Göteborgskalaset överväger könsuppdelad publik

Fast det handlar inte om vissa män, vilket antyder att det är en liten obskyr andel.

Det handlar heller inte om skuld till enskilda brott. Det handlar om ansvar. Ett ansvar som endast en liten andel män tar på ett bra sätt.

Det är bara en liten andel av män som begår övergrepp, men det är en stor andel män som vägrar att både inse och ta det ansvar de har för att motverka en kultur där det får hända. Istället medverkar de till att förstärka det som ökar sannolikhet för övergrepp. Vi ser flera exempel här i tråden, där män med näbbar och klor, vill komma undan ansvar och skylla på "de andra".
Ivrigt påhejade av kvinnor som poängterar att kvinnor måste inse att män faktiskt har en KUK i byxorna som vi måste ta hänsyn till.

Orkade inte läsa igenom 23 sidor.. Men som svar på TS:

Det är en fruktansvärd idé. Yay, segregation!
Bara ett allmänt knapplån, men lyssnade på Ulrika Roglands sommarprat tidigare. Ett hett tips för ett bra och nyanserat inlägg i debatten om vikten av att förändra strukturer och tex synen på vad en våldtäkt är, från ngn som är minst sagt kompetent och insatt i frågan. Om det nu är fakta man är ute efter, alltså.

Bara ett allmänt knapplån, men lyssnade på Ulrika Roglands sommarprat tidigare. Ett hett tips för ett bra och nyanserat inlägg i debatten om vikten av att förändra strukturer och tex synen på vad en våldtäkt är, från ngn som är minst sagt kompetent och insatt i frågan. Om det nu är fakta man är ute efter, alltså.

Ta inte detta som att jag ifrågasätter det du nu sa, men du får gärna berätta varför det är kopplat till just mitt inlägg som du svarade på. Tänker eftersom du särskilt nämner "synen på vad en våldtäkt" är i ett svar till mig...

Ta inte detta som att jag ifrågasätter det du nu sa, men du får gärna berätta varför det är kopplat till just mitt inlägg som du svarade på. Tänker eftersom du särskilt nämner "synen på vad en våldtäkt" är i ett svar till mig...
Jag tog senaste inlägget och skrev därför "allmänt knapplån".

Oj, så då var det inte alls riktat till mig då? Då fattar jag. Så du vet så går det att svara utan att citera (jag tar iofs inte illa upp oavsett).
Japp! Lyckas inte få till svar utan citat fr telefonen, så då försökte jag vara tydlig istället. Uppenbarligen inte tillräckligt, men orkade inte leta upp ett av mina egna tidigare inlägg att svara på.

Jättebra! Det kanske löser det problemet.
Samhällsproblemet är ju att tafsandet finns över allt. Fråga de tidigast utvecklade tjejerna i vilken valfri mellanstadieklass som helst. Jag lovar de blir antastade av sina "klasskamrater". Om inte varje dag, så har det i alla fall hänt vid något tillfälle.
Och från där så fortsätter det....

Det jag tycker är sorgligast med sådanna här initiativ, förutom att det öht behöver göras, är att det blir en kvinnorfråga. Det är kvinnor som är utsatta och det är kvinnor som får försöka lösa problemet. Jag hoppas det är några män som nattvandrar och agerar för en tryggare upplevelse för alla, både kvinnor och män.

Jag kan förstå de som tycker att männen inte ska behöva begränsa sig för att alla är faktiskt inte sexistiska svin. Det jag däremot inte kan förstå är hur det är så accepterat att kvinnor ska begränsa sig?
Om man nu ska vara sån så är det ju procentuellt fler kvinnor än män som är oskyldiga till våldtäkter och sexuella trakasserier, men ändå är begränsningar helt okej så länge det inte drabbar männen. Hur kan det vara så?

OT
Ibland tror jag att många delar av samhället har problem med att inte gå över gränsen dvs många saker som jag anser är över gränsen "är bara roliga, och om man inte gillar det så är man en surkärring"

Jag tänkte på det när jag läste denna länken;
Ska tilläggas att det bara är kvinnor som dras upp;

http://www.dn.se/nyheter/sverige/museibesokare-saldes-som-slav/

Det är också intressant med museidirektörens kommentar;

"Museidirektör Björn M Jakobsen säger till Sydsvenskan att kvinnan skulle ha sagt i från.
– Det är teater, en kul lek som har pågått i många år. Man fångar in en person som träl och säljer honom eller henne på torget. Publiken tycker det är kul. Alla är med på det.

Kvinnan har uppgett att hon skrek nej flera gånger.
– Ett nej hör väl också spelet till. Det är väl ingen som vill bli såld som slav, säger Björn M Jakobsen"

Så om hon säger nej så menar de att det bara hör till spelet. Hur skulle hon ha visat att hon inte ville vara med? Och sen som vanligt är det kvinnan som måste säga nej. Annars kör man på istället för att fråga...?
För mig så är sånt här brist på respekt. och inte bara "roligt och kul spex"

Jag tror hon samarbetar med den kompetente psykologiprofessorn S Å Christiansson (en av huvudpersonerna i Quick-affären). Är man intresserad av fakta tycker jag man bör gå till källmaterialet själv och läsa, och då inte välja ut bara de delar som passar ens egen syn. Officiell statistik och undersökningar finns viss mån, BRÅ har tex. gjort en del och känns betydligt mera trovärdig än enskilda aktivister.

Senast ändrad:
OT
Ibland tror jag att många delar av samhället har problem med att inte gå över gränsen dvs många saker som jag anser är över gränsen "är bara roliga, och om man inte gillar det så är man en surkärring"

"Museidirektör Björn M Jakobsen säger till Sydsvenskan att kvinnan skulle ha sagt i från.
– Det är teater, en kul lek som har pågått i många år. Man fångar in en person som träl och säljer honom eller henne på torget. Publiken tycker det är kul. Alla är med på det.

– Ett nej hör väl också spelet till. Det är väl ingen som vill bli såld som slav, säger Björn M Jakobsen"

Så om hon säger nej så menar de att det bara hör till spelet. Hur skulle hon ha visat att hon inte ville vara med? Och sen som vanligt är det kvinnan som måste säga nej. Annars kör man på istället för att fråga...?
Så urbota korkat beteende av teatergruppen
Om dom vill leka, så får dom ju ha en skådespelare som spelar publik som dom kan dra upp på scenen

Bra att kvinnan polisanmälde händelsen!

Så urbota korkat beteende av teatergruppen
Om dom vill leka, så får dom ju ha en skådespelare som spelar publik som dom kan dra upp på scenen

Bra att kvinnan polisanmälde händelsen!
Ja precis. Man kan inte dra upp folk som inte vill från publiken.
I en annan artikel så säger teatergruppen att "de tar kvinnor för de är lättare. Män är mer uppmärksamma medan kvinnor går runt och tittar på marknaden."

Men det låter ju helt stört... Då går man ju på folk mot deras vilja? Om man går på folk för att de inte är uppmärksamma...

Jag tror hon samarbetar med den kompetente psykologiprofessorn S Å Christiansson (en av huvudpersonerna i Quick-affären). Är man intresserad av fakta tycker jag man bör gå till källmaterialet själv och läsa, och då inte välja ut bara de delar som passar ens egen syn. Officiell statistik och undersökningar finns viss mån, BRÅ har tex. gjort en del och känns betydligt mera trovärdig än enskilda aktivister.
Inte bara tror utan de två har skrivit minst en bok tillsammans i ämnet och en hel del annat. Christianson med ett s skall det vara.

OT

Det är så sjukt att det finns inte. Rätt tydliga paralleller till våldtäktsmålet där det hävdades att det inte räckte att hon sa nej eftersom han hade haft bdsm-sex och det var en del av det.

:banghead:

Göteborgskalaset överväger att införa kvinnozoner där inga män får vistas, för att freda kvinnor från sexuella övergrepp.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/rockbjornen/article23132537.ab

Bra idé?
Jag gillar inte att man ska måsta dela upp i kvinnor o män. MEN jag tror banne mig snart att det är de enda rätta.

Tragiskt utveckling, jag blir förb-d ( ursäkta uttrycket). Men att några få karlar ska ställa till det på detta sätt.

Ja precis. Man kan inte dra upp folk som inte vill från publiken.
I en annan artikel så säger teatergruppen att "de tar kvinnor för de är lättare. Män är mer uppmärksamma medan kvinnor går runt och tittar på marknaden."

Men det låter ju helt stört... Då går man ju på folk mot deras vilja? Om man går på folk för att de inte är uppmärksamma...
Ja herregud, det låter inte klokt
Det är ju ett övergrepp av värsta sort
Det är ju olagligt
Hoppas dom får rejäla böter

@Vinur
@Lampan

Har läst lite mer. Gruppen som heter International slave trade compani :cautious: eller något liknande menar att de frågar folk.

Men - uppenbarligen begår de ett övergrepp först eftersom fyra-fem killar kastar ett nät över en kvinna. Och sedan ska vissa ha fått halsring och blivit fasthållna

Även om de släppt personen efter det fattar de uppenbarligen ingenting! :mad:
Kasta ett nät över någon och hålla fast den!??,?:rage:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka