gräsmonster (tyvärr)

Danetta1990

Trådstartare
Nu skulle jag vela ha några supertips på hur jag ska få min häst att ''lyssna'' :crazy: Han är världens största hästgam och äter så fort han ser ett grässtrå :mad: När jag hämtar in honom från hagen dyker han ner och äter från åkern som vi går vid(finns ingen annan väg) Vet ej om bonden sprutat gift eller något där så blir lite nervös :( Snälla...kom med tips på hur jag ska få honom att ''lyssna'' jag kan rycka,dra och slita hur mycket som helst och han reagerar inte! Hoppas ni har några bra tips till mig! :bow:

Sv: gräsmonster (tyvärr)

Kanske tycker du att mitt svar låter tjatigt, men det är bara att TRÄNA, TRÄNA och åter TRÄNA på er relation från marken! Han ska följa dig, backa, smyga, gå fort, springa, stanna osv. Det gör att man får en lyhörd häst som sedan är mer uppmärksam på när man säger ifrån vid tex. gräsätning. Oftast märker man när hästen börjar fokusera på gräset och vill ta ner huvudet. Då tar man i grimskaftet eller tygel och bromsar upp rörelsen. Efter hand behöver man säga till färre och färre gånger.

Sen det viktigaste kanske är att man är KONSEKVENT! Vill man inte ha en häst som äter ska den ALDRIG äta. En häst som får äta lite nu och då har svårare att förstå och kommer att testa i parti och minut om det går. Ganska logiskt! När det är dags för att vänja hästen vid det nya gräset inför betessläppet brukar jag gå till ett speciellt ställe där han får äta sitt gräs och jag håller i grimskaftet. Då vet han att det är DÄR man äter och inte på vägen dit tex och det har aldrig förstört det andra vi har jobbat upp.

Såhär har jag jobbat med min pålle och jag tycker det har funkat jättebra. Han försöker inte ens. Vi rider ofta långt ut på tur och brukar ha med oss fika och så gott som alltid står han bara där när det är dax för paus och vilar istället att fara runt som en tätting med huvudet i gräset. Ganska fridfullt fika även för en annan som kan dricka sitt kaffe med ro.

Senast ändrad:
Sv: gräsmonster (tyvärr)

Kanske tycker du att mitt svar låter tjatigt, men det är bara att TRÄNA, TRÄNA och åter TRÄNA på er relation från marken! Han ska följa dig, backa, smyga, gå fort, springa, stanna osv. Det gör att man får en lyhörd häst som sedan är mer uppmärksam på när man säger ifrån vid tex. gräsätning. Oftast märker man när hästen börjar fokusera på gräset och vill ta ner huvudet. Då tar man i grimskaftet eller tygel och bromsar upp rörelsen. Efter hand behöver man säga till färre och färre gånger.

Sen det viktigaste kanske är att man är KONSEKVENT! Vill man inte ha en häst som äter ska den ALDRIG äta. En häst som får äta lite nu och då har svårare att förstå och kommer att testa i parti och minut om det går. Ganska logiskt! När det är dags för att vänja hästen vid det nya gräset inför betessläppet brukar jag gå till ett speciellt ställe där han får äta sitt gräs och jag håller i grimskaftet. Då vet han att det är DÄR man äter och inte på vägen dit tex och det har aldrig förstört det andra vi har jobbat upp.

Såhär har jag jobbat med min pålle och jag tycker det har funkat jättebra. Han försöker inte ens. Vi rider ofta långt ut på tur och brukar ha med oss fika och så gott som alltid står han bara där när det är dax för paus och vilar istället att fara runt som en tätting med huvudet i gräset. Ganska fridfullt fika även för en annan som kan dricka sitt kaffe med ro.

Låter bra :banana: nu är det alltås bara att träna och träna för oss då :angel:

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 726
Senast: Fraegd
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 489
Senast: Lager
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 292
Senast: Kiwifrukt
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17