Grå hinna i ögat?

Limelight

Trådstartare
Jag har ett gammalt varmblod på 20år som har vart pigg o glad länge.
Men nu har hon fått någon ljusgrå/vit hinna över hela ena ögat och sedan är det som en ljusgrå "klump" på själva pupillerna. Vad kan det vara??. Starr??. :confused: Tycker att hon har blivit mkt "lugnare" i sättet också.
Ska ringa veterinären imorgon bitti, men vill höra mig för också lite :bow:

Sv: Grå hinna i ögat?

låter som gråstarr. damen börjar tappa synen.
men det är nog en bra ide att prata med vet.

Vet du om det tar lång tid innan de blir blinda om det är gråstarr?
Vet du om de lider av det?.
Ska ringa vet imorgon så fort de öppnar o hoppas på de kan komma ut någon dag snart..

Tycker oxå det låter som starr. Men ring du till vet. så de får komma och titta på henne.
Är det nu bara på ena ögat så kommer hon förmodligen att fungera fin fint att rida på i framtiden oxå. Min ponny ser bara på ett öga och hon är som vilken annan häst som hellst. :)

Jag har ett gammalt varmblod på 20år som har vart pigg o glad länge.
Men nu har hon fått någon ljusgrå/vit hinna över hela ena ögat och sedan är det som en ljusgrå "klump" på själva pupillerna. Vad kan det vara??. Starr??. :confused: Tycker att hon har blivit mkt "lugnare" i sättet också.
Ska ringa veterinären imorgon bitti, men vill höra mig för också lite :bow:

Har sett liknande på 2 hästar och det var inte starr utan sår på hornhinnan. Den ena läkte med hjälp av speciella ögondroppar men den andra fick åka till Strömsholm för operation.

Kontakta vet. snarast är mitt råd.

är det en skada på hornhinnan så kan ögat bli grå/vitt ganska fort och då måste man behandla snabbt, dessutom är det väldigt smärtsamt. behandlar man i tid så brukar det läka ut rätt snabbt med lite ögondroppar/salva (om inte det är så stor/djup skada) i annat fal kan man tom. bli tvungen att op. bort ögat.

på ett ställe där jag hade anställning fanns 2 större gammla ponnys i verksamheten, den ena vart helt blind på ett öga. den andra såg lite lite på ena ögat (båda hade ett helt friskt öga) helt underbara lektionsponnys som fungerade jätte bra, man fick bara tänka sig för och prata/klappa lite extra om man gick fram till pållarna bakifrån på "fel" sida.

Håller med Novali01, jag tycker också att du ska ringa veterinären snarast. "Kisar" hon med det ögat? Rinner det?

Min gamla häst har haft massor av ögonskador och det veterinärerna ALLTID säger är att man ska behandla så snabbt som möjligt!

I just min hästs fall så visade det sig att de upprepade ögonskadorna berodde på Cushings (hon har "peppar-peppar" haft jättefina ögon sen hon började få cushingsmedicin), men det kan ju vara "en helt vanlig ögonskada" i ditt fall. Men som sagt, de ska behandlas så snabbt som möjligt så ring veterinären snarast! Och lycka till!

Ringde vetrinären idag, de ville komma ut och kolla vad det kunde vara innan de sa något. Men de kunde ju inte komma idag utan jag var tvungen o höra av mig till dem igen på måndag för att påminna dem att komma ut någon dag nästa vecka. Snacka om att veterinärer är omständiga!:mad:.
Nej hennes öga rinner inte och hon kisar inte. Utan hon är precis som normalt bara att hennes öga har en ljusgrå/vit hinna och en "klump" vid pupillern. Hon reagerar likadant med både ögorna om viftar med fingrarna framför eller lyser i ögat osv..

Min hade ett sår på hornhinnan när jag märkte att hon började gråna i ögat, vet. kom ut direkt och hon skrev ut 2 olika sorts ögonmediciner, det tog 6 veckor innan ögat blev bra. Dock är hästen lätt synskadad ty det blev ärr på hornhinnan.

ljusgrå hinna över ögat blir det bla. om det kommer luft innanför hornhinnan (genom sår eller repa eller infektion) min ringa erfarenhet av starr är att förändringen i ögat kommer långsamt smygande. varför inte ringa en annan veterinär ?

Grå starr är en grumling av själva linsen, inte av ögats yttersta hinna, hornhinnan. Vid grå starr ses alltså bara grumlingen "inuti" själva pupillen.

En grumling av ögats "yta" tyder istället på en inflammation i hornhinnan. I samband med inflammationen sker ett vätskeutträde och ett ödem bildas - det är detta vi ser som en grumling. Inflammationen kan orsakas av en infektion eller ett trauma, t ex att hästen fått något skräp i ögat. I de fall där det ses ett "tjockare", vitare fält i grumlingen brukar det vara där skadan har skett. Här kan mao finnas ett hornhinnesår.

Ett hornhinnesår kan vara allvarligt och ge upphov till djupare inflammation i ögat. Veterinär bör alltså tillkallas för att ställa rätt diagnos och sätta in behandling. I de flesta fall av okomplicerade hornhinnesår räcker det med antibiotikasalva, men är skadan djupare kan den behöva kompletteras med allmänbehandling och fler sorters droppar.

Bra info jag fick genom att hitta denna tråd. Vet kommer på torsdag och tittar vad min pålles grå grej i ögat är. Kan återkomma om det när hon varit här!

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Blir så trött! Min ponny har hela livet haft problem med att hennes ögon svullnar och, hon kliar sig och får sår på hornhinnan på...
Svar
6
· Visningar
3 544
Senast: TantEster
·
Hästvård Min häst är opererad för snart tre veckor sedan i ringbandet/kotsenan på ena frambenet. Hon har ätit fenylbutazon till och med i...
Svar
2
· Visningar
775
A
Övr. Hund Jag slår ihop 2 frågor i en tråd, hoppas det går bra :) Kan börja med att berätta lite bakgrundsinfo om jycken ifråga...
Svar
11
· Visningar
1 487
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur