Gott Och Blandat :d

P

pooutinoouti

Hej vad fundersam över vart jag skulle lägga denna tråden men den kommer handla om lite gott och blandat som folk vill veta.

Mina frågor:
1) Är det bäst att hyra en häst eller köpa en om man vil satsa kanske upp till 1.20 för att sedan köpa en egen yngre och utbilda lite mer själv ?
2) Är det lagom för mig att gå över till storhäst redan nu 15 år ?
3) Hur många gånger i månaden måste man åka för att det ska jäman ut sig med att ha egen transport. ?

Sv: Gott Och Blandat :d

1) Är det bäst att hyra en häst eller köpa en om man vil satsa kanske upp till 1.20 för att sedan köpa en egen yngre och utbilda lite mer själv?

Det är bra att rida en äldre, mer erfaren häst och tävla på den några år innan man börjar utbilda en häst själv - rätt tänkt! :)

Sen till frågan, köpa eller hyra, alltså jag tycker att det beror väldigt mkt på hur du själv känner - har du råd att köpa en erfaren läromästare, och kommer du klara av att sälja den sen? Samtidigt så tycker jag personligen att det är jättejobbigt att hyra hästar, det blir så ofta krångel med ägaren tyvärr... men självklart så fungerar det finfint många gånger också!
Titta dig omkring i annonser o.s.v. och se vad som passar bäst! :)

2) Är det lagom för mig att gå över till storhäst redan nu 15 år?

Jadå, om du själv känner att du vill det så spelar åldern ingen roll.

När jag var i din ålder så funderade jag mycket på om jag skulle köpa en häst eller en ponny. Valet hamnade på en ponny, för jag tycker det är så extremt kul med ponnyer och jag tänkte att det får man ju bara tävla några år till, häst kan jag tävla hela livet sedan!
Jag har INTE ångrat mitt val, men känner du mer för att gå över till storhäst så ska du göra det!

Det negativa med att köpa ponny i din ålder, som jag gjorde, är att nu när jag är 18 så har jag bara detta året kvar att tävla honom, och sedan förväntas jag sälja honom. Det kommer jag dock inte klara av, vi har blivit bästisar... :D

3) Hur många gånger i månaden måste man åka för att det ska jäman ut sig med att ha egen transport?

Oj... börja räkna? ;)
Jag har faktiskt ingen aning, men det är ju såååå skönt med egen transport! :love:
Så många fördelar att jag inte ens orkar räkna upp dom! BARA fördelar enligt mig, i alla fall om man åker ut mer än en gång i månaden.
Fy vad jobbigt det måste vara att hyra hela tiden.

Hej vad fundersam över vart jag skulle lägga denna tråden men den kommer handla om lite gott och blandat som folk vill veta.

Mina frågor:
1) Är det bäst att hyra en häst eller köpa en om man vil satsa kanske upp till 1.20 för att sedan köpa en egen yngre och utbilda lite mer själv ?
3) Hur många gånger i månaden måste man åka för att det ska jäman ut sig med att ha egen transport. ?

1. Helt klart är det enklast att först vara fodervärd eller hyra en häst för att se om detta är vad man vill, kanske ångar du dig om ett halvår även om jag inte tror det så finns risken.

2. Om du vill rida stor häst så gör det, annars ska du skaffa ponny och den får du inte tävla om några år och det är inge roligt då.

3. Det beror på vad du köper för transport. Min kostade 41.500 i inköp och det räcker med att jag åker 2 gånger i månaden för att det ska bli billigare än att hyra. Plus att den kan användas till att transportera/förvara allt möjligt i. Dessutom har du ALLTID transporten tillhands vid eventuell olycka, du har en fast utgift varje månad på transporten och du vet att lampor och sådant fungerar. På hyrsläp brukar det vara lite si och så med lyse och allt annat.
Hos en del tillverkare kan man leasa en vagn, det kostar lite mer varje månad, men du kan när som helst säga upp avtalet och lämna tillbaka vagnen eller köpa den. Under leasingen står de för försäkring och de ser till att den blir reparerad och hålls med bra däck, ett bra alternativ faktiskt.

1. Låter vettigt att börja med en läromästare. Vad gäller hyra eller köpa så beror det väl lite på hur erfaren du är och hur mycket pengar du har (tråkigt nog).
2. Skaffa stor häst om du vill! Jag började på stor häst redan från början (9år gammal) och har inte ångrat det alls. Se till att hitta rätt häst sen är väl storleken ett mindre bekymmer.
3. Ingen aning....

Mina frågor:

1)
det du har råd med.... att köpa en häst kostar.
vad är ditt mål? att utbilda och sälja hästar eller att tävla??
jag rekomenderar att köpa en färdig tävlingshäst som är rutinerad. på så sätt kan du ut och tävla "på en gång"

2)
om du ha tänkt att hyra kan du ju lika gärna hyra en ponny men ska du köpa så kanske en häst är bättre då det tar 1 eller 2 år att rida in sig, så du slipper sälja den precis när det går bra.
sen beror det åxå på hur du ser ut....

3)
det får du ju räkna på själv...
om du köper ett splitternytt UME för 100.000kr eller ett begagnat enaxlat årmodell 90 för 14.000kr

ring runt och fråga dom ställena som du kan hyra ifrån och sen är det bara att räkna....
normalt är 200-500 kr / dygn.
men sen går det ju åt mer bensin om du ska hämta och lämna släpet varje gång....
men ett eget släp kostar att ha försäkrat

hur mkt kommer du träna och så småning om tävla....tävla

I mitt stall kan man hyra en spilltrans ny trnasport med sadelkammare från stallägaren för 150/tillfälle elelr dygn och 300 / helg :D Så det blir bra :D

glöm inte att kolla vad hon har för självrisk. för den dagen du elle rhästen pajjar något kan det bli jätte dyrt!

Ja de kanske va bra :angel: tack för de de hade ja inte ens tänkt på !:crazy:

Hittar du en häst som du kan täval dom höjderna med, så tycker jag att du kan ha den på foder. d.v.s om du ska köpa en unghäst sedan för att utbilda själv. Frågan då tycker jag är väl om du ska skaffa en unghäst efter det? då hade jag nog hellre satsat på en häst som man kan utbildas på mer, än 120. Det tar mycket tid att rida in hästar, och har mycket motgångar. Plus att det tar mycket tid innan man kiommer ut på tävlingsbanorna. :)
Känner du att du är redo för att ta klivet från ponny till häst tycker jag att det är helt okej, det man ska se på här då är väl ridbarheten, orkar du "rida" en häst? :) Man behöver nog itne många turer alls i månaden för att det ska jämna ut sig för att köpa en egen transport. man behöver ju inte köpa det dyraste heller! Men ska du tävla, så skulle jag nog rekommendera att skaffa en egen, alltid bekvämast, då vet man vaad man får! Lycka till! :)

Jag har nu besätmt mig för en häst som veterinär besiktigas p torsdag går hon igenom köper vi henne så blir det inget tjat :D Jag ska utbilda henne lite mer men hon går ca LC-LB i båda grenarna men kan gå långt hoppar allt och det gör hon bra :D

Hästtransport väntar vi med i alla fall så länge det beror på hur mycket tävlingar det blir ;)

Tack för svaren :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 364
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 150
Senast: valy
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V