Grannen gav katten albyl?

Aviello

Trådstartare
Min granne har en katt som kom hem med ett rejält skärsår, hon gav den av sina egna albyl-tabletter. Det kan väl inte vara bra?
Jag googlade lite, verkar som en liten människodos kan ta död på en katt, jag blev rätt rejält störd och sa det till henne också och nu svarar hon inte när jag ringer (mindre problem, funderar mer över hur det gick för hennes katt)

I alla fall, grannsamverkan verkar körd, men jag funderar mer över hur en katt klarar en albyl-tablett?

Min granne har en katt som kom hem med ett rejält skärsår, hon gav den av sina egna albyl-tabletter. Det kan väl inte vara bra?
Jag googlade lite, verkar som en liten människodos kan ta död på en katt, jag blev rätt rejält störd och sa det till henne också och nu svarar hon inte när jag ringer (mindre problem, funderar mer över hur det gick för hennes katt)

I alla fall, grannsamverkan verkar körd, men jag funderar mer över hur en katt klarar en albyl-tablett?

Inte bra. Om du inte ser katten igen så vet du hur det gick. Tror att magpumpning akut behövs. Sedan finns det naturligtvis undantag när katter överlever vad man tror ska ta kål på dem. Men ja, chansen är nog tyvärr stor. Hur fasiken fick din granne i katten albyl? Hen måste ha tvingat i stackarn.

Vetbesök var väl det självklara men ibland häpnar man över vilka nötter till djurägare det finns.

Ja, det framgick inte när hon berättade och nu kan jag ju inte fråga längre heller. Förhoppningsvis var det bara något hon sa, men jag har inte sett katten sen dess.

Jag är inte säker på hur stor mängd som innebär livsfara rent toxiskt (LD50 för människa är runt 200 mg/kg), men just ett rejält skärsår är förstås inte särskilt lyckat - alls - att öht behandla med acetylsalicylsyra... :banghead:

Nej, jag vet inte ens var jag ska börja...

Liknande trådar

Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 560
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: escodobe
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 052
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 339
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV