Gräs sorter

_Moatje_

Trådstartare
Hej
Har en liten fundering...
När man ska så gräs till en hage där hästar ska gå, vilket typ av gräs sort/er ska man använda sig av?
Har hört att rai gräs är för kraftigt, stämmer detta?

(Vet inte om jag lagt tråden rätt, flytta gärna på den om den är fel)

Mvh Malin:confused:

Sv: Gräs sorter

Bäst är att gå in på t ex Granngården, de vet vilken blandning som fungerar till vilken jordmån (det beror ju lite på var du ska så in också).

Sår ni in i år, kan hästarna gå där nästa år, förutsatt att mattbildningen har utvecklats OK.

Hej!

Tidigare blandade jag själv men nu finns det ett färdigblandat till "Betesvall Häst" hos Skånefrö och består av:

Eng raj Tove 8%
Eng raj Herbie 12%
Rödsvingel Rubin 20%
Timotej Comtal 20%
Ängsgröe Miracle 10%
Ängsgröe Balin 10%
Ängssvingel Mimer 20%

ref.nr. SWE200790700

Det fungerar bra både som slåtter och bete.

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Där jag ska så är det inget gräs alls idag..
Så jag ska så helt nytt. Har det någon betydelse?

Men den blandningen innehåller raj och det har jag hört ska vara för kraftigt för hästar? :confused:
Men det kan ju vara fel, men om jag inte minns fel så läste jag det på SVA:s hemsida...

Då hade jag nog helst sått in det tidigt i våras och lagt det i skyddsgröda (säd). Det går ju att så in så här sent också, men det blir troligen inte säd då.

Vi sår in till helgen eller nästa vecka med skyddsådd Westerwoldiskt rajgräs. Har inte uppfattningen att rajgräs är för kraftigt för hästar, så länge det ligger i en bra blandning.

Ok, tack så mycket.. Kunde inte hitta infon om raj gräs tyvärr så det är väl bara att så då... Har tyvärr inte kunnat göra det tidigare men jag har ingen brådska att använda den marken förens kanske till våren nästa år.
Det kan väl inte vara för tidigt då??

Jag hade väntat till efter en putsning nästa år (efter midsommar härnere) OM det ser ut att vara en bra matta då.

Ok, du menar alltså att vi borde klippa gräset och kolla att det bildat en tät matta?
Ursäkta alla dumma frågor men aldrig sått eget gräs då jag endast varit inhyrd tidigare..

Som Lovisaleonora säger är blandningen viktig. Annars är det vanligt att bara så in en till två grässorter till koensilage :eek:
Ska i sommar ploga upp ett av styckena och så om. Det brukar ge lite redan året efter även om man ska vara försiktig om man släpper på bete så det inte trampas sönder. Vi har tung lermorän med inslag av stenar och stenar och stenar.....men det växer som :devil: , tål torka bra och håller värmen längre i marken. Har inte sått gödning på 6 år. Putsning sker med efterbete av pållarna.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Senast ändrad:

Normalt sett putsar du betet för att få bort rator. Vi putsar året efter insådd för att få vallen att komma kraftigare.

Kan rekomendera Italienskt rajgräs, bladigt och fint. Har du inget som växer nu så plöj upp och gödsla, harva och så. För att få en fin vall nästa år så gör du insådd. Slå av en gång så att du hämmar ogrästillväxt, då tar betesvallen sedan över. Vi använder detta rajgräs till både våra hästar, mjölkkor samt ungnöt och det fungerar fint, snabb tillväxt. :) Prata med någon på Granngården så får du bra rådgivning om lämplig insådd.

Lycka till, Kicki :)

Vad sprutar du mot maskros? Här har vi helt gula fält om de inte bekämpas (fan ta alla djävlar som envisas med ekologiska grödor, vissa trädor är lika gula som rapsfälten!).

När du har artfattig vall har maskrosorna mindre konkurrens och kan ta överhand. Har en gammal vall med betoning på gammal c:a 15 år med varierande gräs och baljväxter och sparsamt med maskrosor. En annan vall är sådd med kogräs, alltså ental-fåtal arter och det är det gulaste fältet vi har :eek: det är 7 år sedan den såddes. Den senast sådda vallen tre år sedan och 7 olika sorters gräs samt baljväxter c:a 20%, är det knappt några maskrosor alls. Grannens kogräsvall som är lika gammal på ett år när ser ut som ett rapsfält :eek: Han sprutade gift på häromveckan :confused:
Jag har inte sprutat gift eller sått gödning på 6 år och har vid senaste analys 7,1 och 12.6 i kvot.
Så min fråga är, varför spruta gift, gör på rätt sätt istället ;)
Och om man ensilerar vad gör det om det är lite maskrosor i ?

Undrar
Rolle

Ensilerar inte, har bara som bete. Och det är inte vår mark, så vi har inte möjlighet att rådda runt fritt.

Däremot börjar bönderna som producerar ensilage runtomkring lacka ur, det är FÖR mycket maskos överallt. Vägkanterna är helt gula, trädgårdarna är helt gula.

Vi har inga känsliga hästar, men inackorderingsstallen som har ponnys och shettisar bör ju varna sina inhysningar för att släppa på fälten som är helt gula.

Oavsett vallblandning, ålder på vall etc är här helt gult. Betfälten är gula.

Hmmm...kan det vara en övergångsperiod? Var maskrosorna lika talrika innan vi började bespruta tro? Jag vet inte men vill gärna tro att när vi börjar få balans i växtligheten igen så jämnar det ut sig och de växter som tagit överhanden minskar. Har i alla fall svårt att tro att växtgift är lösningen...om det inte gäller ridbanan :angel:

Rolle

PS. Kom på att vårt gamla kulturbete med stenar och träd har mig veterligen inte såtts om på mannaminne, inte har några maskrosor alls, trots att det är maskrosor på fälten omkring DS.

Senast ändrad:

Vad sprutar du mot maskros? Här har vi helt gula fält om de inte bekämpas (fan ta alla djävlar som envisas med ekologiska grödor, vissa trädor är lika gula som rapsfälten!).

Vi har inget problem med maskros, lägger om vallarna vart fjärde år så då hålls dom "rena". Men prova med Round Up, det går ned i rotsystemet och dödar plantan. Sedan lägger du om vallen efter det. :)
Kan ju vara lite bökigt om man inte sitter på en massa jordbruksredskap att göra det här men du kanske har någon som kan göra en insats?

Hoppas att du lyckas bli maskrosfri, Kicki :)

Har två hagar som förmodligen är sådda med fårbete, mycket klöver. Hade tänkt att plöja upp dem för att få bort eventuell mask men körde Kolla Masken och alla tre hade 0 maskägg så nu tänkte jag bara så in Skånefrö's Betesvall häst. Efter sådden får hästarna gå i liten hage ett tag men hur länge? Har fått lite olika uppgifter, vad tycker ni?

Som sagt, det är inte vår mark och vi har ingen möjlighet att lägga om vallen. Vi har fått insått en hage igårkväll, får se hur den kommer upp.

Camilla, vi räknar med att det vi sår i år går att släppa på efter midsommar nästa år. Vi vill hinna putsa det en gång på försommaren 2008 innan vi släpper.

Som sagt, det är inte vår mark och vi har ingen möjlighet att lägga om vallen. Vi har fått insått en hage igårkväll, får se hur den kommer upp.

Camilla, vi räknar med att det vi sår i år går att släppa på efter midsommar nästa år. Vi vill hinna putsa det en gång på försommaren 2008 innan vi släpper.

Det växer ju väldigt mycket på försommaren så vid midsommar 2008 kan det vara aktuellt med höbärgning och inte putsning i eran hage... På mina marker är det så. Hästarna har ätit hela vintern av de ensilagebalar som kom från deras året-innan insådda sommarhage. Slog det precis vid midsommar och relativt snabbt var det nyuppväxt som hästarna åt på till långt in på hösten. Har man tur och får regn när man fått undan skörden går det fort med återväxten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag vill ha en egen häst men jag vet liksom inte hur jag ska kunna få min pappa att gå med på att köpa häst. Är det någon som vet... 2
Svar
35
· Visningar
2 863
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns... 2
Svar
26
· Visningar
2 368
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Hej! Idag på morgonen (runt 9) var jag i hagen hos hästarna där ligger en stor lada längs sidan och bakom den våra grannars hus... 2
Svar
24
· Visningar
2 258
Senast: Grazing
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 234
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka