Göra vid inför utställning

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Goodman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 038
G

Goodman

Har någon ett bra knep för hur man ska göra för att få fram det bästa av hästen. genom ryktning alltså. har hört att man ska smörja/tvätta ögon- och mul parti med något så dom framtyder bättre.

Sv: Göra vid inför utställning

Jag tycker du ska borsta så länge o fint som möjligt, du vet att man borstar 100 gånger på ett ställe. Se också till att h*n blänker mycket. Om den inte redan är de så kan du ju göra svansen lite vågig/lockig de tror jag går hem :D
Lycka till!

okej, ska man ha stora eller små flätor i svansen så den blir lockig?

jag har visserligen bara varit på en utställning men jag vet att många smörjer med barnolja runt ögon och mule.
sen är ju pälsglans ett hett tips :rofl:

jag tror de bästa är stora, så de blir stora o fina lockar / vågigt.
Om du har kan du ju köpa päls glans :) Så h*n blänker mera :D

okej, låter bra :) det är en han bara så ni vet ;)

är de din första utställning?

nej andra, ställde ut han förra året oxå men det blev så hastigt påkommet att jag inte kollade upp sånt häsr

pälsglans på framknäna ska tydligen göra att hästen ser ut att ha högre knälyft.
Annars pälsglans över hela hästen och hovolja på hovarna.
ev klippa håret vid hornranden (heter det så?) på hoven!
klippa utstickande hår ur öronen.
Skall du ha flätor skall dom vara stora och löstflätade annars får han affrokrull, inte snyggt!

Det beror ju lite på vad det är för ras på hästen du visar oxå, vissa raser är det inte godkännt att trimma lite här o där på.

Tvätta hästen noga, helst en gång en vecka innan och sedan dagen innan. Spraya pälsglans över hela hästen, gärna mer i man och svans, ryckta noga, lacka hovarna och smörj in med lite barnolja runt mule och ögon. Fläta svansen skulle jag nog undvika om det inte är så att hästen lätt smutar ner den.

okej. tack för varningen om svansen. :)

Hästarna ska ju gärna se så naturliga ut som möjligt, så om dom kommer med superkrullig svans är det ju ingen höjdare. :)

nä det är sant.
Håller på med en hemsida till goomdan där allt sånt läggs ut. kommer snart länka den häsr.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 874
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
981
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 732
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 128
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka