Grannen slagit gräs...

lillamy73

Trådstartare
Kom hem för en stund sedan och hittade till min fasa mina två shettisar betandes på en jätte hög med gräs:eek:

Till saken hör den att de inte går på gräs pågrund av att jag är rädd för att de ska få fång + att de lägger på sig något otroligt.
Alltså är de inte invanda med gräs.
Vet inte hur länge de har stått och ätit av det. Jag kom hem och tog in dem med en gång...

Så min fråga är? Vad kan jag ha att vänta? Är en gång ingen gång eller kan det bli så illa att de kan få fång eller kolik av det:confused:

Sv: Grannen slagit gräs...

jag kan aldrig tro att dom får fång av att äta "så lite". Möjligtvis lite dåliga i magen kanske. Men inget att oroa sig för, håll koll på dom bara.

Senast ändrad:

Inte tror jag att det får fång av något så "lite"... som någon annan sa, lite dålig i magen kanske.
Ut och motionera dom, det brukar var den bästa medicinen.

Tack blir orolig bara.
Vet ju hur noga det är med att vänja dem vid gräs om man vill ha dem på gräs.

Och se dem i en jätte hög med gräs när man kommer hem var ju inte direkt något som man planerat..

ska låta killen rida den ena ponnyn nu ikväll..

Prata med grannen kanske?
Dålig stil att inte kolla m dig innan h*n lade in gräset i hagen!! :mad:

Hej. Det som är värst med gräsmatte gräs är att vissa konstgödsar gräset och då kan hästarna bli sjuka av en liten mängd oavsett om de är vana att äta gräs eller ej. Säg åt grannen!

Läs rubriken... "Grannen slagit gräs"

Det kan väl vara orent också om det är klippt med gräsklippare.Det kan vara bensin/oljerester i.....det kan du tala om för grannen.

Kan det inte börja jäsa också?Eller är det en skröna?

Han hade haft hjälp av en bekant och slagit med lie..
Så tack och lov så var det inte gräsklipp.

Grannen är en gammal man och han gav hästarna bara av välmening.
Han förstod nog inte att de inte får äta gräs.
Men orolig blev man iallfall.

Tog in ponnyerna en liten stund och när grannen gått in för kvällen tog vi bort gräset och gav till de stora hästarna som stod i lösdriften.
De blev glada.

Pojken red den äldre ponnyn en stund.

Läs rubriken... "Grannen slagit gräs"

Det betyder väl inte att grannen varis så korkat iodiotisk att han slängt in det nyslagna gräset till shettisarna i en sandhage utifrån att shettisarna tydligen inte är invanda på gräs.

Eller är det jag som är okunnig eller du som tolkar tråden fel???

Till T.S. Anmäl grannen genast utifall dina shettisar ev. åker på fång. I så fall behöver inte du stå för Veterinärvården utan du kan kräva den av din granne enligt lagen.

Senast ändrad:

Jag tolkade det som att shettisarna hade rymt! Men förstod bättre när jag läst en bit i tråden.

Vad träligt det är med välmenande människor, i så fall är det bättre med min svärfar när han matar mina hästar. När jag kommer hem är det så hungriga så de skriker. Det är i alla fall bättre än att de blir övergödda i välmening.

//millus

På tal om all välmening ......

Kom ut till mina hästar en kväll och hittade MASSOR av halm i hagen! Fattade först ingenting ...... förstod sedan att någon/några rivit upp säd från fältet mitt emot hagen och fodrat mina hästar med :eek: . Massor med vetehalm låg kvar eftersom de förmodligen gladeligen tuggat i sig axen med säden i. Säden var gul men inte mogen än så jag var rädd att hästarna (en shettis o ett halvblod) skulle bli sjuka. Lyckligtvis hände inget :). För något år sedan dumpa en granne sina falläpplen i hagen utan att fråga först gissa om jag gick i taket!

Varför kan folk inte låta ens hästar vara i fred!!!

Ofta tycker ju "andra" så synd om hästar som inte går på bete.

Jag har sett suckande/stönande människor som gått förbi våra hästar som inte går på bete pga fång.

Dock får dom äta gräs några timmar/dag men det ser ju inte dom.

Som tur är har ingen tagit saken i egna händer och börjat mata dom!

Hur mår dom små söttnosarna nu?

Att anmäla käns överdrivet så där lite får inte en normal häst fång utav isåfall ska det vara ett extremfall där hästen får fång utav precis allt.

men du kan alltid prata lite med grannen i all välmening och vara trevlig och artig och förklara läget till varför dom inte står på gräs och får äta gräs.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 422
Senast: Roheryn
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 237
Senast: Lillefrun
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 257
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 513
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?