granne med läskig hund, nu blir det lååångt!

ASKAPLASKA

Trådstartare
Nu är det lite körigt på hemmafronten igen!

I somras blev jag och min ponny "påhoppade" av grannens hund när vi var ute och körde.
Vi skrittade på vägen och hundägarens nya hästskötare kom med alla tre hundarna i koppel. Då slet sig ena jycken och sprang ifatt mig och bet tag i min tröjärm så den gick sönder. Tjejen hade uppenbara problem att hålla i alla hundarna samtidigt så jag erbjöd mig att ta den lugnaste av dem.
Vi gjorde sällskap en bit och under vår korta tur gjorde den stökiga hunden flera utfall mot ponnyn.
Jag har själv en hund som inte är helt lätt att tas med i alla lägen så jag gjorde ingen stor affär av det hela och tänkte att hästtjejen berättar vad som hänt för ägaren. Jag hörde dock inte något från denne.

Jag vet sedan tidigare att dessa hundar kommit lösa förr och farit runt och skrämt folk på byn och att de ska ha bitit en annan grannes hund.
Detta är dock hörsägen så jag har inte fäst någon vidare uppmärksamhet vid det.

Ända tills igår. Då jag träffade en annan granne, vars dotter har blivit biten, helt oprovocerat, av samma hund. Rejält dessutom, många stygn blev det. I detta fall var det också hästskötaren som hade varit med.

Föräldrarna till den bitna dottern påstår att hundägaren inte tar sitt ansvar eller går att kommunicera med och skjuter allt ifrån sig. De vill också att JAG ska skriva ett brev om min incident med hundarna och bifoga det till polisanmälan. Föräldrarnas mål är att hunden ska avlivas.
Jag sa att jag först ville kolla med hundägaren om hon verkligen kände till alla fakta runt just MIN incident med hunden innan jag skrev på nåt.

Så jag ringde hundägaren idag och hon blev mycket förvånad och hade inte blivit informerad om min incident i somras. Hon sa också att hästskötaren inte fick gå ut med hunden själv och att de har haft problem med kommunikationen.
Jag frågade vad hon hade tänkt att vidta för åtgärder och förklarade att jag kände mig orolig när jag passerar utanför hennes hus.

Hon var naturligtvis ledsen över vad som hänt och över den bristande kommunikationen med hästskötaren. De åtgärder hon nu vidtagit var att hon förbättrar hundgården och BARA hon går ut med hunden och då med munkorg.

Jag känner att hon har tagit ett visst ansvar nu och vill inte skicka med något brev i nån polisanmälan, jag förstår dock föräldrarna som vill se hunden avlivad.
Hur jag än gör så kommer nån att bli sur på mig, men det får jag ta.

Jag skulle önska lite reflektioner över detta, hur skulle ni gjort?

Bespara er alla personliga påhopp bara är ni snälla, jag vet att detta är en het fråga i samhället och att många känslor kommer upp!

Sv: granne med läskig hund, nu blir det lååångt!

Jag skulle i det fallet vilja se hunden avlivad. En hund som biter (framförallt barn), bör tas bort omgående. Om min hund bet någon skulle jag självmant åka till vet med henne omgående, tycker att det är hundägarens ansvar.
Man måste kunna lite på en hund.
Det är såklart ett bra initiativ att den har munkorg när de är ute och går, och att hundgården ska förbättras, men nu är skadan redan skedd.
Vad händer om hunden nu lyckas komma lös igen, trots dessa åtgärder. Om den biter igen?

Om jag var du, skulle jag göra som föräldrarna, och försöka se till att hunden blir avlivad. Skulle försöka prata med hundägaren och få denne att förstå min synpunkt.

Vore det min hund skulle jag avlivat den utan att blinka - och jag skulle aldrig släppa ansvaret för en sådan hund på någon annan.

Det är svårt att säga vad du ska göra, vore det jag skulle jag gjort en anmälan, men jag skulle även meddela ägaren om detta. Risken är så stor att detta händer igen att jag inte hade vågat chansa.

Jag hade problem med min förra hund och tog bort honom 4 år gammal. Jag valde att låta honom somna in INNAN det skulle hända en olycka för även om han var min älskling så var han en hund som inte mådde bra mentalt o en olycka hade hänt förr eller senare. jag hade ALDRIG kunnat förlåta mig själv om han hade bitit någon!

Hade en opålitlig hund där jag bodde förut,ett bostadsområde! 1:a gången han högg,då tog han min väska,kärringen skyllde på att jag luktade hanhund..:(Jag kommenterade det,men orkade inte tjafsa vidare!
Andra gången flög han på en liten hund som bodde i huset,vet inte riktigt vad som blev av det,tror att dom polisanmälde!
Men tredje gången klippte han ett barn,fick sys! Då tyckte även hyresvärden att det räckte,gick ut med lista och krävde att hunden skulle avlivas,men ägaren ville att hunden skulle flyttas:crazy:! Men det blev avlivning!
I vissa lägen är det bättre med avlivning!

Du kan ju uppenbart hantera situationen men barnet som fick sys var det sämre med.
Jag skulle nog låta barnfamiljen anmäla och sedan backa upp deras anmälan med min berättelse.
En hund som gör utfall och som biter hade fått en kula hos mig.

Jag kan undra vad det är för nöje att ha en hund som ska stå i hundgård, och vid promenader bära munkorg? Har man inte mer ordning på sin hund så ska man inte ha någon hund alls! Jag tycker du ska backa upp den som vill ha hjälp vid polisanmälan. Nästa gång kanske det är du som behöver hjälp. Och du har rätt!

Jag känner att hon har tagit ett visst ansvar nu och vill inte skicka med något brev i nån polisanmälan, jag förstår dock föräldrarna som vill se hunden avlivad.

Jag tycker du svarar själv på din fråga vad du ska göra.

jag är för det första väldigt tacksam över att jag inte befinner mig i din situation. förstår att det är jobbigt. men jag hade nog ändå bifogat ett brev, där jag redogjort för händelsen, men betonat att det inte var ägaren som var med när det hände.

jag är för det första väldigt tacksam över att jag inte befinner mig i din situation. förstår att det är jobbigt. men jag hade nog ändå bifogat ett brev, där jag redogjort för händelsen, men betonat att det inte var ägaren som var med när det hände.

Precis den plan jag har kommit fram till i natt!
Kommer också att ta med all info hundägaren gav mig och att jag personligen inte fruktar hundarna längre. Sen får väl anmälarna göra som de vill med mitt brev. Jag kan ju ändå bara redovisa för MIN upplevelse och referera till mitt samtal med hundägaren.

Jag hade nog hellre valt att inte lämna med något brev tillsammans med föräldrarnas anmälan. Ett sådant brev blir lätt till ett ställningstagande mot hundägaren, vilket kan vara onödigt eftersom du s a s klarat upp ditt mellanhavande med denna.
Däremot skulle jag låta föräldrarna i sin anmälan hänvisa till dig och din händelse. På så sätt ligger bollen hos utredande polis, vilken kontaktar dig om dom tycker det behövs.

LIA

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 348
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 099
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Kloka buke, jag behöver era tips och råd. Jag har en granne som går med sin franska bulldog lös trots att den inte lyssnar på husse...
2
Svar
31
· Visningar
3 998
Senast: Sel
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 696
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka