Graman och gummisnodd i dressyr?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Är lite nyfiken på det här fenomenet...
På senaste tiden tycker jag mig sett att användningen av graman och gummisnodd ökat markant i dressyrkretsar. Och nu pratar vi "privathästvärlden" och inte "ridskolevärlden", kan förtydligas direkt.
Nu pratar vi inte heller om lilla Lisa, 6 år med B-ponnyn Lucas, 18 år som vill rida lite dressyr. Utan vi pratar "äldre" ponny- (ryttare på 14-15 år och uppåt) och storhästekipage, på LC-LB nivå och uppåt. Pratar vi ponnyungdomarna på kanske LB nivå, då handlar det om att man ska spänna ner huvudet med en gummisnodd med argumentet att få ponnyn att gå i form/avlasta ryggen, är det i stället ett storhästekipage på MsvC nivå är det en graman med argumentet mer kontroll typ. Kan dock tillägga att jag även 15 åringar med C-ponnyer i kombination med graman också verkar förekomma, och vice versa. Och det verkar vara något som används frekvent, varje dressyrlektion i princip. Jag kanske är helt bakom flötet, men jag förstår verkligen inte den argumentationen. Jag själv rider på LC-LB nivå i dressyr, och jag använder martingal vid hoppning/uteritt. That's it. Är verkligen ingen proffsryttare, och min häst har det inte allt för lätt för sig i dressyren, men jag skulle aldrig för hela mitt liv ens komma på tanken att rida med graman och gummisnodd. Aldrig.
Hade det varit lilla Lisa och Lucas, hade jag möjligen kunnat köpa att man satte på en snodd. Men inte att ponny och storhästryttare på LC-MsvC nivå rider med graman eller gummisnodd på typ varje dressyrpass. I min värld är det helt bakvänt, men det kanske bara är jag...

Vad tycker ni andra dressyrryttare här på forumet? :)

Hos oss används det mycket sällan faktiskt. Graman nån gång och snodd nån gång, men jag har aldrig sett det på lektion. Det är ett dressyrinriktat stall där lektioner hålls. Privatstall alltså.

Kan nog inte påstå att jag håller med faktiskt.. Vi har aktivt träningar hos oss varje vecka, vet nog ingen som rider med graman eller snodd. Har inte sett det på väldigt länge på andra anläggningar heller, utan snarare tvärtom, folk verkar rida sundare och bli mera medvetna.

Ingen inspänning i ridningen där jag står, alla hästar är hyfsat välutbildade och det finns ingen anledning att spänna in på banan. Om någon lägger på en graman när de rider ut i skogen vet jag inte. Däremot förekommer fast inspänning eller gummisnodd vid longering eller tömkörning. Jag tycker annars gummisnodd är ganska bra för ryttare som inte kommit så långt, speciellt om de sitter på hästar som tenderar att bli långa. Jag brukar t.ex. låta min pållas skötare som är 14 år använda snodd på min häst för att hon ska bli lite stadigare på tygeln och trevligare att rida. Men vi spänner den så pass löst att den bara inverkar om hästen drar upp huvudet.

Jag tycker mig se mkt mindre ridning på graman nu än för 5-10 år sen. Gummisnodd används hos oss vid longering och på ridskolan där dottern rider har nästan alla ponnyer en lös gummisnodd.

Träffar nästan aldrig på graman... jo ett sto jag rider har graman ute med ägaren då hon ställer sig men jag använder den inte när jag rider. Jag har aldrig använt hjälptyglar. Lösa gummisnoddar på små ponnyekipage kan jag tycka är OK.

Minns inte när jag såg en graman eller snodd på ett dressyrekipage under dressyrträning sist. Någon som har graman haft under uteritt har jag sett för att som dom säger "ha mer kontroll".
Inom hoppningen tycker jag däremot att det blir vanligare, främst på högre nivå. Har ett par ryttare som rider svår klass som vi nästan varje gång får tillkalla ÖD på tävlingar då de inte ens tar av gramanen på framhoppningen trots tillsägelse från funktionär :meh:
Men så fort ÖD visar sig så ryker gramanen och de smilas...

Är lite nyfiken på det här fenomenet...
På senaste tiden tycker jag mig sett att användningen av graman och gummisnodd ökat markant i dressyrkretsar. Och nu pratar vi "privathästvärlden" och inte "ridskolevärlden", kan förtydligas direkt.
Nu pratar vi inte heller om lilla Lisa, 6 år med B-ponnyn Lucas, 18 år som vill rida lite dressyr. Utan vi pratar "äldre" ponny- (ryttare på 14-15 år och uppåt) och storhästekipage, på LC-LB nivå och uppåt. Pratar vi ponnyungdomarna på kanske LB nivå, då handlar det om att man ska spänna ner huvudet med en gummisnodd med argumentet att få ponnyn att gå i form/avlasta ryggen, är det i stället ett storhästekipage på MsvC nivå är det en graman med argumentet mer kontroll typ. Kan dock tillägga att jag även 15 åringar med C-ponnyer i kombination med graman också verkar förekomma, och vice versa. Och det verkar vara något som används frekvent, varje dressyrlektion i princip. Jag kanske är helt bakom flötet, men jag förstår verkligen inte den argumentationen. Jag själv rider på LC-LB nivå i dressyr, och jag använder martingal vid hoppning/uteritt. That's it. Är verkligen ingen proffsryttare, och min häst har det inte allt för lätt för sig i dressyren, men jag skulle aldrig för hela mitt liv ens komma på tanken att rida med graman och gummisnodd. Aldrig.
Hade det varit lilla Lisa och Lucas, hade jag möjligen kunnat köpa att man satte på en snodd. Men inte att ponny och storhästryttare på LC-MsvC nivå rider med graman eller gummisnodd på typ varje dressyrpass. I min värld är det helt bakvänt, men det kanske bara är jag...

Vad tycker ni andra dressyrryttare här på forumet? :)

I mina kretsar används graman ibland, men det är enbart på unghästar och andra vuxna hästar som är lite "stökiga". Alltså som en slags nödbroms. Vet inte vad jag tycker om det men så är det här. Det är ju dock inga ungdomar utan folk i 20-30 års åldern.

Oj, jag känner inte igen det alls. Kanske ett väldigt lokalt fenomen? Märkligt hur som helst. Men jag ser inte riktigt poängen i att rida med hjälptyglar på en vanlig dressyrträning, nej. Möjligtvis som @akleja skriver, att en inspänning kan hjälpa en ovan/ liten ryttare att få en stabilare ridning, och för hästen att det blir en mer jämn kontakt. Men inte för någorlunda vana ryttare. Jag personligen vill ju helst dressyrträna med utrustning som är tillåten på tävling dessutom, så att man vet att allt funkar bra även utan spö, hjälptyglar osv.

Jag står i ett stall där det har använts flitigt under en period i våras. Många stökiga hästar och unghästar som man vill hjälpa i rätt riktining.

Jag själv har använt det på min häst för att just hjälpa henne hitta rätt. Hon hade väldigt mycket underhals så det va svårt för henne att vara rund och låg. Men det var under en kort period. Nu när underhalsen är borta och hon själv söker stöd i tyglarna vill jag inte använda någon hjälptygel.

Så både graman och gummiband har hjälpt oss väldigt mycket! Men det gäller ju att ha en tränare som kan om man som jag är rätt ny.

Jag känner inte igen fenomenet alls.
Det kanske är vanligare i ponnykretsar? för jag har väldigt lite kontakt med ponnys som det ser ut nu. Speciellt dressyr-ponnys.

När jag var nere i Tyskland red vi ofta med graman dock.
Skall man trimma sex-sju hästar per dag var det liksom ett hjälpmedel som underlättade en hel del i längden. Naturligtvis mestadels på de hästar med tendens att stöka/spänna sig/höja halsen.
Men that's it typ,

Håller med Charlotte1975... Det är sällan jag ser gramaner nu. Såg det oftare för nåt tiotal år sedan isf.

Inga gramaner på framridningarna häromkring, och ytterst sällan på träningar. Kanske vanligare på ponny som nån skrev? Jag ser inte halsförlängare särskilt ofta heller.

Har inga extrasnören på min häst, finns ingen orsak. Tror inte det är nån i mitt stall nu som använder det (?). Vill du ha extra trygghet på en stark/brötig häst ute så tycker jag thiedeman är bättre än graman isf, den är stabilare, och snodd kan du ju som ryttare inte påverka alls.

Det är bra att Schweiz förbjudit graman på framridningar, och Tyskland ska ju diskutera det också. Har inget emot hjälptyglar per se, och jag förstår att de hjälper beridarna göra sitt jobb, men gillar inte när de slängs på i tid och otid heller.

Halsförlängare har jag sett lite mer och mer, har hört att man egentligen inte ska spänna in den förrän hästen är framriden, men ändå ser jag ryttare som spänner in den redan innan de ridit fram....

Vill du ha extra trygghet på en stark/brötig häst ute så tycker jag thiedeman är bättre än graman isf, den är stabilare, och snodd kan du ju som ryttare inte påverka alls.

Nu blir jag nyfiken, hur ska en thiedemantygel hjälpa? Den kan man ju inte justera heller under ritten, eller? Har bara sett det på några ridskolehästar för tio år sen. Jag hade graman ute på min häst efter några avramlingar med otäck utgång. Påverkar inte alls 95% av tiden men när hästen satte igång rodeo var det bara att nypa tag. Jag tror inte att en fast inspänning gjort någon nytta på min jättehäst med tvång.

Nu blir jag nyfiken, hur ska en thiedemantygel hjälpa? Den kan man ju inte justera heller under ritten, eller? Har bara sett det på några ridskolehästar för tio år sen. Jag hade graman ute på min häst efter några avramlingar med otäck utgång. Påverkar inte alls 95% av tiden men när hästen satte igång rodeo var det bara att nypa tag. Jag tror inte att en fast inspänning gjort någon nytta på min jättehäst med tvång.

Halsförlängaren spänns ju avsuttet. Gramanen hänger löst och rör sig och gungar i bettet även om du är försiktig. Thiedemanen kan du ge efter med via handen - även om du inte kan ge lika mycket som med gramanen men då får du gunget istället, särskilt om de är i läder. Du kan även spänna in/ut en Theideman uppsuttet vid behov.

Notera att jag inte försöker sälja in Thiedemans till kreti och pleti... jag bara reflekterar. ;)

En thiedeman är "snällare" (i betydelsen gör inte lika mycket skada) i händerna på nån som inte kan hantera en graman. Thiedeman innebär också att hästen inte har remmar som hänger och dinglar mellan frambenen. Sitter jag på en stökpotta som far runt så har jag hellre en thiedeman än en graman.

Fast inspänning gillar jag egentligen in på nån, det blir bara statiskt och får hästen flipp så kan den i värsta fall slå runt och knäcka nacken om den inte kommer loss. Ser det vid longering ibland.

Inom hoppningen tycker jag däremot att det blir vanligare, främst på högre nivå. Har ett par ryttare som rider svår klass som vi nästan varje gång får tillkalla ÖD på tävlingar då de inte ens tar av gramanen på framhoppningen trots tillsägelse från funktionär :meh:.

Är tävlingen i just svår klass så får ryttarna hoppa fram med vilka hjälptyglar som helst så då förstår jag att de inte vill ta av gramanen. (Gäller 1,35-klass och uppåt.)

Är tävlingen i just svår klass så får ryttarna hoppa fram med vilka hjälptyglar som helst så då förstår jag att de inte vill ta av gramanen. (Gäller 1,35-klass och uppåt.)
Var inte svår klass vid tillfället, men dessa ryttare anses lite som "lokalkändisar" och verkar tycka att de ska få lite egna regler då de "behagar" sig vara med på våra mindre tävlingar.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 025
Senast: Mia_R
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 353
Senast: Fiador
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 995
Senast: jemeni
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 370
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka