Graffiti som konstform

Sv: Graffiti som konstform

Vi gjorde en undersökning i Malmö för några månader sedan. En stor majoritet av Malmöborna är alltid negativt inställda till tags. Klotter är i princip alla tillfrågade alltid negativa till. Bildgraffiti är man mer positiv till - men det beror på plats och motiv. Likaså med gatukonst.

Graffiti är en svår fråga (jag jobbar med "stadsrummet") - att folk gör anspråk på stadsrummet känns positivt och att det finns plats i en stad för alternativa konstyttringar känns också bra. Men skadegörelse är trots allt skadegörelse, och konsten får ju inte ställa till säkerhetsproblem (om någon byter ut en platta mot en ny - med konst på - kan ju plattan ligga löst och vara en fara för äldre eller rörelsehindrade). Sen har ju kommunen ett underhållsansvar, och hur underhåller man "icke obeställd konst"?

Jag tycker om gatukonst, men ser (eftersom jag har det jobb jag har) också "problemen" med det.
 
Sv: Graffiti som konstform

Jag gillar konst men som med allt annat föredrar man vissa saker och berörs mindre av annat. Graffiti berör mig sällan.

dock anser jag att graffitin måste få utrymme, precis som andra konstnärliga yttringar. Konst ska inte vara behaglig för att få finnas.

Precis som jacko ser jag problem med det...
 
Sv: Graffiti som konstform

Det enklaste vore väl om det fanns några väggar i varje stad/samhälle som var tillåtna att göra grafitti på. Och sedan har man nolltolerans på andra väggar/ytor. På å vis kan man förena det bästa av två världar, vän av ordning slipper titta på grafitti överallt och den som gillar grafitti kan gå till de tillåtna platserna och njuta eller rita eget.

Jag tror att det kunde varit fint om man ordnade tex nåt torgliknande, med några bänkar, en liten damm med fontän, lite snygg plantering/ träd och så någon form av mur som var tillåten att måla på för den som vill. Gärna på platser där mycket folk cirkulerar och där tex barnfamiljer kan låta barnen leka en stund mitt i stadens vimmel.

Tänk liksom en mur som slingrar sig och bildar nåt kul motiv/symbol sett uppifrån... och som kan beskådas tex från omgivande byggnader och så blir det även folkkonst ...Muren kunde ju på vissa partier vara genombruten och ha tex klättermöjligheter på lägre partier som nån sorts lekplats/upptäckarplats.
 
Sv: Graffiti som konstform

Jag tycker också att graffiti är snyggt så länge det inte förstör något annat (statyer, monument osv) Jag tror faktiskt att det finns lagliga väggar på vissa ställen i Sverige. Har för mig att jag läste det i tidningen för några dagar sedan.
 
Sv: Graffiti som konstform

Visst skulle man kunna sätta upp lagliga väggar, men vad hjälper det? För det första så skulle det krävas enorma ytor för att locka bort folk från att måla på tåg, elhus m.m. då det finns rätt många klottrare/graffare i storstadsregionerna.

Sen får man ha i åtanke också att för genomsnittskonstnären så ligger mycket av tjusningen i att det är förbjudet och att man riskerar att torska när man målar.
 
Sv: Graffiti som konstform

Det råder delade meningar om det bland graffitiutövarna. Iaf enligt den bok om gatukonst jag nyss läste. Vissa säger att de enbart skulle måla på väggarna om det fanns tillräckligt många, andra vill öva upp sin skicklighet på väggarna för att sedan ta sig "ut i staden".

Ett problem m lagliga väggar är att polisen har svårt att haffa personer m sprejburkar. -Vi ska till den lagliga väggen, är ju lätt att säga.

KT: väggarna finns på p-huset Anna och i Folkets park. :)
 
Sv: Graffiti som konstform

Sen får man ha i åtanke också att för genomsnittskonstnären så ligger mycket av tjusningen i att det är förbjudet och att man riskerar att torska när man målar.


Fast om det fanns fler lagliga väggar så hade ju fler vågat måla också.

Jag tycker själv det är kul att måla i stort format även om min stil inte är den klassiska grafittistilen, men jag skulle aldrig måla ens ett litet streck på en vägg där jag inte får för jag hade tyckt det varit jättepinsamt att bli påkommen och jag vill inte att nån stackars husägare ska behöva betala multum för att ta bort det.
 
Sv: Graffiti som konstform

Ett problem m lagliga väggar är att polisen har svårt att haffa personer m sprejburkar. -Vi ska till den lagliga väggen, är ju lätt att säga.

Fast man behöver ju inte sprayburkar....jag kan tänka mig att jordpigment tex rödockra blandat med fett (tex smör eller ister) skulle sitta kvar mycket länge på tex rå omålad betong. ( Det var ju så man gjorde grottmålningar på klippväggar). Hade varit kul att måla stora grottmålningslika djur på tex motorvägsviadukter, det hade kunnat bli rätt snyggt faktiskt. :angel:

Tex stora renar vid Segebro (där i närheten låg ju en av Sveriges äldsta kända lägerplatser efter det att isen började dra sig tillbaka).
 
Sv: Graffiti som konstform

*halvknapplån*

jag tycker väldigt mycket om skickligt utförd graffiti, är väldigt fascinerad av hur duktiga konstnärer det faktiskt finns därute i städerna! däremot är jag (som de flesta andra kanske) inte alls särskilt positivt inställd till sånt som är rent klotter, och därmed kanske förstör annan konst. klottrade/sprayade tags (heter det kanske?) på t.ex. statyer och vackra husfasader gör mig riktigt ledsen.

Väggen på parkeringshuset Anna i Malmö gillar jag verkligen, den ser aldrig likadan ut men är alltid (som jag sett) snygg! Tycker det är positivt att det kan finnas såna platser där det är okej och får vara kvar, men jag är tveksam till om klottret i övrigt minskar, för det känns inte som om det är samma människor som utför de två olika sakerna.

Sen tycker jag iofs att det är väldigt intressant när människor tar saken i egna händer och smyckar gaturummet, vare sig det är knitta, grafitti eller något annat. det tycker jag visar hur människor faktiskt bryr sig om sitt stadsrum och är måna om att göra det intressant, vilket alla gånger är bättre än att inte bry sig eller tycka om det.

väldigt intressant iallafall :) en gång skrev jag konstvetenskapsuppsats just om "folklig konst" (eller vad man ska kalla det) och med min nuvarande utbildning står på ett sätt lite i "andra änden", men fenomenet i sig är ju lika intressant för det.
 
Sv: Graffiti som konstform

Jag kan rekommendera en bok av Kolbjörn Guwallius om gatukonst i Malmö - jättespännande. Och snygg!
 
Sv: Graffiti som konstform

Tack, ska spanas in! :) Med tanke på det stundande sommarlovet har jag gott om tid att läsa annat än kurslitteratur snart..
 
Sv: Graffiti som konstform

Hellre en snyggt graffad tunnel med glada färger och roliga motiv än naken grå ful betong a´la öststat på 60-talet. Däremot att "fulmåla" på allt mellan himmel och jord "bara för att" är ett j*vla oskick som ska vara straffbart.
 
Sv: Graffiti som konstform

grifittikonst är en sak, klotter en annan.
jag är själv rätt konstnärlig av mig, håller på med lite av varje. och jag gillar graffiti-konst mkt!
konstnären åvan är jag inget stort fan av dock.
laglig vägg finns även i jönköping.

kan återkomma och skriva mera sen. skriver fr. mobilen nu.:p
 
Sv: Graffiti som konstform

Graffiti på tillåtna väggar tycker jag är bra :)

I den förra kommunen jag bodde i efterlyste de förjämnan stora skivor + vit målarfärg som folk kunde tänka sig att skänka bort.
Dessa skivor målades då vita och sen fick alla som ville måla (främst graffiti) göra det.
Det tycker jag var ett bra drag och det olagliga målandet på husväggar mm minskades drastiskt.

Sen alla dessa tråkiga betonggångar mm skulle iaf jag uppskatta om de målades med färg på något roligt sätt.
För de är verkligen dötrista!
 
Sv: Graffiti som konstform

jag tror det handlar om vara ball. Släpp fram en laglig vägg och ingen graffitimålare står emot. Vi hade streetartmässa i sthlm, var fullt med målare som ville köra på den lagliga väggen.

I sthlm har vi nolltolerans, den funkar inget vidare. I lund hade de i somras ett låååångt plank som täckte en ombyggnation som var laglig att måla på. Ett kalasbra exempel på när graffiti funkar i stadsmiljö, så mycket trevligare med fina gubbar och motiv än ett brunbeiget plank.
 
Sv: Graffiti som konstform

Jag älskar snygga färggranna grafittimålningar. Och jag tror faktiskt inte att det är samma personer som gör stora komplicerade målningar som klottrar små svarta tags på varje ledig yta. Det sistnämnda handlar bara om att synas, det första är minst lika mycket en konstnärlig yttring.

Om jag fick bestämma skulle det finnas lagliga väggar i alla städer, på ställen där man passerar ofta så att man verkligen får se målningarna. Jag har tänkt på om man inte borde upplåta alla gångtunnlar, men det kanske är svårt dels med färgdimma (vet inte hur det är med såna sprejburkar) och med trygghetskänslan. Oavsett så är det ju inte särskilt dyrt att sätta upp en betongvägg vid nåt torg här och där.

Finns det inte forskning på att lagliga väggar minskar det olagliga klottret?
 
Sv: Graffiti som konstform

Ett problem m lagliga väggar är att polisen har svårt att haffa personer m sprejburkar. -Vi ska till den lagliga väggen, är ju lätt att säga.

Men det tycker jag ändå är ett riktigt dåligt argument mot lagliga graffitiväggar. Jag antar och hoppas att det inte är olagligt att inneha färgsprejburkar? De finns ju i vanliga affärer. Man måste väl ändå anta att de vanligaste användningsområden för sådana burkar är lagliga? Själv har jag tex nyligen sprejmålat ett antal pet-flaskor som ska ingå i mitt Window Farming system.

Jag tycker att graffiti under senare decennier har blivit en ganska trist konstart som ofta är väldigt formmässigt begränsad. Låg verkshöjd och låg unicitet. Åtminstone när det gäller den graffiti jag ser i min vardag.

I min flummiga ungdom brukade jag och mina kompisar måla enorma målningar och skriva poem i cykeltunnlar (regnskyddat) med enorma mängder pastellkritor, berusade och glatt arga under ljusa sommarnätter. Det var tider, det! :D
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 796
Senast: Och_Aye
·
Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 785
Äldre Jag är väldigt nyfiken, eller vetgirig snarare. Jag är medveten om att jag är det på en nivå som det säkert finns en diagnos på. Jag...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 612
Senast: Rosett
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 764
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp