*Gramantyglar*

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mato
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 101
  • Visningar Visningar 7 770
Sv: *Gramantyglar*

nu kommer lilla jag och lägger mig i! :angel:

Det är klart att man som användare av graman ser ett annat syfte med den. Få människor erkänner att det är därför man har den. Let's face it, vad mer än att dra ner huvudet på hästen kan en graman göra? Nä, inget. Sen kan man maskera det med "nej men min häst söker så fint stöd på den" eller "nej men den hänger bara löst tills min häst slänger upp huvudet så jag måste dra ner det". :angel:

jo, man kan få hjälp av gramanen om man hamnar i en situation man inte kan reda ut. t.ex. hästen bockar. ja, du drar ner huvet på hästen så där ger jag dig rätt, men frågan är VARFÖR vill jag dra ner huvet på hästen.
kanske för att få den att sluta bocka
kanske för att den försöker slå sig fri (och där vill jag poängtera att sänkningen av ryggen kan komma EFTER att huvudet slagit upp, vilket resulterar i att om gramanen sätter i så hinner inte hästen tappa formen utan påminns om att den busen gick ju inte och fortsätta jobba)

det finns säkert fler användningsområden också, det viktiga är att man inte blir låst av den eller inte kan rida utan.

problemet är ett syptom på något annat som du skriver, men något om sjukvårt kan jag och det är att iblan måste man behandla symptomet för att se vad som verkligen är problemet. sjukdomen maskeras av symptomet, tänk kotledsinflammationer...

varför kan inte gramantygeln vara lika bra som tuppkam???:D

Sv: *Gramantyglar*

KL

Det är klart att man som användare av graman ser ett annat syfte med den. Få människor erkänner att det är därför man har den. Let's face it, vad mer än att dra ner huvudet på hästen kan en graman göra? Nä, inget. Sen kan man maskera det med "nej men min häst söker så fint stöd på den" eller "nej men den hänger bara löst tills min häst slänger upp huvudet så jag måste dra ner det".

Men du fattar du inte?

om du DRAR ner nacken med gramanen så får du inte med dig ryggen lr bakbenen.

Rider du en häst som du har gramnen på och du har den sträck, inte kort utan lagom ( inte så att hästen går med nosen i backen lr i bringan, utan att hästen kan få lite spelrum tex kunna köra upp huvudet) Men när häste gör detta det är då gramanen finns där och tar imot så inte hästen kan slänga upp huvudet.
OM du har den så lång och driver till ett stöd på din tygel så kommer gramnen inte behövas. men om du har en häst som slänger upp huvudet snabbt så är gramnen en bra hjälp för att vissa hästen vart och hur den ska jobba...

EN rätt använd graman = En häst i from, men balans = rygg och bakben.

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 397
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
410
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar

Hästrelaterat

Tillbaka