Graffiti som konstform

Sv: Graffiti som konstform

Nej, men i det fallet är det ju enbart målaren som får ut något av det, jag har aldrig hört nån säga att tags är snyggt och konstnärligt. De personerna kanske man ska satsa på att fånga upp genom att ge dem andra uttrycksformer, laglig graffiti till exempel men också en mängd andra saker som får ungdomar att känna sig sedda och hörda. Det jag inte tror på är att totalförbjuda något utan att jobba med problemet på andra sätt.
 
Sv: Graffiti som konstform

Jag älskar snygga färggranna grafittimålningar. Och jag tror faktiskt inte att det är samma personer som gör stora komplicerade målningar som klottrar små svarta tags på varje ledig yta. Det sistnämnda handlar bara om att synas, det första är minst lika mycket en konstnärlig yttring.

Om jag fick bestämma skulle det finnas lagliga väggar i alla städer, på ställen där man passerar ofta så att man verkligen får se målningarna. Jag har tänkt på om man inte borde upplåta alla gångtunnlar, men det kanske är svårt dels med färgdimma (vet inte hur det är med såna sprejburkar) och med trygghetskänslan. Oavsett så är det ju inte särskilt dyrt att sätta upp en betongvägg vid nåt torg här och där.

Finns det inte forskning på att lagliga väggar minskar det olagliga klottret?

Det är lite så jag också tänker. Det är ju snyggt med med färggranna graffiti-målningar. Jag har för mig att jag läste någonstans att klottret ska ha minskat när lagliga väggar har satts upp. Förresten kan ju tipsa om Art of the streets som körs i augusti
 
Sv: Graffiti som konstform

Det är faktiskt så galet att det kom en lag för några år sen som gör sprayburksinnehav olagligt om du har fel uppsåt.

Är kanske det enda brottet där uppsåtet är brottsligt.
Vilket är helt galet och hade det gällt nån annanstans hade det blivit folkstorm.
 
Sv: Graffiti som konstform

12:5 §
För försök eller förberedelse till grov skadegörelse och försök till skadegörelse samt för underlåtenhet att avslöja grov skadegörelse, döms till ansvar enligt vad som föreskrivs i 23 kap. Lag (2003:857).
 
Sv: Graffiti som konstform

Ja, argumentet kommer alltså från polisen, inte från kommunen. (Just den kommun jag arbetar i, funderar om det ska till ännu fler lagliga väggar)
 
Sv: Graffiti som konstform

Jag gillar att folk bråkar med det offentliga rummet. Allt från instickningar, busodlingar, till typ Akayprojekt. Och graffiti. Sen finns det fula och ointressanta saker, men som företeelse är jag för.
 
Sv: Graffiti som konstform

KL

Jag vill verkligt gärna få källor på att lagliga väggar minskar busmålandet. Det vore härligt att kunna hänvisa.

Vi är flera politiker som talat om lagliga väggar i min kommun men bemötts med att lagliga väggar dramatiskt ökar busklottret.

Gärna också lyckade exempel på fria väggar. Polkaskurk - vilken kommun var det du bodde i?
 
Sv: Graffiti som konstform

Att uppsåtet spelar roll för hur man ska döma ifråga om ett brott är väl iofs normalfallet (skillnad mellan att uppsåtligt skada någon och att göra det av vårdslöshet, tex).

Men det måste ju vara minst sagt svårt att bevisa ett brottsligt uppsåt när det gäller sprayburkinnehav innan brottet har begåtts. (Jfr narkotikainnehav där det inte finns några lagliga användningsområden.)

Man undrar ju också lite vilken sorts misstanke som kan berättiga att polisen kollar tex inköpspåsen. Det bör ju inte kunna vara misstanke om sparyburkinnehav enbart, utan även något slags misstanke om just brottsligt uppsåt. (Och då kan man ju rentav tycka att själva burkinnehavet är av underordnad betydelse, om man har brottsligt uppsåt men ingen burk är det ju bara att gå och köpa en.)

Skumt, jag borde nog googla lite på det här, lite intressant.
 
Sv: Graffiti som konstform


Vad är det? Jag googlade lite, men fattar inte riktigt vad det är?

Jag såg förresten en liten bok på Designtorget en gång med mönster till små broderier som man lagom hinner brodera på sätet medan man åker kollektivt. Det tyckte jag var lite kul, och jag har även stött på ett sådant broderi på ett bussäte en gång.
 
Sv: Graffiti som konstform

Egentligen kanske man kan kalla det gatukonst, typ Banksy.
Akay är en konstnär som bla gjort sig känd för att sätta upp rådjur på baksidan av trafikskyltar i sthlm

IMG_1581.jpg
 
Sv: Graffiti som konstform

Det ska enligt uppgift finnas en krokusplantering vid domkyrkan i Lund som varje vår bildar ordet RÖV.
Jag tycker att det är intressant hur olika uttryck värderas, tex broderi eller växter gentemot färg. Det verkar som att folk egentligen stör sig på den estetiska kvaliteten snarare än själva tilltaget.
 
Sv: Graffiti som konstform

Det ska enligt uppgift finnas en krokusplantering vid domkyrkan i Lund som varje vår bildar ordet RÖV.
Jag tycker att det är intressant hur olika uttryck värderas, tex broderi eller växter gentemot färg. Det verkar som att folk egentligen stör sig på den estetiska kvaliteten snarare än själva tilltaget.

Jag har sett något/några av de där rådjuren, men gammal som jag är uppfattade jag dem som reklam för något (oklart vad). Jag hänger inte alls med när det gäller att begripa att det som jag uppfattar som reklamens formspråk numera ofta inte alls är reklam.

Jag har nog tänkt, kring det du skriver, att i alla fall tanter sådana som jag tenderar att störas väldigt mycket mindre när gatukonsten består av textilier och växter, jämfört med sprayad färg. Och då måste man väl anse att den estetiska kvaliteten är ganska underordnad - jag menar, på vilket vis är ännu en stickad "strumpa" runt en lyktstolpe estetiskt bättre än ännu en sprayad tag?

Nu kan jag inte påstå att jag störs särskilt mycket av graffiti, men ändå, jämförelsevis så tycks jag roas mer när medlen är något annat än just sprayfärg.

Jag har inte någon klar terminologi här, men periodvis har jag fått intrycket att just ordet grafitti enbart används om just den sprayade sortens gatukonst (vilket jag surt ser som ungdomens vis att monopolisera ordet). När jag först kom i kontakt med ordet, så gällde det klotter på toaletter, fula ord och citat och sådant, skrivna med vanliga pennor på väggen.
 
Sv: Graffiti som konstform

I sthlm blir du visiterad av polisen om du "klär dig som en klottrare".
Tyresö skickade tex ut en bild till alla högstadieföräldrar på hur en klottrare ser ut.
Förutom att det såg ut som vilken tonåring som helst så känns det som att man
målat in sig i ett hörn. Jag tror tex att nug som gick på konstfack inte såg ut som deras nidbild.
 
Sv: Graffiti som konstform

De som målar är samma personer som tagar. Det ska man inte var för naiv för att inse. Men, frågan är om du vill ha målningarna på en vägg och området därikring eller spritt över hela staden?

I norrköping har de ett väldigt stort område som är lagligt. I övrigt i staden tycker jag inte att man ser problem med graffiti. Kanske värt att fråga norrköping om deras syn på det?

I köpenhamn har man inte heller vakter som jagar längs spåren. Man har resonerat så att det kostar mer i både pengar och människoliv än att låta det vara.

Jag har inga problem med polisens arbete generellt men klotterkommissionen i sthlm tycker jag har gått lite överstyr. Finns det inte värre saker i en storstad?
 
Sv: Graffiti som konstform

Det är faktiskt så galet att det kom en lag för några år sen som gör sprayburksinnehav olagligt om du har fel uppsåt.

Är kanske det enda brottet där uppsåtet är brottsligt.
Vilket är helt galet och hade det gällt nån annanstans hade det blivit folkstorm.

Fast jag ser inget som är konstigt med det? Det är likadant med knivar, olagligt att ranta runt med om man inte har en bra anledning. Precis som med sprayburkar.

I köpenhamn har man inte heller vakter som jagar längs spåren. Man har resonerat så att det kostar mer i både pengar och människoliv än att låta det vara.

Vad gäller pengarna så är SLs avtal med CSG som sköter egendomsbevakningen i Stockholms kollektivtrafik en offentlig handling, där kan man se hur mycket privat "klotterspan" kostar. Vilket inte är så där jättemycket i relation till vad sanering kostar. Egendomsbevakningen minskar dessutom mängden skadegörelse och när man väl griper en klottrare så får denne betala skadestånd som även där minskar kostnaden för att jaga klottrare.

Vad gäller människoliv, har det någonsin dött någon på spåren i sthlm/sverige för att polis eller väktare jagat ner en klottrare där?

Jag har inga problem med polisens arbete generellt men klotterkommissionen i sthlm tycker jag har gått lite överstyr. Finns det inte värre saker i en storstad?

Man ska ju ha väldigt klart för sig att klotterkommissionens arbete har betydligt mer bredd än att samla in skadeståndspengar för att någon kluddat på en vägg någonstans. I klotterkretsar är det vansinnigt vanligt med narkotika i olika former och att jaga klottrare är ett sätt för polisen att fånga upp unga missbrukare.
 
Sv: Graffiti som konstform

Vad jag vet finns det motstridiga uppgifter. Vill ni i er kommun veta mer, pm:à mig så ska du få kontaktpersoner hos oss i Malmö. Vår största klottersanerare hävdar i Guwallius bok att klottret ökat efter de lagliga väggarna.

Mino, lökplanteringen i Lundagård var verkligen super! Snacka om uppfinningsrikt! Men kunde de inte valt något roligare än Röv?!

Temat för årets Malmöfestival blir f ö handarbete, så ett stickupprop har gått ut där alla uppmanas att hjälpa till att sticka/virka in stadens centrala statyer t ex. :)
 
Sv: Graffiti som konstform

Eller så är det vanligt bland nyfikna ungdomar att testa grejer, både klotter och knark.

Att ställa spaning mot sanering går inte heller eftersom det beror på hur mycket man ska sanera.
Köpenhamn verkar ha en annan syn och jag såg inte en sönderklottrad stad.

En kniv är farlig för dina medmänniskor, hur ont gör en sprayburk?
Jag tycker att det är bra att städer funderar och testar. Sthlms nolltolerans som inskränker tex art of the street är tråkig i mitt tycke.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 796
Senast: Och_Aye
·
Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 785
Äldre Jag är väldigt nyfiken, eller vetgirig snarare. Jag är medveten om att jag är det på en nivå som det säkert finns en diagnos på. Jag...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 612
Senast: Rosett
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 764
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp