Grader i uppvärmd sadelkammare?? + brandfara?

Sv: Grader i uppvärmd sadelkammare?? + brandfara?

Vi har kamrörsradiator i sadelkammaren.
Dyrt, men säkert.

Mitt försäkringsbolag godkända tom ett konvektorelement för sadelkammaren! Så det där är nog otroligt olika. Har ett vanligt oljefylld element som hänger på väggen nu, vad det är för IP vet jag ej men det var okej enligt Länsförsäkringars ombud iaf.

Det är stor skillnad på STALL och sadelkammare, inte förvarar ni väl hö och slafsar med vatten i sadelkammaren?
Vet inte hur andra har det i sin sadelkammare men min är då varken smutsig eller våt. Det är inte mer damm där än i en vanlig hall, jag håller ju rent där! Damsugar golv och dammar av elememt, skåp osv.

Och det var just från den Elkunnige/jordbruk på Länsförsäkringar som sa att det räckte med IP44 just i sadelkammaren för att det inte har samma damm/brandfarligt utrymme som i stallet ;)

Mia

Ett element som är IP 44 kostar ofta lika mycket som ett som är IP 54... då är det bättre att köra samma över hela bygget, då är det inga problem om man i framtiden vill använda sadelkammaren som foderkammare istället - för kraftfoder och spannmål är bland det mest brandfarliga man kan komma i kontakt med i lantbruksmiljön.

Tänk också på att aldrig använda infällda elledningar i plaströr inuti väggarna i lantbruksbyggnader, alkablar ska vara utanpåliggande i EKLK eller bättre.

Du verkar ha koll på detta med el, vad står IPx1 - IPx4 tex för?

Jag håller fullständigt med dig brandmässigt att det är bättre med kamrörradiatorer direkt och man sover bättre på nätterna ;)

Prismäsigt håller jag inte med Ett IP 44 element kostar 15-1700 kr ungefär och ett kamrörselement 3250kr för 500 watt + frakt så det blir dubbelt så dyrt .

Har dock själv satt in kamrörselement i sadelkammaren eftersom jag är *brandnörd * och skulle absolut inte riskera något .

Mia

Andra siffran:

0, Inget skydd.
1, Skyddad mot droppande vatten.
2, Skyddad mot droppande vatten. Apparaten får ej luta mer än max 15° från normalvinkeln.
3, Skyddad mot strilande vatten. Max vinkel 60°.
4, Skyddad mot strilande vatten från alla vinklar.
5, Skyddad mot spolande vatten från munstycke.
6, Skyddad mot kraftig överspolning av vatten.
7, Kan nedsänkas tillfälligt i vatten utan att ta skada.
8, Lämpad för långvarig nedsänkning i vatten, enligt tillverkarens anvisning.

Se hela texten på http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Produktsakerhet/CE-market/IP-klassificering/Kapslingsklasser/

Ja tar upp den gamla tråd igen för jag funderar på våra element i sadelkammare resp fikarum. Skall kolla IP nummren imorn och i så fall byta ut elementen.
Har ett element någon best före datum? Jag tror elementen har varit i mitt stall i minst 5 år.

Läder kan faktiskt skadas lika mycket av värme som av kyla, är det för varmt så torkar lädret ut och är det för kallt så kan fukt uppstå och lädret blir skadat av det.

Nu så pratade vi med sadelmakaren eftersom det handlar just om IP klass etc, men han svarade att det räckte gott och väl med en vanligt frostvakt för garage, källare eller liknade. Det räcker med att hålla några få plusgrader för att hålla fukten på stången, vilket vi tackade för då dessa är ganska energisnåla i allmänhet. Vår ligger på 400 W och täcker ungefär 15 kvm, håller lagom temp i sadelkammaren även vid lägre köldgrader.

KL

Vi har brukat ha ca 12 grader i sadelkammaren. Höjt upp till 15 grader under perioder då det behövts torka täcken ofta. Vi har utsugsfläkt och torkar oftast bara ett täcke åt gången, så det blir inte fuktigt så att lädret skulle må dåligt.

Ang element och kostnad, kostnaden kan jag inte svara för, men vi har ett element som är dammtätt och vattentåligt. Det var dyrare än enklare varianter, men mycket säkrare och därför ansåg jag det vara värt det!

Liknande trådar

Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: tara
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 172
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 206
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar