Grannens gråtande barn

Lajke

Trådstartare
Vänder mig till er föräldrar och ser om jag kan få lite råd. Är inte förälder själv (förrän i augusti...), så känner att jag kan behöva lite av er expertis.
Bor i lägenhetshus och grannens barn gråter, vad som känns för mig, ovanligt mycket. Det är ett barn på ca 1 år, som kanske 10 gånger per dag och natt gråter oavbrutet i ca 30-60 minuter innan det verkar som att barnet inte "orkar mer". Föräldrarna verkar inte trösta barnet alls, vi har ofta öppna balkongdörrar och ingen av deras röster eller liknande ljud från dem hörs. Flera gånger har jag sett den ena föräldern gå hemifrån, alternativt gå ut och röka på gården när barnet gråter, och samtidigt den andra föräldern ute på balkongen (också rökandes).
Ska man oroa sig? Har inte alls någon relation med grannarna så kan inte direkt fråga. Har ni haft barn som har gråtit lika mycket? Det låter nästan som panikgråt, som att barnet knappt får luft och verkligen skrikgråter. Föräldrarna pratar med barnet efter det har slutat gråta och då hör man framförallt den ena förälderns röst mycket, men alltså inget under tiden barnet gråter.
Kanske föräldrarna kör med den metoden när barnen lär sig trösta sig själva? Känner mig helt vilsen och vet inte om jag bör oroa mig eller inte. Känns ju som jag lägger mig i men samtidigt så skär det så i hjärtat att höra barnet vara så ledset så många gånger om dagen... Tror inte att barnet far illa ut fysiskt i alla fall, även om vi hört höjda röster (bråk) från/mellan föräldrarna mer än en gång men det betyder väl knappast något.
Råd? Tankar? Erfarenheter? Känner mig lite vilsen...

Gör en orosanmälan till socialtjänsten så får de göra en utredning! Det är ju omöjligt för dig att "veta", men om du misstänker att det skulle kunna handla om att barnet far illa, fysiskt eller känslomässigt är en orosanmälan det bästa du kan göra. Det kan ju inte bli annat än bättre för barnet.

Just att det verkar som om dom inte tröstar är väl grejen. Jag har också en granne som fick barn i vintras och det barnet gråter nästan dygnet runt men vi har tunna väggar så jag hör mamman försöka trösta varje gång (fast det hjälper inte. Ungen skriker ändå hela tiden).

Men min tanke är ju, om jag gör en orosanmälan och de tröstar fysiskt? Kanske bara är att jag inte hör det? Vill ju inte att de ska behöva gå igenom utredning om inget är fel heller...

Mitt ettåriga barn gråter inte alls om hon inte gjort illa sig eller någon minut om hon är för trött för påklädnad/blöjbyte/etc så det låter väldigt knepigt. Skulle också anmäla, om allt är bra så blir det inget av det.

Att en ettåring gråter på det viset du beskriver låter inte normalt.
Orsaken till det kan du ju förstås inte veta men det kommer ju att framgå för de som gör utredningen.
Absolut läge för en anmälan tycker jag!

Men min tanke är ju, om jag gör en orosanmälan och de tröstar fysiskt? Kanske bara är att jag inte hör det? Vill ju inte att de ska behöva gå igenom utredning om inget är fel heller...

Socialtjänsten startar inte en utredning automatiskt för att det kommer in en orosanmälan. Det kan visa sig under förhandsbedömningen att det inte finns någon oro och då startar de ingen utredning heller. Det visar sig helt enkelt. Det du kan göra är att uppmärksamma socialtjänsten (dvs göra en orosanmälan) och sedan låta dem ta reda på fakta. :)

Senast ändrad:
Socialtjänsten startar inte en utredning automatiskt för att det kommer in en orosanmälan. Det kan visa sig under förhandsbedömningen att det inte finns någon oro och då startar de ingen utredning heller. Det visar sig helt enkelt. Det du kan göra är att uppmärksamma socialtjänsten (dvs göra en orosanmälan) och sedan låta dem ta reda på fakta. :)
Fast, om det är stor risk att socialtjänsten inte gör någonting, kan man inte slinka ned en lapp med en artikel om inlärd hjälplöshet i brevlådan eller fråga eller någonting. Om det inte var så ofta skulle det låtit som någon av sov och skrik metoderna som definitivt inte verkar rekommenderas längre.

http://www.expressen.se/kultur/fem-minuter-av-grymhet/

http://www.independent.co.uk/life-s...-it-babies-change-your-lifersquo-1964429.html

“I can’t see any possibly good reason for having a baby if you don’t want a baby in your Life;
She goes on: “What you’re doing at this stage is sculpting the connections in the brain. When someone comes and comforts the baby, the cortisol [which is produced when the baby cries] gives place to the happy hormones, endorphins, which flood in instead. So over time, if the baby is almost always picked up and comforted, then the connections in the brain will teach it that when stress hormones flood the brain, endorphins kick in.”

And this is important because, as she adds: “Eventually you reach a point when stress corrects itself, and that’s what we talk about self-soothing. If this goes on then with any luck, early in its second year, when a baby wakes up and screams endorphins kick in on their own and baby won’t actually need a ‘someone’ because that’s the connection that’s been made.”

Senast ändrad:
Fast, om det är stor risk att socialtjänsten inte gör någonting, kan man inte slinka ned en lapp med en artikel om inlärd hjälplöshet i brevlådan eller fråga eller någonting. Om det inte var så ofta skulle det låtit som någon av sov och skrik metoderna som definitivt inte verkar rekommenderas längre.

http://www.expressen.se/kultur/fem-minuter-av-grymhet/

http://www.independent.co.uk/life-s...-it-babies-change-your-lifersquo-1964429.html
Jag förstår inte? Alltså, socialtjänsten kommer att göra en förhandsbedömning om de får in en orosanmälan. Finner de att det finns oro för barnet kommer de starta en utredning, om föräldrarna ger en rimlig förklaring och att de är medvetna om situationen så finns kanske ingen anledning till oro (vi vet ju ingenting om vad barnet kan ha för anledning till skrikandet och gråtandet - det kan ju finnas ex. psykiska funktionshinder). Det är stor chans att TS även blir inbjuden till möte under förhandsbedömningen, då kan hon ta sina eventuella frågor till familjen där och då om hon inte vill plinga på och fråga. Men det är ju absolut en annan väg man kan gå. Det jag svarade på var att TS inte ville utsätta familjen för en utredning i onödan. :)

Jag förstår inte? Alltså, socialtjänsten kommer att göra en förhandsbedömning om de får in en orosanmälan. Finner de att det finns oro för barnet kommer de starta en utredning, om föräldrarna ger en rimlig förklaring och att de är medvetna om situationen så finns kanske ingen anledning till oro (vi vet ju ingenting om vad barnet kan ha för anledning till skrikandet och gråtandet - det kan ju finnas ex. psykiska funktionshinder). Det är stor chans att TS även blir inbjuden till möte under förhandsbedömningen, då kan hon ta sina eventuella frågor till familjen där och då om hon inte vill plinga på och fråga. Men det är ju absolut en annan väg man kan gå. Det jag svarade på var att TS inte ville utsätta familjen för en utredning i onödan. :)
Ah, jag uppfattade det som att de skulle lägga anmälan på hög och se om någonting annat skulle dyka upp också i framtiden.

Jag tänkte att barnet har nattskräck först.. Men en orosanmälan är ju alltid bra ifall att.
Men det kan även vara på dagen, kan höra föräldern leka med barnet och sen blir barnet ledset helt plötsligt, och föräldern försvinner, och barnet är ledset i nån halvtimme. Kan nattskräck vara även på dagen?

Men det kan även vara på dagen, kan höra föräldern leka med barnet och sen blir barnet ledset helt plötsligt, och föräldern försvinner, och barnet är ledset i nån halvtimme. Kan nattskräck vara även på dagen?

Ja det kan hända dagtid då det sker när barnet sover. Men känns det osäkert så gör en orosanmälan ifall att, så han inte far illa för att föräldrarna inte orkar ta hand om sitt barn eller vad det nu kan vara när dem går ifrån sådär.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 243
Senast: Elendil
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 468
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 150
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar