Grannox???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare crazy
  • Startdatum Startdatum
Sv: Grannox???

Tänkte precis som du när jag såg det!

Tråden är fyra år gammal och fortfarande verkar det inte som att någon vet varför han inte godkändes.

Omdöme för Grannox vid bruksprovet 2004:

svart hingst född 1990 166,0 cm
e. Grannus 330449472 u. Panama H. 411016281 e. Paradox I 410169764 u. Dornroeschen e. Damokles

Omdöme exteriör: En maskulin, ngt kvadratisk hingst med god resning, tung. Vackert huvud, välformad, välansatt hals, lång
manke, välliggande bog och ngt låg i ryggen. Tåtrång fram, ngt parallellförskjuten, rakhasig. Skritten är ren energisk med normal
steglängd. Traven är energisk och taktmässig men ngt tung.

Låter på omdömet att han inte hade tillräckligt bra exteriör, han hade dessutom inga egna meriter som vägde upp.

Han är placerad i medelsvår dressyr, har startat St Georges.

Enligt ägarens hemsida har han 800 avkommor att någon/några av dom blivit bra är kanske inte så konstigt?;)

Gran Gesto var reserv till förra OS också, var uttagen till senaste VM men skadade sig under resan, och kom 3:a i Nordamerikanska Världscupfinalen. Grannox har en femtontal avkommor som går/gått svår klass i Tyskland i både dressyr och hoppning (hur många hingstar i sverige har det?). Dessutom är hans framgångsrika avkommor spridda över hela världen. Nairobi tex har en diger meritlista med mängder av segrar och placeringar i bla Asian Games, South East Asian Games (Asiens motsvarighet till vårt EM), Thailändska mästerskapen och mycket mer. Grannox har varit mycket högt rankad i USA som fadershingst till huntinghästar. Han har använts flitigt inom ponnyaveln med godkända söner som resultat (har även en "stor" son godkänd på egna meriter i Tyskland, samt en godkänd i AES). Och avslutningsvis så får väl Grannusblodet ses som värdefullt.
Jag tror att det kom något svagt uttalande om hans hälsostatus som anledning till sista nekandet. Han hade gallor på bakbenen...
Konstigt på en 15 -årig (tror jag han var då) hingst som betäckt flitigt och just satts igång i ridningen efter att endast ha stått i avel i flera år... Nu har han som sagt debuterat i St Georges och mår alldeles utmärkt, 18 år gammal.
Jag tror att det helt enkelt var ett utslag av prestige som drabbade en fin hingst.

Grannox har en femtontal avkommor som går/gått svår klass i Tyskland i både dressyr och hoppning (hur många hingstar i sverige har det?).

Med det antalet ston kommer flera hingstar upp i det antalet svårklasshästar.

S-klass i Tyskland är ibland jämförbart med St G, dvs medelsvår, i Sverige. Tyvärr verkar det vara svårt för hingstägarna att redovisa om det är placeringar i Intermediaire I, II, GP eller medelsvåra klasser det gäller....
Det är bäst att bara skriva svår....:devil:

Och jag tycker faktiskt att hingsten ser tung ut även om han har en bra pappa.

Att han inte är den ädlaste modellen kan jag hålla med om men det har vi fler hingstar som inte är. Att han har fått så många avkommor tolkar jag som att det är fler än jag som gillar honom :). I tyskland stod han på station hos bla Klatte och Böckmanns (i sällskap med De Niro, Grandeur, Cordalmé och Grannus), de är ju ganska välrennomerade och kunniga. Att S-klass kan motsvara msv är jag medveten om men de har ju ofta stjärnor bakom som specificerar klassen. Måste också rätta mig själv, Grannox har deb Intermediaire i år, jag är inte så hemma i dressyrens värld :o men det är väl högre än St Georges om jag inte tar fel.

Puttar upp och dammar av en gammal tråd igen.

över ett år sen nu. Någon som hört/vet nått nytt om Grannox?
Fortfarande inte godkännd. Är han importerad från tyskland eller kommer han härifrån?

Har precis köpt en häst efter honom och är nyfiken på allt!

Tänk om de som sitter högst upp och har hand om den svenska halvblodsaveln kunde sluta vara så j*vla stolta och faktiskt ta emot råd och tips från utlandet, t ex Tyskland. Då hade det kanske blivit lite mer fart på aveln här hemma. Men det är ju så, svenskar är för stolta för att be om hjälp.

/Isabel

grannaox är en extremt elak hingst med stenhårt huvud och svenska halvblodsaveln vill inte ha in den typen av hingtsar. rätt klokt tycker många.. ( man måste tex ha spö för att hantera honom många gånger)

den versionen hörde jag. och ja har även sett hur elak han är då ja haft praktik där han bor..

Och exakt på vilket sätt är han "elak"?
Dom flesta som leder hingstar bland andra hästar, speciellt om dom går i aveln har med sig spö när dom leder dom.
Hingstar är hingstar så är det bara. Och ingen häst är född elak, det är något dom kan bli efter fel behandling.

kl
Intressant.
Jag har sett honom bli riden barbacka i grimma till hagen. Då såg han rätt beskedlig ut.

Hård skalle och spö när man leder är inte ovanligt på en hingst, speciellt inte på våren när dom är något höga på hormoner.
Det gör dom inte elaka för den sakens skull. I mina ögon måste se en hingst när han är som värst och när han är som bäst för att kunna bedömma. De flesta har perioder/stunder när dom är riktiga as (speciellt om dom är betäckande hingstar), men normalt kan dom ändå uppföra sig och hanteras normalt.

En elak hingst är en som attackerar folk oprovocerat.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
468
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 615
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
569
Senast: FrDrake
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 550
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30