Granngårdens havrefria musli

Sv: Granngårdens havrefria musli

Jag jobbar på granngården och vi har sålt massor av våran müsli jag har bara hört possitivt om den och många övergår till den istället:)
Egentligen är det ju nästan bara namnen som skiljer mellan de olika fodren men men.

*ot*
Har även fått en hel del foderföreläsningar genom jobbet (från krafft ovh marstall mm) och de jag har fått lära mig är att det egentligen inte finn några helt havrefria foder, även om det heter havrefri så är det oftast spår av havre i ändå. *ot*

Spår av havre, okej.... Men att marknadsföra ett foder med havrekli i som "havrefritt" tycker jag är väldigt tvivelaktig marknadsföring...

Finns en anledning att jag mestadels hållt mig till råvaror när jag utfodrat mina hästar, då vet jag vad jag stoppar i dem mer exakt...

tycker inte det verkade så super, inga super värden i enligt mig, hade velat ha högre smrp i det....men men jag fortsätter med korn, lucernpellets o betfor

Var inne på Granngården idag för o köpa Lusern o slängde då ett getöga även på müsslisorterna, tyckte inte det är värt det höga priset för det innehållet, 20kg kostade en bra bit över 200kr oavsett sort. Ett kg pris på över 10kr

Fast Granngårdens är ju faktiskt lite billigare 169 kr för 20 kg, iaf i våran butik och de andra som vi har kontakt med.:confused:

Har du nån länk om detta foder? Hittar inget på granngårdens hemsida om det

Haha för mig spelar det ingen roll om det är havre i, det inte mig något. Men det har en vits, havrefria musli, och innehåller den havrekli så är det ju rena bullshiten, dom borde inte annonsera ut det så dom gör.

Funderar fortfarande på det, men jag vet. Finns ju så mkt annat foder med som kanske är bättre osv. Varför ska det finnas så mkt?

Havrekli görs utav skalet på havren o det är kärnan som gör en havre het häst pigg. Så själva havrekliet gör inte hästen piggare eller iaf inte tokig i huvudet

--------------------------------------------------------------------------------
Havrekli görs utav skalet på havren o det är kärnan som gör en havre het häst pigg. Så själva havrekliet gör inte hästen piggare eller iaf inte tokig i huvudet

Precis vad jag tänkte säga:bow:

Här är länkar till lite info från hemsian.

http://www.granngarden.se/aciro/web...IWaEKl1lgnkM3JDSF3CF4Prtk4fVJpH1O92IC6eFGRC00

http://www.granngarden.se/aciro/bil...qvlRjsNdYUuHqD3ZT5cNUG5XqF3k8MvZA6Ycb5MCIKIrk

Senast ändrad av en moderator:

Men det kommer ju likväl från havren...:smirk:

Dessutom har jag för mig att det beror på allergi att vissa hästar blir extremt heta av havre, vad är det då som säger att alla de hästarna trots allt tål skalet?

Hur som helst, gillar inte falsk marknadsföring, vilket jag anser det vara i det här fallet (och många fler...) Havrekli kommer från havre, alltså är fodret inte havrefritt... Fritt från havrekärnor kan jag gå med på, men absolut inte havrefritt.

Någon som vet analysvärdet på fodret? Vad kostar det /säck på ett ungefär?

Ca 169 kr för 20 kg. Vet ej värdena tyvärr:crazy:

Vi hade havrefri müsli till våra hästar.
Dem funkade bra på det. Alldeles perfekt foder till dem

Någon som vet analysvärdet på fodret? Vad kostar det /säck på ett ungefär?

Granngårdens havrefria musli Näringsinnehåll (per kg)
Energi 11,0 MJ Vitamin A 10 000 IE
Vatten 12,0 % Vitamin D 1 000 IE
Råprotein 11,2 % Vitamin E 300 mg
Smältbart Rp 85 g
Råfett 4,3 %
Växttråd 8,6 % Vitamin B1 10 mg
Kalcium 5,8 g Vitamin B2 10 mg
Fosfor 3,8 g Vitamin B6 10 mg
Magnesium 2,6 g Vitamin B12 0,1 mg
Koksalt 9 g Pantotensyra 5 mg
Koppar (sulfat) 35 mg
Selen (natriumselenit) 0,3 mg Aska 6,2 %
Biotin 0,1 mg

Enerig 11MJ
Råprot 11,2 %
smb. råprot 85g
Växtråd 8,6%
Vatten 12%
Råfett 4,3 %
aska 6,2%
kalcium5,8g
fosfor 3,8g
magnesium 2,6 g
koksalt 9 g

Sorry, blev lite rörig, klistrade in en mall men glömte tabort det jag börjat skriva, går kanske att tyda ändå hoppas jag.....:confused:

Ger Granngårdens havrefria Müsli till min tävlingshäst..dock kombineras detta med Grund+Betfor 0,5 havre vid tävling!
Funkar super bra på henne hon är äntligen ridbar..(Dvs hon är inte lika het längre så hon lyssnar nu mera)

Hur mycket av granngårdens havrefria müsli tycker du att jag bör ge om dan till min d-ponny om han bara äter det och hösilage då? :)

Hejsan vilken gammal tråd. 1 år gammal.

Men du stallflikkan, du ger kraftfoder efter vad ditt grovfoder innehåller. Har du analys ?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 069
Senast: Roheryn
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 846
Senast: emma-vsm
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 278
Senast: Sasse
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 268
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar