Gräsvärde

A

adnamA

Har sökt i forumet, men jag hittar inget svar..

Hur mkt protein/MJ kan man egentligen räkna med att de får i sej av gräset såhär års? Är det mest bukfylla, eller kan man "dra ner" lite på övriga foderstaten eftersom de äter gräs hela dagarna..?

:)

Sv: Gräsvärde

Jag läste i en bok att gräset inenhåller ca 2.2 MJ. Proteinmängden kommer jag inte ihåg tyvärr...

Det undrar jag med. Har glömt bort hur det var, och är alltid lika velig varje höst :crazy:

Söker man på Hippocampus hittar man följande riktlinjer:

Tidigt försommarbete: 2,3, 33
Försommarbete: 2,2, 30
Högsommarbete: 2,1, 25
Sensommarbete: 2,2, 33
Förvuxet bete: 2,0, 11

Vidare står också:

Tillväxten är också intensivare fram till midsommarsolståndet för att sedan succesivt avta allteftersom dagslängden kortas. Om inte betesmarken är jämnt avbetad och/eller putsad under försommaren, är det mycket svårt att få en bra betesproduktion under resten av säsongen. En betesmark bör inte hårdbetas under september månad för då sker en betydande upplagring av reservnäring som växten behöver för sin överlevnad under vintern.

Senast ändrad:

Okej, tack! Så nu är det "förvuxet bete" eller..?

adnamA skrev:
Okej, tack! Så nu är det "förvuxet bete" eller..?
nu är det nog sensommarbete skulle jag tro.
förvuxet bete är la när det blir uppåt en meter högt? eller högt iaf.
*vet ingenting, bara gissar* :banana:

Åkej.. :p Men hur mkt kan dom tänkas äta nu då, på circus 10 timmar..?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 635
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 191
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 052
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama