Grand danois, farlig kamphund eller mysig familjehund?

Sv: Grand danois, farlig kamphund eller mysig familjehund?

Jag har bara träffat den GD som Calazirya hade. Jag skulle inte låta min hund leka med en GD eftersom min hund bara väger 3 kg men tror han väger 90 kg..... olyckor händer lätt.

Kamphund? Hahaha, dagens skratt!! :)

Jag har haft en svart tik, hon var ganska liten för dansk dog, men guuuuuud så snäll, ingen aggressivitet whatsoever! Hon var undernärd, kuvad och rädd när jag fick henne som 8 mån. Hon litade inte på nån, gick inte nära min sambo på flera veckor och försökte krypa under soffan (!) efter en månad släppte otryggheten och jag blev hennes ALLT. Tyvärr drabbades hon av epilepsi och vi fick ta bort henne, blott 2 år gammal... :cry:
Jag har nästan bara gott att säga om dessa hundar (lite krångliga att ta med och dyra att mata, speciellt min som var undernärd...) och jag lever ännu i hoppet att jag en dag ska ha tid och möjlighet att skaffa en till. Tills vidare får min jack russell ta hand om mig... ;)

*KL*

Nämen inte är en grandis någon farlig kamphund, det är ju världens raraste ras! Har själv en tik, och har även haft en hane som jag tyvärr fick ta bort. Men GD är min absoluta favoritras, och jag kommer alltid ha en sådan hund.

Kort innan jag åker till Stockoholm ohc inte kan följa tråden på någon dag. GDn har betraktats som farlig. Det var slutet 1800-t (om jag minns rätt) då den användes som vakthund i militära sammanhang i USA. Det fanns då en period då hunden inte fick ställas ut just för att den betraktades som en mycket skarp hund.

Leka med andra - ja våra GDs i olika ålder har alltid lekt både med små barn och mindre hundar. De anpassar sig efter detta lilla och hanterar det på ett helt annat sätt än då de busar med varandra-då går det riktigt vilt till.

Vad har ni för erfarenheter av grandisar?? Bor nästan granne med en, och han verkar vara folk och hund aggresiv.. brukar gå undan när jag möter den.
Blir du rädd/avvaktande när du ser en grand danois? Nej bara den som bor här i huset, men aldrig annars.
Skulle du låta din hund leka med en grandis? (vad är din för ras) javisst, så länge det går lugnt till. Har en dvärgpincher.

VA!!! Aggresiva? Det var det dummaste jag har hört! de är lika snälla och försynta som dom är stora ju!
Sen är det klart att det finns människor som inte ska ha hund pga fel uppfostran och synsätt, och just sådana ägare kan nog göra monster av vilken hund som helst.

VA!!! Aggresiva? Det var det dummaste jag har hört! de är lika snälla och försynta som dom är stora ju!
Sen är det klart att det finns människor som inte ska ha hund pga fel uppfostran och synsätt, och just sådana ägare kan nog göra monster av vilken hund som helst.

Hade samma synsätt som du innan men ibland är ägarna faktiskt hjälplösa, min GD har blivit biten av hundar 2gånger och nu har han blivit rädd för andra hunar och visar det genom att göra utfall i 4 av 5 hundmöte.
Tvivlar dock på att han skulle göra något om han fick chansen, han är mest bara osäker, dom 2 gånger han blivit biten har han blivit helt tagen på sängen och inte försvarat sig så det är precis som om han tror att han måste säga ifrån långt innan det ens händer något för att slippa bli biten.

Vi har gått kurs i hundmöte men utan resultat, så ilskna hundar är inte alltid en spegel av en dålig huss/matte.
Vår vovve är i övrigt världens snällaste både mot männiksor och andra djur, det är bara andra hunar han inte gillar, hans bästa vän är en katt :p

När min GD tik träffar små hundar lägger hon sej ner och leker med dom, hon låter dom bita och dra henne i öronen och hon slänger med huvudet och busar lite med framtassarna. Men jag kan förstå oron hos småhundsägare när långben kommer galopperandes överlycklig för att få träffa en ny lekkamrat:p

Nej och jag skulle aldrig låta honom leka med din 3kgs ;)

Men med Ridde gick det ju bra :D

Vad har ni för erfarenheter av grandisar??
Alla jag träffat på har varit otroligt trevliga och snälla hundar, Men dem dreglar:eek:

Blir du rädd/avvaktande när du ser en grand danois? Nej

Skulle du låta din hund leka med en grandis?

Min Borzoi gör redan det, och dem har riktigt kul ihop med att försöka plåga varandra:D:banana: Men nackdelen är att jag blivit miljöskadad och ser nu min idefix som en mycket liten vovve. vilket han iofs är i jämförelse med en grandis.

miiiiindrebit.jpg
[/IMG]
*blink blink* till grandisägaren;)

Till försvar angående bilden så gör min Borzoi likadant mot grandisen. Det är ett ömsesidigt bitande mot halsen...

Men hon är snäll...det är en nackmassage hon erbjuder..:idea:..och vad han njuter!!! tungan bara hängar...

:rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka