerna hen behöver och hästen kan verkligen inte plocka ut den mineral som behövs utan får ju i sig alltihop. Hästen äter inte av mineralbaljor/stenar för att hästen känner att hen behöver mineraler utan för att det antingen är blandat med salt eller melass vilket hästar tycker är gott. Jag tycker att det är att lura på människor produkter som är kontraproduktiva.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 555
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 330
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hej! Vi går i planer att utöka familjen med en ponny till sommaren till barnen som är ca (95cm, 15 kilo) och (128cm, 25kilo). (I...
2
Svar
27
· Visningar
3 373
Senast: Lyrisk
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp