Grannens hund skäller när den är själv, ska man säga till eller inte?

Sv: Grannens hund skäller när den är själv, ska man säga till eller inte?

Jag tycker du ska prata med grannarna. De vet ju inte om att den skäller när de inte är där och kan höra det. Jag skulle vilja veta det om det varit min hund.

Lager: Där ser man hur situationer kan vändas. Myntet har två sidor.

Jag tycker du ska berätta. Vem bryr sig om de vill veta eller inte - har man en hund som sitter och skäller är det klart du måste få upplysa dem om detta. Själv har jag satt upp en lapp i trappuppgången hos oss där jag förklarat att vi skaffat valp som vi ensamtränar och att alla ska känna sig mer än välkomna att ringa ifall han stör, samt skrivit telefonnumret stort. Tycker det är varje hundägares ansvar att vilja veta.

Det är väl bara att säga till...
Fast det är trist när grannarna inte verkar göra något åt saken.
Vi har en hund nedanför som skäller hela tiden när ägarna är borta. Jag sa lite fint till mannen i familjen:
-Var ni bortresta hela dagen igår?
Varav han såg lite påkommen ut och tyckte att han varit borta bara några timmar. "Jaha, men eran hund skällde från morgon till kväll".
Då muttrade han bara något om att den inte brukade skälla när den var ensam. -Hur vet han det? Det är ju jag/min familj som hör hundskrället...

Det är svårt sånt där, och jag kan väl inte påstå att jag stör mig särskilt mkt. på en skällande hund. Men jag vet att mina grannar gör det - för de snackar skit om grannen med mig (och säger samtidigt att min hund aldrig har låtit sådär).

Fast det är trist när grannarna inte verkar göra något åt saken.
Vi har en hund nedanför som skäller hela tiden när ägarna är borta. Jag sa lite fint till mannen i familjen:
-Var ni bortresta hela dagen igår?
Varav han såg lite påkommen ut och tyckte att han varit borta bara några timmar. "Jaha, men eran hund skällde från morgon till kväll".
Då muttrade han bara något om att den inte brukade skälla när den var ensam.
Sådär hade ju nästan vem som helst reagerat, eftersom du var väldigt anklagande och antydde att de lämnat hunden ensam hemma hela dagen. Man måste informera, inte anklaga!

"Jag tror att ni vill veta så jag vill bara berätta att er hund skäller hela tiden när ni är borta."
Får man då ett svar att hunden inte brukar skälla, så säger man ju emot så att personen fattar. Men man börjar ju inte med att ställa en anklagande fråga ifall de var borta hela dagen...:crazy::grin:

Liknande trådar

Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 957
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 202
Senast: Milosari
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 233
Senast: Lillefrun
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 075
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka