Gräsbrodda bara fram?

D

Dam

Ska hoppträna på gräsbana i morgon och upptäckte i dag att hovslagaren skott med skor utan broddhål bak. (Han hade inte hennes damens storlek och tog ett par skor vi inte brukar ha). Sååå, vad säger ni, räcker det att brodda fram när man rider på gräsbana eller ska jag avvakta med träning på gräs tills jag skott om? :bow:

Sv: Gräsbrodda bara fram?

om det är sand under gräset kanske det räcker. men om det regnat o så så tycker jag du ska vänta tills du har broddhål, men om hon har bra balans o det är torrt i marken så går det nog bra!;)

Vi kör alltid med bara två. Jag kan inte det här riktigt men någon sa att det bromsar för mycket och ha brodd i alla. Men som sagt det är inget jag skriver under på.

Mja, två brodd per sko ja. Knappast bara brodd i två hovar.

TS:
Vad handlar det om för höjder? Hur rutinerade är ni att hoppa på gräs? Har hästen och du bra balans? Ska ni träna omhoppningsvägar? Hur är underlaget på gräsbanan?
Frågor som kan hjälpa dig.

Min ponny har gått obroddad på gräs i fälttävlans banhoppning i Debutant samt hoppat fram till Lätt. Däremot går hon med brodd runtom, två per sko, i terrängen och vanlig banhoppning på "riktiga" höjder.
Olika storlekar på broddarna beroende på underlaget. Är det torrt och fint blir det tämligen korta gräsbrodd.

Jag skulle nog prova att träna ändå. Märker du att det är för halt så är det ju bara att avbryta.

du kan ju prova.. om du tar det lire förskitigt kanske. du känner nog om det är för halt så att du inte kan fortsätta.. lycka til iaf!

Haha, ja det var så jag menade. Två i varje sko. Ser nu att jag var otydlig. :)

Jag skulle inte rida om det inte är så att du ska hoppa jättelåga hinder.. Risken för att halka och skada sig är alldeles för stor, plus att hästen kan tappa självförtroende om den känner att den inte har tillräckligt fäste.

jag rider alltid med 2 gräsbrodd i varje hov runt om. det har räckt för mig hittils när jag ridit/hoppat på gräs.

Själv så ride jag alltid me 2 brodd i varje sko när jag hoppar på gräs.. För säkerhetens skull...

En kompis tränare säger att man inte bara ska brodda fram eller bak, då får inte hästen samma fäste runt om och kan bli osäker... I så fall är de bättre att ha en brodd i varje sko (ytter) för att det sak bli jämnt fäste runtom...

Knapplåna gärna när du tar fel persons svarsknapp.

Och jag har mkt svårt att tro att en normalbalanserad häst skulle ta skada av att hoppa på bra gräsunderlag. Gräs är inte så förbaskat halt som många tycks tro.

Knapplåna?

Jaja, det är min åsikt iaf. Jag skulle inte hoppa över 1 m, jag tycker att det är för stor risk.

okej.. men om man bara ska skriva ett inlägg, inte riktat till någon särskild, då ska man trycka på den blå knappen "svara inlägg" eller?

Om du bara svarar allmänt så kan du trycka på vilken svarsknapp du vill och då skriva t.ex. *Knapplån* överst. Är svaret riktat till någon särskild så väljer du den personens svars-knapp, som finns under det inlägget.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 423
Senast: mackan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 692
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Ber om ursäkt för rörigt inlägg redan nu... Jag har en dressyrvalack född 04 som är helt underbar på alla sätt och vis. :love: Tyvärr...
2
Svar
20
· Visningar
2 600
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar