granne med mindre trevlig schäfer

jassica

Trådstartare
jag har lämnat landlivet och bor numera i lägenhet. När jag flyttade hit fick jag höra att det fanns 2-3 hundar som var mindre trevliga, alla av rasen schäfer. Min kompis pappa hade varit ute och gått med sin hund, och mött en av dessa schäfrar, ägaren är missbrukarare och har ingen vidare koll på sin hund. Schäfern flyger på min kompis pappas hund, och pappan hittar på nå vis en järnrör och får slå schäfern för att den ska släppa.

Vädligt otrevligt tycker jag om man möter denna.

Grannen i trappan brevid har en schäfer som verkligen är GROTESK, han är den största schäfer jag sett, går till midjan på matte som är normalång. Vilket som, denna hund är inget rolig, ibland går jag förbi deras balkong med mina hundar, de bor på bottenvåningen, och han blir då tokig och slänger sig upp på räcket, och jag undviker nu att gå där.

Jag har mött dem när de gått ut med honom, och han blev då tokig igen, och kastade sig i kopplet och stod på bakbenen och bara skrek. Häromdagen hade de bundit fast honom utanför porten i ett gammalt trästaket, och jag ville av förklarliga själ inte gå ut med mina hundar då.

Nyss var det ett jäkla liv utanför och jag kollade då i fönstret, då var det schäfern som fått ett utbrott över en liten hund, den lilla hunden var närmare 25 meter bort och tittade inte ens åt schäferns håll, matte säger då åt hunden varav den svarar genom att bita henne i handen, dock inget jättehugg men ändå.

Jag är numer lite rädd att möta dem, mina två hundar bryr sig inte när vi sett honom, utan går som om inget hänt, men jag vet att skulle han lyckas slita sig skulle min grandis vakta mig , och då skulle nog karusellen vara igång eftersom han verkar vilja bråka.

Ägarna är en tjej och en kille, killen är missbrukare och jag känner att jag inte vill konfrontera honom, men inte heller tjejen.

Vad skulle ni gjort? Att inte gå brevid dom funkar sådär, eftersom vi är grannar och man vet ju inte viken hund man stöter ihop med när man är ute och går.
 
Sv: granne med mindre trevlig schäfer

Otäckt :( Och stackars hund oxå, den mår ju uppenbarligen inte särskilt bra.

Kan man polisanmäla ägarna? Det är ju inte meningen att man ska känna sig rädd/hotat av en hund så fort man går utanför dörren. Polisen kanske kan omplacera, eller åtminstånde ge ägarna strikta regler för deras hundhållning, med "hot" om att om dessa inte följs så kommer hunden omhändertas.
Något annat kan man nog inte göra, som det låter på din berättelse så skulle ju ägarna inte direkt lyssna på dig om du pratade med dem...
 
Sv: granne med mindre trevlig schäfer

Så länge hunden inte har gjort något så lär Polisen inte kunna göra ett smack, hyresvärden däremot kan agera om flera klagar.
 
Sv: granne med mindre trevlig schäfer

Man kan anmäla att man känt sig hotad. Och om polisen pratar med hundägaren ang det så kanske det finns en liiiten chans till förbättring. Även om de kanske inte kan omhänderta hunden direkt..
 
Sv: granne med mindre trevlig schäfer

Man kan anmäla att man känt sig hotad. Och om polisen pratar med hundägaren ang det så kanske det finns en liiiten chans till förbättring. Även om de kanske inte kan omhänderta hunden direkt..

Tack gode gud för att det inte går till så. Tänk om de skulle åka ut och hämta hundra baserat på lösa rykten om att den är läsklig när den skäller?
 
Sv: granne med mindre trevlig schäfer

precis min tanke, hunden har ju inte gjort något så att kontakta polisen anser jag bara som helt onödigt, finns säkert någon som tycker min grandis ser otäck ut, och skulle någon ringa polisen bara därför skulle jag bli förbannad.
 
Sv: granne med mindre trevlig schäfer

Jag menade självklart inte att jag tyckte polisen skulle göra det.

Men någon måste man ju prata med för att få en förändring...
Vill man inte prata med den som äger hunden, och inte med någon (myndighet?) som kan göra det, då finns det nog inte så mycket mer att göra än att acceptera läget.
 
Sv: granne med mindre trevlig schäfer

Jag menade självklart inte att jag tyckte polisen skulle göra det.

Men någon måste man ju prata med för att få en förändring...
Vill man inte prata med den som äger hunden, och inte med någon (myndighet?) som kan göra det, då finns det nog inte så mycket mer att göra än att acceptera läget.

Du missade tydligen att jag skrev att man kan kontakta hyresvärden, brukar annars vara ett standardråd i dylika frågor.
 
Sv: granne med mindre trevlig schäfer

"myndighet"...

Vad ska han göra då? Prata med hundägaren kanske? Vilket jag utgår från att man måste göra för att få en förändring, man kan ju inte direkt ta saken i egna händer och börja uppfostra hunden själv..

ot, men tar du allas inlägg som personliga påhopp? Jag får hela tiden otrevlig respons från dig när jag gör gör ett inlägg i en tråd, och jag har sett att jag inte är ensam om det...
Det är kanske bättre om jag låter bli att försöka ha en åsikt/komma med förslag/fråga något, och bara håller med dig i fortsättningen.

Jäkligt trist stämning blir det iaf. Synd.
 
Sv: granne med mindre trevlig schäfer

"myndighet"...

Vad ska han göra då? Prata med hundägaren kanske? Vilket jag utgår från att man måste göra för att få en förändring, man kan ju inte direkt ta saken i egna händer och börja uppfostra hunden själv..

ot, men tar du allas inlägg som personliga påhopp? Jag får hela tiden otrevlig respons från dig när jag gör gör ett inlägg i en tråd, och jag har sett att jag inte är ensam om det...
Det är kanske bättre om jag låter bli att försöka ha en åsikt/komma med förslag/fråga något, och bara håller med dig i fortsättningen.

Jäkligt trist stämning blir det iaf. Synd.
Märkliga tolkningar måste jag säga. TS har redan i ursprungsinlägget skrivit att hen inte är bekväm med att ta upp det med hundägaren eller dennes tjej.
Varför måste man blanda in någon myndighet? Hyresvärden är det bästa alternativet, speciellt eftersom denne kan hota med vräkning om grannen inte uppför sig bättre med sin hund.
 
Sv: granne med mindre trevlig schäfer

Vet du om ni är flera som upplever hunden som skrämmande?!
I så fall är det lite enklare att "teama ihop sej" och prata med hyresvärden - som Vallhund redan rekommenderat.

Annars är ju det "bästa" alternativet - enligt mej - att prata med hundägaren. Utan att anklaga eller "gnälla"! Bara lugnt och sakligt förklara hur man upplever situationen och gärna berömma något som har med hunden/dess ägare att göra - typ: Ni har en jättestor och fin schäfer och jag förstår att ni är stolta över honom, men... När han skäller så blir jag lite osäker och jag är rädd att det skall bli bråk mellan mina hundar och honom om han skulle komma lös. Kan vi hjälpas åt att lösa detta så jag slipper vara rädd?

/Swat
 
Sv: granne med mindre trevlig schäfer

ja, det vore ju bra, men samtidigt känns det som jag kanske skapar onödiga ovänner, och det blir värre. Fast det kan ju faktiskt lika bra bli bättre!

De säger åt hunden när han skäller och häver sig upp på balkongen så de verkar ju inte tolerera beteendet heller. kanske gör jag en höna av en fjäder?
 
Sv: granne med mindre trevlig schäfer

Du tolkar tydligen allt jag skriver jäkligt konstigt, orkar inte göra fler förklaringar för dig nu.


TS, jag hoppas att du får ordning på problemet, jag förstår att det är en jobbig sits.
 
Sv: granne med mindre trevlig schäfer

Om det hade varit jag som var problemet så hade jag uppskattat att du kom till mig och berättade hur du kände så att jag kunde rätta till problemet, men alla resonerar inte så. Alternativet är att prata med hyresvärden (som flera sagt).

Om dom nu försöker reda ut problemet (genom att säga till hunden) så kanske problemet löser sig själv? Då verkar dom ju villiga att ändra på situationen? Hu länge har det pågått? Har det skett någon ändring under den tiden?
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 109
Senast: Liran
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 133
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 876
Senast: Milosari
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 811
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp