L
lkn02001
Sv: *Gramantyglar*
nu kommer lilla jag och lägger mig i!
nu kommer lilla jag och lägger mig i!
Det är klart att man som användare av graman ser ett annat syfte med den. Få människor erkänner att det är därför man har den. Let's face it, vad mer än att dra ner huvudet på hästen kan en graman göra? Nä, inget. Sen kan man maskera det med "nej men min häst söker så fint stöd på den" eller "nej men den hänger bara löst tills min häst slänger upp huvudet så jag måste dra ner det".
jo, man kan få hjälp av gramanen om man hamnar i en situation man inte kan reda ut. t.ex. hästen bockar. ja, du drar ner huvet på hästen så där ger jag dig rätt, men frågan är VARFÖR vill jag dra ner huvet på hästen.
kanske för att få den att sluta bocka
kanske för att den försöker slå sig fri (och där vill jag poängtera att sänkningen av ryggen kan komma EFTER att huvudet slagit upp, vilket resulterar i att om gramanen sätter i så hinner inte hästen tappa formen utan påminns om att den busen gick ju inte och fortsätta jobba)
det finns säkert fler användningsområden också, det viktiga är att man inte blir låst av den eller inte kan rida utan.
problemet är ett syptom på något annat som du skriver, men något om sjukvårt kan jag och det är att iblan måste man behandla symptomet för att se vad som verkligen är problemet. sjukdomen maskeras av symptomet, tänk kotledsinflammationer...
varför kan inte gramantygeln vara lika bra som tuppkam???![]()