Göteborg?

Cloudberry

Trådstartare
Jag misstänker att det finns flera här som har bra koll på Göteborg. Jag ska dit några dagar och vill ha lite tips på vad man inte får missa? Bra restauranger, vackra områden och natur, shopping mm. Vad är typsikt Göteborg?:confused: Jag har varit på Liseberg några gånger, men det är ju stängt nu och det är flera år sen. :D

Jag misstänker att det finns flera här som har bra koll på Göteborg. Jag ska dit några dagar och vill ha lite tips på vad man inte får missa? Bra restauranger, vackra områden och natur, shopping mm. Vad är typsikt Göteborg?:confused: Jag har varit på Liseberg några gånger, men det är ju stängt nu och det är flera år sen. :D
Fast Liseberg öppnar väl snart igen. "Jul på Liseberg" är helt underbart.

som redan nämnts i tråden, har Liseberg öppnat för julsäsong idag om jag inte är helt ute och cyklar :)
Men är besöket inplanerat hyfsat snart och det inte är på en helg kan det bli knivigt, brukar bara vara öppet på helgen i början :)

Äta på dubbel dubbel (glöm inte boka bord) och besöka Haga, mysiga fik och butiker.

Saluhallen den här tiden på året är kul! Och 7:ans ölhall ligger bara en liten bit bort.
Änggårdsbergen är ett fint naturområde och Botaniska trädgården är fin året om :)

OK istället för att sitta på flyg till Rom sitter jag och sambon på tåget till Göteborg för att fira hans 50-års dag. Italienarna tyckte att det här var en bra dag att strejka på. Hotell är bokat men i övrig finns det inga planer mer än inköp av varmare ytterkläder och besök på Universeum. jag tar alltså emot alla möjliga förslag på mat och aktiviteter. Shopping intresserar oss inte, vi gillar godmat av alla sorter men har inte kläder med oss för lyxrestauranger. Hjälp oss! Jag har inte varit i Götet på över tio år.

@Tulip trist att inte komma till Rom när man planerat det. Vill ni ha lite julkänsla så är jul på Liseberg fint. För öppettider: http://liseberg.se/sv/hem/ Röhsska museet http://rohsska.se/aktuellt/nu-pa-rohsska-museet/ och Göteborgs stadsmuseum http://goteborgsstadsmuseum.se/ är trevliga att gå på, där får du en biljett som kostar 40 kronor och gäller på 4 museer tror jag det är. Biljetten gäller ett år tror dock det är kalenderår men det är ju ändå billigt. Sjöbaren i Haga http://www.sjobaren.se/haga/ är mysigt om ni vill ha en bra fiskrestaurang kan dock vara ide att beställa bord eller i alla fall kolla först då det inte är en alltför stor restaurang.

Om ni gillar vackra hus och står ut med lite butiker så skulle jag säga Haga, hur mysigt som helst att strosa runt och kika på husen, sen finns det mängder av butiker och caféer också men man måste inte gå in i dem! ;)

Hoppas det var gott!
Du sade ju att du lunchat i Nordstan så att det finns bra inomhusshopping där har du väl koll på.

Jag har mest varit där på sommaren annars, tyckte Slottsskogen var mysig att gå i då, men säkerligen inte nu.
Tror jag håller med om Liseberg, de bör väl ha julmarknad nu?

Vädret är ju göteborgskt, helt enkelt.

Men lunch i Fiskekyrkan är ändå lite roligt som semestergrej. Rekommenderar ett besök där. Julmarknaden på Liseberg om det inte ösregnar.

Sjöfartsmuseet, kanske?

Middag på Sjöbaren i Haga, är trevligt på ett lokalt vis.

Hur länge stannar ni?

Man kan ta bussen till Lysekil och gå på Havets Hus. Eller till Tjörn och gå på Akvarellmuseet.

Det kryllar ju inte av inomhusgrejer som inte är shoppung, tyvärr. Men fika! Göteborgare fikar hela tiden! Gå på kafeerna som inte ingår i de stora kedjorna och fika!

Hur länge stannar ni?

Vädret är ju göteborgskt, helt enkelt.

Men lunch i Fiskekyrkan är ändå lite roligt som semestergrej. Rekommenderar ett besök där. Julmarknaden på Liseberg om det inte ösregnar.

Sjöfartsmuseet, kanske?

Middag på Sjöbaren i Haga, är trevligt på ett lokalt vis.

Hur länge stannar ni?

Man kan ta bussen till Lysekil och gå på Havets Hus. Eller till Tjörn och gå på Akvarellmuseet.

Det kryllar ju inte av inomhusgrejer som inte är shoppung, tyvärr. Men fika! Göteborgare fikar hela tiden! Gå på kafeerna som inte ingår i de stora kedjorna och fika!

Hur länge stannar ni?
De åker hem på söndag antar jag, för det var bara över helgen de skulle varit i Rom.

De åker hem på söndag antar jag, för det var bara över helgen de skulle varit i Rom.

Aha. Jag var nästan orolig för att vi skulle behöva hitta på ett helt veckoprogram i Göteborg i december åt dem.

I så fall tycker jag att det verkligen vore en bra idé för dem att äta dagens middag på Kometen, som tipsas om ovan. Det är uppsnyggad husmanskost, inte särskilt billigt, men samtidigt enkelt, man kan gå dit i vardagskläder. Mannerström goes folklig ungefär, Göteborg när det är som bäst, äta löjrom när man har jeans och tröja på sig. Alla i alla generationer i min familj älskar stället!

Aha. Jag var nästan orolig för att vi skulle behöva hitta på ett helt veckoprogram i Göteborg i december åt dem.

I så fall tycker jag att det verkligen vore en bra idé för dem att äta dagens middag på Kometen, som tipsas om ovan. Det är uppsnyggad husmanskost, inte särskilt billigt, men samtidigt enkelt, man kan gå dit i vardagskläder. Mannerström goes folklig ungefär, Göteborg när det är som bäst, äta löjrom när man har jeans och tröja på sig. Alla i alla generationer i min familj älskar stället!
Haha, ja det hade nog varit lite problematiskt! :p

Ska kolla att @Tulip ser tipset, annars har jag andra kanaler.

Liknande trådar

Mat Hej! Någon som har tips på pub/bar/restaurang i centrala Göteborg där de kan tänkas ha bra rom? Några släktingar ska dit i helgen och...
Svar
7
· Visningar
917
Senast: marengo
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 809
Senast: Oh_really
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka