Gränstemp för ridning?

Sv: Gränstemp för ridning?

Ja, vi norrlänningar kan nog inte alltid kolla på tempen när vi vill rida...för risken är att det kan bli nog så länge att avstå om man ska hålla sig till -10...:p huvudsaken är ju att man skyddar hästen in i det längsta och inte svettar ner den alldeles för mycket och ställer den i hagen...men som sagt..man vill ju inte frysa bort sina egna lemmar heller, så vissa dagar far man bara inte...av hänsyn till allt som lever:rofl:
 
Sv: Gränstemp för ridning?

Vid minus 20 kanske :angel: Nej, men jag vet inte.. Rider i nästan alla olika väder, men när det är så kallt så kanske man bara skrittar eller nåt + att man har ett ridtäcke. Och att man själv är uppstoppad som en michelin-gubbe :p
 
Sv: Gränstemp för ridning?

är det mer än 15 minus så rider jag inte. Men det beror ju på vädret också, är det 5 minus snöar och blåsre så är ju inte det någon höjdare precis.
 
Sv: Gränstemp för ridning?

-15 eller så är nog gränsen för mig, i alla fall om man ska göra något vettigt och inte bara skritta en tur (är tvungen att vara utomhus).

Skrittade dock ut barbacka en vinterkväll för ett par år sedan (då det fortfarande var riktiga vintrar med snö och kallt :angel: )när det var -27. Det bekom inte hästen det minsta, men jag var halvt ihjälfrusen när vi kom hem, då hade vi varit ute i 25-30 minuter... :p
 
Sv: Gränstemp för ridning?

Tyvärr så har ju inte jag det problemet här nere i Västr götaland, eftersom det har itne varit mer än max -8 här i "vintras" eller sk aman säga avsaknadet av vinter & överflöd av regn ?
 
Sv: Gränstemp för ridning?

vid runt en -20 så brukar jag inte rida för då fryser jag för mycket.. men annars så brukar jag rida
 
Sv: Gränstemp för ridning?

Min gräns går vid -15 grader. Är det så kallt så går jag en promenad med hästen istället. Sen beror det på om det är väldigt blåsigt. Då kan jag också avstå ridning även om det är -10.
 
Sv: Gränstemp för ridning?

brukar rida för det mesta... men det beror ju på vad man gör! :) vid 20 grader minus o kallare brukar det mest bli barbacka ritter! :) då håller JAG värmen bättre! men blåser det tokmkt så stannar man ju hellre hemma än att ge sig ut på en stig ute på en åker... :angel:
 
Sv: Gränstemp för ridning?

Jag kan rida i ner till 20-.Klär på både mig och hästen lite extra och tar en lugn tur,rider inte hästen svettig om det är mycket kallt.
 
Sv: Gränstemp för ridning?

jag rider ut i alla väder, klär på hästen & mig ordentligt, fast ibland kan det blir lite väl kallt. Rider självklart inte ut i skogen om det är snöstorm/storm, då risken är stor att man får ett träd över sig :crazy: . men temperaturer är jag inte så noga med ;)
 
Sv: Gränstemp för ridning?

Det är sällan vi har varmare än -10´c tyvärr....
Jag har väl ingen direkt gräns utan tar dan som den kommer:)
ibland känner man att man inte riktigt är på humör och då
får ridningen vara utan att titta på termometern:smirk:
är det däremot kallt ute ca:-20´C och kallare så blir det en lugn tur för hästens skull:D
 
Sv: Gränstemp för ridning?

Nu bor jag ju nere i södern och vi har ju, peppar, peppar, ganska sällan jättekallt. Så de enstaka gånger vi har typ 15 minus eller kallare rider jag inte.
Jag rider när det är minusgrader men om det är kallare än ca 5 minus, särskilt om det blåser, så tar vi det lugnt och gör inget ansträngande, det är jobbigt för lungorna på både häst o ryttare..
 
Senast ändrad:
Sv: Gränstemp för ridning?

:angel: Om du bodde i norra norrland så skulle din häst få stå hela vintern!
Vad tror du vildhästarna gör när det är kallt? Slutar leta bete och går och knackar på hos närmaste stall för att komma in

Jag bor i norra norrland och jag rider inte om det är kallare än -30 grader. -26, -27 brukar jag klara av, men sen tar det stopp. Jag skrittar bara när det är så pass kallt, rider barbacka så hästen värmer min rumpa. Jag gör också iordning (Borstar, "klär") ute, även om det är jättekallt. Har nämligen inget stall. Mockar hagen varje dag gör jag också, oavsett hur kallt det är. Stod ute förra året i -40 och hackade skit i hagen, men bestämmer jag mig för att göra nåt så gör jag det. Då låter jag inte lite kyla stoppa mig! "Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder"! ;)
 
Sv: Gränstemp för ridning?

det beror ju på vart du bor i landet kyan i södra sverige är ju kallare i och med att det är välldigt rå luft.
vi här i norr har ju en mycket torrare luft och dessutom är vi och hästarna vana vid kylan.

jag rider ute vid minus 20 men inget hårt pass och oftast barbacka precis som många skriver

har tillgång till ridhus
 
Sv: Gränstemp för ridning?

Är det -20 och vindstilla rider jag (i lugnt tempo), men blåser det så får det vara.. :crazy:

Gud vilken avatar!!! :love:

Själv rider jag jämt vintertid.
Här nere blir det sällan så kallt.
Däremot har det här :devil: regnandet och blåsten stoppat mig/oss alldeles för mycket!

hösten/vintern 06-07 är katastrof vad beträffar ridningen! :mad:
 
Sv: Gränstemp för ridning?

Min gräns är vid minus 25. Skulle man ha gränsen vid minus tio så skulle man inte kunna rida på hela vintern ju... (om man bortser från denna SKITvinter!).
 
Sv: Gränstemp för ridning?

hmm har nog gett mig ut i -25 iaf..blåfrusna tår o knän dock men men..vad gör man inte :p

nu har jag ju flyttat till varmare breddgrader så kyla är ju inte ett problem...
 
Sv: Gränstemp för ridning?

Jag tycker (som många andra i denna tråd) att det är mkt otrevligare både för ryttare och häst att rida när det är 0-5 minus och blåsigt än när det är 20 minus och vindstilla. Sk "köldgränser" som de har på ridskolor är mest för ryttare och ridlärare än för hästarna.

Hästar tar ingen skada av att vara ute när det är kallt. Jag tycker däremot att allt för många fjantar med sina hästar och "förmänskligar" dem.

Nä, här i Norrbotten är det bara att klä på sig och rida trots måååånga minusgrader.

:cool:
 
Sv: Gränstemp för ridning?

Det kallaste jag har varit ut i var -35, men då hade jag ett vintertäcke på hästen och massa kläder på mig själv och jag skrittade bara en sväng. Men det var så himla mysigt, helt tyst och stilla ute, solen sken och det var jättefin frost på träden :love:

Brukar också vara ute och mys rida när det är -30. Det är ju oftast alldeles vindstilla då och inte en kotte är ute! Dvs inga snor ungar som leker med sina skotrar! :D Har varit ute och galopp jobbat vid -20 grader men då gäller det verkligen att varva ner hästen ordentligt när man är klar. Har nog ingen egentlig nedre gräns köld mässigt däremot rider jag ogärna då det blåser. Har svårt att andas då, det bara piper i luftrören, och så brukar jag få så ont i nacken också. :(
 
Sv: Gränstemp för ridning?

Inte rida ute om det är kallare än -10?! :eek:

-10 (eller -15 för den delen) är, enligt mej, nästan den bästa temperaturen att rida i. Allra helst med mycket snö och sol som lyser, det är bättre ridväder än alla sommardagar tillsammans :love:

Jag har inte direkt någon köldgräns, beror ju på om det blåser och så också. Men nog har jag varit ute i närmare -30, fast då är det helst mysig barbackatur som gäller!
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
820
Senast: phie
·
Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
629
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp