Kanske tycker du att mitt svar låter tjatigt, men det är bara att TRÄNA, TRÄNA och åter TRÄNA på er relation från marken! Han ska följa dig, backa, smyga, gå fort, springa, stanna osv. Det gör att man får en lyhörd häst som sedan är mer uppmärksam på när man säger ifrån vid tex. gräsätning. Oftast märker man när hästen börjar fokusera på gräset och vill ta ner huvudet. Då tar man i grimskaftet eller tygel och bromsar upp rörelsen. Efter hand behöver man säga till färre och färre gånger.
Sen det viktigaste kanske är att man är KONSEKVENT! Vill man inte ha en häst som äter ska den ALDRIG äta. En häst som får äta lite nu och då har svårare att förstå och kommer att testa i parti och minut om det går. Ganska logiskt! När det är dags för att vänja hästen vid det nya gräset inför betessläppet brukar jag gå till ett speciellt ställe där han får äta sitt gräs och jag håller i grimskaftet. Då vet han att det är DÄR man äter och inte på vägen dit tex och det har aldrig förstört det andra vi har jobbat upp.
Såhär har jag jobbat med min pålle och jag tycker det har funkat jättebra. Han försöker inte ens. Vi rider ofta långt ut på tur och brukar ha med oss fika och så gott som alltid står han bara där när det är dax för paus och vilar istället att fara runt som en tätting med huvudet i gräset. Ganska fridfullt fika även för en annan som kan dricka sitt kaffe med ro.