Gränstemp för ridning?

Sv: Gränstemp för ridning?

Jag bor i norra norrland och jag rider inte om det är kallare än -30 grader. -26, -27 brukar jag klara av, men sen tar det stopp. Jag skrittar bara när det är så pass kallt, rider barbacka så hästen värmer min rumpa. Jag gör också iordning (Borstar, "klär") ute, även om det är jättekallt. Har nämligen inget stall. Mockar hagen varje dag gör jag också, oavsett hur kallt det är. Stod ute förra året i -40 och hackade skit i hagen, men bestämmer jag mig för att göra nåt så gör jag det. Då låter jag inte lite kyla stoppa mig! "Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder"! ;)


så pratar en sann norrläning :smirk: :smirk:

håller med dig....de finns inga dåliga väder men dåliga kläder...visst jag drar mig för att rida när de börjar närma sig -25--30 men de är mest för att jag gjort de som ung och nu dragit på mig reumatiskt...så min kropp pallar de inte men visst fan red jag fast de var -30 en skrittur på 30 min räcker gått å väl bara dom får röra på sig...kan tillägga att mina hästar (araber) går ute minst 12 timmar varje dag vare sig de e pluss eller minus...å inte bekommer de dom alls...

de e vi människor som tillskriver hästarna att de e kallt och dom borde frysa...att sen min en är en fryslort liksom hunden...tja...de blir tjocka täcken så klarar dom sig...inge täcke alls ner till -20 sen åker de varma fram...och ja dom ser ut som björnar...tom fölungen...och näää jag är inte bortskämd med ridhus...jag rider i skogen...och vi lever *s*....

sen en viktig sak...är de mer än -20 så rid i skogen...skogen värmer nämligen...;)

om fler människor skulle nyttja modernatur som ridhus så skulle ni upptäcka skönheten i de...vinterkalla dagar när frosten är i träden fåglarna är tysta och de ändu du hör att dig själv och hästen andas samt knarret när den går...*s*

cat
 
Sv: Gränstemp för ridning?

När jag tränade travhästen brukade jag trava av ändra fram till stallet, ta av sadel i stallet, lägga på svettäcke + vintertäcke, ge henne ljummet betforvatten och sen gå ut och promenera 15-20 minuter :)
 
Sv: Gränstemp för ridning?

Min gräns går numera vid -20 :o Förr i tiden var man minsann ute och red emot -25 utan att tveka och en gång -32 men det var jag inte ens medveten om :rofl: tyckte bara det var jäkligt kallt om kinderna

Dock älskar min häst att vara ute ju kallare det är! Han blir galet pigg och glad :)

Men det är klart, hellre rider jag i -20 vindstilla än -2 blåsigt :crazy:
 
Sv: Gränstemp för ridning?

Jag kan i stort sett inte rida alls när det är minusgrader ute förutom korta skrittpass då min häst har jättekänsliga luftrör= han börjar hosta vid minsta lilla ansträngning om det är kallt ute. Sorgligt men sant :(
 
Sv: Gränstemp för ridning?

Bor i dom nordligaste delarna av vårt land. Rider oavsett temperatur, anpassar bara ridningen och utrustningen där efter. Tycker att regn är värre än kyla, spec på hösten!
 
Sv: Gränstemp för ridning?

-25 sen brukar bekvämligheten komma sättande och ridhuset finns nära till hands men ibland är det långa perioder runt -30 och ridhuset kan man bli lite galen på så då är det bara att ge sig ut om inte annan på en skritt tur för otympligheten i alla kläder brukar inte tillåta så mycket annat. Men så länge man anpassar ridningen och det gör man för det biter lite hårt i kinderna när det blir kallt. Ut och rid bara.
 
Sv: Gränstemp för ridning?

knappis.

Nog kan man rida ute när det är kallt, skulle man låta bli att rida om det är 10- så skulle vi få rida inne hela vintern lång, och det är skittråkigt!

Bara att klä på sig, åla sig upp på kusen och försöka hålla i sig så gott det går :)

men vid 25- så svider det ju helt klart....
 
Sv: Gränstemp för ridning?

Vart går eran gräns för ridning när det gäller kylan?
Jag vet inte om det är rätt men jag rider inte om det är -10 grader ute.:cool:

Jag tror många gärna förmänskligar hästen, låt hästen var en häst. den fryser inte så lätt, bara den har mat efter du ridit, om en häst bara får äta så bildar den 1000watt eller vad man ska säga.
 
Sv: Gränstemp för ridning?

kyla är inga problem, jag har tränat hoppning när det var -20 tex.
däremot gillar jag inte när det snöar/regnar och blåser samtidigt, då blir det ridhuset eller inget alls.
 
Sv: Gränstemp för ridning?

Rid, kvinna rid! Det är INTE farligt med lite kyla. Rid barbacka så slipper du själv frysa häcken av dig (haha!) och du slipper de ISKALLA stigbyglarna...
Jag vet inte vem som ger såna tokiga råd, för häromkring är det ofta kallare än -10, och det går så bra ändå!
 
Sv: Gränstemp för ridning?

Jag har två hästar.

Ett varmblod och en tinkerkorsning. Varmblodet tycker INTE om blåst och regn i kombination. Då får han vila.

Tinkerkorsningen rids i ALLA väder. Hon VILL jobba och väder bekommer henne inte alls.. Rider VÄLDIGT MYCKET barbacka vinteritd för att hålla värmen dock..

JU kallare det är ute desto längre tid för att värma upp musklerna. Å motsvarande för att varva ner..

Anna-Carin
 
Sv: Gränstemp för ridning?

Skulle jag inte rida när det var -5 skulle pållan få myyyycket vila:angel:
Ponnyn har päls o ländtäcke, så vi klarar oss bra i de flesta väder, kallare än 15- blir det däremot inga jättepass. Men idag jobbade vi på bra i 12-, har inget ridhus heller...

/Sanna
 
Sv: Gränstemp för ridning?

min gräns för ridning går vid -10. även om det blåser riktigt mycket men kanske inte är riktigt -10 så rider jag inte heller...
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
820
Senast: phie
·
Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
629
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp